printlogo


کد خبر: 250430تاریخ: 1401/4/12 00:00
اخبار

خالق «فرندز» عذرخواهی کرد
خالق سریال «فرندز» به خاطر بی‌توجهی به تنوع نژادی و نادیده گرفتن اقلیت‌های دیگر جامعه عذرخواهی کرد و برای جبران ۴ میلیون دلار به دانشگاه بخشید. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مارتا کافمن، خالق سریال «فرندز» یا «دوستان» از اینکه در سریال کلاسیک شبکه ان‌بی‌سی به جایگاه نژادهای غیرسفید در جامعه توجهی نکرده عذرخواهی و برای جبران ۴ میلیون دلار به مرکز مطالعات آفریقایی-آمریکایی دانشگاه براندیس اهدا کرد. کافمن که پس از قتل جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ از خودش انتقاد کرده بود، گفت: پس از اتفاقی که برای جورج فلوید افتاد شروع کردم به مبارزه با نژادپرستی سیستماتیک و فهمیدم که هرگز از این مساله اطلاع نداشتم. تازه آن موقع بود که به بررسی روش‌های حضور در روند نژادپرستی توجه کردم و فهمیدم که باید مسیرم را اصلاح کنم. 
کافمن گفت: در ۲۰ سالی که از سریال گذشته چیزهای زیادی یاد گرفتم. اعتراف و پذیرش گناه کار آسانی نیست و از دیدن خود در آینه شرمنده می‌شوم. واقعا شرمنده هستم که ۲۵ سال پیش از این موضوع اطلاع بیشتری نداشتم. 
***
کف دستمزد عکاسان اعلام شد
مصوبه انجمن عکاسان سینما درباره تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ اعلام شد. به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس اعلام محمدمهدی دلخواسته، سخنگوی انجمن صنفی عکاسان سینما، مصوبه هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان سینما درباره تعیین حداقل دستمزد ماهانه عکاسان سینما در سال ۱۴۰۱، به شرح زیر معین شد: با توجه به در اختیار داشتن تجهیزات گران‌قیمت عکاسی (دوربین‌ها، لنزها، تبلت و...) توسط عکاسان بدون گرفتن اجاره بهای آن (بسیاری از مشاغل و عوامل تولید سینما بابت تجهیزات خود اجاره‌بهای جداگانه دریافت می‌کنند) همچنین شاغل بودن عکاسان سینما به شکل متوسط برای یک فصل یا در نهایت 2 فصل طی یک سال؛
۱- حداقل یا کف دستمزد برای عکاسان سینما صرفا و فقط جهت عکاسی (صحنه و پشت صحنه فیلم) ماهانه مبلغ ۳۵ میلیون تومان برای فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های تلویزیونی درجه الف و سریال‌های نمایش خانگی اعلام می‌شود. بدیهی است با توجه به شرایط و سختی هر پروژه و سوابق و مهارت عکاس طبق توافق طرفین این مبلغ می‌تواند به هر اندازه افزایش پیدا کند. 
۲- در پروژه‌های نمایش خانگی و سینمایی که علاوه بر عکاسی صحنه و پشت صحنه، عکاسی تبلیغاتی (نور، استودیویی و کارگردانی عکس) به عهده همان عکاس است، باید به شکل قراردادی جداگانه و به صورت توافق با عکاس صورت بگیرد. 
***
درگذشت یک کارگردان سینما
وحید اسلامی، منتقد، روزنامه‌نگار و کارگردان سینما درگذشت. به گزارش «وطن‌امروز»، وحید اسلامی روز پنجشنبه ۹ تیرماه در شهرستان مرودشت در ۴۴ سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت. 
اسلامی پیش از این کارگردانی و نویسندگی فیلم سینمایی «دزدان خیابان جردن» را بر عهده داشت و مدتی بود به دلیل بیماری در شهرستان مرودشت زندگی می‌کرد. 
***
فاتحی معاون بنیاد رودکی شد
مشاور وزیر و مدیرعامل بنیاد فرهنگی- هنری رودکی در حکمی «حامد فاتحی» را به عنوان ‌«معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی تالارها و مراکز» این بنیاد منصوب کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مجید زین‌العابدین در این حکم بر اهتمام به برنامه‌ریزی برای برنامه‌های فاخر هنری و فرهنگی، تعامل موثر با اهالی فرهنگ، هنرمندان، ساماندهی و بهبود وضعیت و نظارت کیفی بر برنامه‌های تالارها و مراکز وابسته ‌و ظرفیت‌سازی برای برنامه‌های جدید هنری و فرهنگی تاکید کرده است. حامد فاتحی پیش از این مشاور استاندار و مدیرکل روابط بین‌الملل و روابط عمومی استانداری تهران بود و مسؤولیت‌هایی همچون قائم‌مقامی رادیو نمایش، اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و مدیریت گروه تولیدات بین‌الملل شبکه جهانی جام جم را بر عهده داشته است. 
***
جشنواره «فیلم شهر» در پردیس ملت
دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت: این دوره از جشنواره از ۲۷ تا ۳۱ تیرماه امسال در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پردیس سینما گالری ملت به عنوان محل برگزاری این دوره از جشنواره فیلم شهر، دارای ۱۱ سالن نمایش مخصوص سینما و یک سالن چندمنظوره جهت نمایش فیلم، برگزاری همایش‌ها، اجرای تئاتر و کنسرت است. این مجموعه پیش از این میزبان دوره‌های گذشته جشنواره فیلم شهر و جشنواره فیلم فجر بوده است.
 
اقیانوس آرام در ایستگاه چهارم
فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «اقیانوس آرام» از دیروز شنبه ۱۱ تیرماه ساعت ۱۸ با حضور احسان عبدی‌پور روی آنتن شبکه ۲ سیما رفت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پخش فصل چهارم مجموعه تلویزیونی اقیانوس آرام به کارگردانی هادی نعمت‌الهی و رضا محبی از روز گذشته از شبکه 2 آغاز شد. اقیانوس آرام با محور قرار دادن نوجوان‌ها تلاش می‌کند به دغدغه‌های هویتی آنها پاسخ دهد و با بازگو کردن تجربیات نوجوانی افراد موفق به انتقال تجربه کمک کند. 
اولین میهمان این برنامه احسان عبدی‌پور، کارگردان و فیلمنامه‌نویس بود که تجربیات زندگی‌اش را برای نوجوانان از قاب برنامه اقیانوس آرام روایت کرد. اقیانوس آرام هر روز از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸ از شبکه 2 سیما روی آنتن می‌رود و همچنین تکرار آن روز بعد ساعت ۱۱:۳۰ از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود.

Page Generated in 0/0056 sec