printlogo


کد خبر: 250433تاریخ: 1401/4/12 00:00
رمزگشایی از کنایه سنگین نتانیاهو به لاپید در آغاز کار کابینه موقت رژیم صهیونیستی
وقتی امنیت برای اسرائیلی‌ها آرزو می‌شود!

این روزها امنیت برای صهیونیست‌ها تبدیل به آرزو شده و نمود عینی آن، کنایه‌ای است که طویل‌المدت‌ترین رئیس کابینه در تاریخ منحوس تشکیل اسرائیل حواله رئیس دولت موقت یا کابینه پیشبرد امور کرده است. 
به گزارش شبکه «‌ای 24»، بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود - بزرگ‌ترین حزب کنست - که طبیعتا نقش رهبر اپوزیسیون دولت مستعجل فعلی را دارد، در تماس تلفنی جمعه گذشته با یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت که به بهانه تبریک گفتن به او انجام شد، گفت: «آرزو می‌کنم ۴ ماه آینده برای تو و همه‌ ما، مدت زمانی همراه با آسایش امنیتی باشد». 
پس از آنکه هفته گذشته نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی یک سال و یک ماه اخیر، به دنبال از دست دادن اکثریت کنست، پارلمان را منحل و خود نیز برای همیشه از سیاست خداحافظی کرد، حالا یائیر لاپید، وزیر خارجه پیشین و شریک نفتالی در رهبری ائتلاف ضد لیکودی شکست‌خورده موقتا تا برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید به ریاست دولتی مستعجل رسیده است. 
برگزاری پنجمین انتخابات در فلسطین اشغالی طی تنها ۳ سال و نیم، گویای آشفتگی اوضاع حاکمیت سیاسی این رژیم است که بر همه امور حیاتی دیگر صهیونیست‌ها سایه انداخته است. 
لاپید پنجشنبه گذشته، به عنوان چهاردهمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اداره امور آشفته فعلی فلسطین اشغالی را برای دوره‌ای احتمالا 5 ماهه (‌۴ ماه تا انتخابات و یک ماه رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه جدید) در دست گرفت. 
«همه راه‌ها برای ثبات‌ بخشیدن به ائتلاف‌شان را که از یک سال پیش تشکیل شده بود امتحان کرده‌اند اما انحلال کنست و برگزاری انتخابات مجدد بهترین راه است».
این متن بیانیه مأیوسانه مشترکی است که حدود 10 روز پیش او و بنت به عنوان مقدمه روند انحلال کنست منتشر کردند؛ وصف تمام و کمال به بن‌بست رسیدن ائتلافی که خود قرار بود راهگشای بن‌بست سیاسی ۲ ساله قبلی شود. 
به نظر می‌رسد اما برای حکمرانی رهبر 58 ساله حزب کوچک «یش عتید» که از روزنامه‌نگاری و مجری‌گری به قدرت رسیده است، خیلی زود دیر شده است. او به رغم تکیه زدن بر کرسی ریاست کابینه موقت یا پیشبرد امور، با توجه به شکست ائتلاف شکننده حاکم برجا مانده از انتخابات پارسال، تنها کورسوی امیدی برای حفظ کرسی نخست‌وزیری از هجوم مجدد تندروهای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو برای تصاحب بیت عقیون(مقر نخست‌وزیری) دارد. 
کنایه تلخی که نتانیاهوی حریص برای بازگشت به قدرت در ردای تبریک، حواله لاپید کرده است را باید در چنین فضایی تحلیل کرد؛ دوره‌ای که فلسطین اشغالی هر روز با یک ضربه فیزیکی، امنیتی، سایبری یا اجتماعی مواجه می‌شود. همین سونامی چندبعدی انفجارها، حریق‌ها، حملات مسلحانه، حملات هکری و افشاگری‌های رسانه‌ای بود که جان صهیونیست‌ها را به لب و دولت بنت را به آخر خط رساند. 
سخنگوی رهبر حزب لیکود درباره پیام به اصطلاح تبریک نتانیاهو به لاپید توضیحاتی داده از جمله اینکه نخست‌وزیر باتجربه پیشین پیشنهاد داده تا مباحث جدید امنیتی بین این دو از طریق مقامی نظامی به‌روز شود تا از تبدیل شدن مسائل امنیتی به ابزاری سیاسی در دوره انتخابات آتی جلوگیری شود. 
سخنگوی لاپید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد نتانیاهو دعوت‌نامه‌ای برای حضور در نشستی امنیتی در دفتر نخست‌وزیر موقت با حضور مقامی نظامی دریافت کرده است. 
چندان عجیب نبود که لاپید به محض نشستن بر صندلی نخست‌وزیری، نخستین جلسه‌ کاری خود را به دیدار رودررو با «رونین بار» رئیس تقریبا جدید شاباک (سرویس‌ امنیت داخلی اسرائیل» اختصاص داد تا میزان وخامت اوضاع امنیتی و اطلاعاتی را بررسی کند. اگر چه در عکس منتشر شده جلسه مزبور، خبری از نتانیاهو نیست اما بعید نیست او حضوری محرمانه در بیت عقیون داشته است. به عبارت دیگر کنایه نتانیاهو بعد از کمانه کردن به لاپید، به خود او، فلسطین اشغالی و رژیم صهیونیستی بازمی‌گردد.

Page Generated in 0/0052 sec