printlogo


کد خبر: 250434تاریخ: 1401/4/12 00:00
دور دنیا

الجزایر: سوریه عضو مؤسس اتحادیه عرب است و باید بازگردد
رمطان لعماره، وزیر خارجه الجزایر گفت سوریه عضو مؤسس اتحادیه عرب محسوب می‌شود و الجزایر حامی بازگشت این کشور به اتحادیه عرب است. 
به نوشته المیادین، لعماره که از روز جمعه در بیروت، پایتخت لبنان برای حضور در نشست مشورتی وزرای خارجه اتحادیه عرب حضور یافته است، گفت تلاش می‌‌کند تا کشورهای عربی حاضر در نشست بیروت را به تحرک وادارد و به نظرات آنها گوش دهد و امیدوار است درباره سوریه با آنها به توافق برسد. لعماره روز جمعه وارد بیروت شد و پس از دیدار با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، در ضیافت شام «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان به همراه دیگر وزرای خارجه عربی حضور یافت. با گذشت 11 سال از بحران سوریه و تثبیت موقعیت دولت دمشق، برخی کشورهای عربی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شده‌اند. با این حال هفته گذشته «حسام زکی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب با اشاره به نبودن توافق بین اعضای اتحادیه درباره بازگشت سوریه، گفت این مساله نیازمند مشورت بیشتر است. او اما تأکید کرد که اتحادیه عرب موافق بازگشت سوریه است. وی تصمیم‌گیری در این باره پیش از برگزاری اجلاس سران عرب در الجزایر (در آبان‌ماه) یا پس از آن را بعید ندانست و گفت: «تلاش‌هایی از جانب برخی کشورها از جمله الجزایر برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد، در عین حال برخی کشورها نیز دیدگاه‌هایی دارند و نبودن توافق در این زمینه، تعیین زمان بازگشت سوریه را دشوار می‌کند. او پیش‌بینی کرد که رایزنی‌های بیشتری در دوره آینده در این باره انجام شود و بعید نیست پیش از برگزاری اجلاس سران عرب در الجزایر یا پس از آن، توافقی حاصل شود. 
***
تجاوز هوایی اسرائیل  به بندر طرطوس سوریه
خبرگزاری سانا دیروز از تجاوز نظامی جدید رژیم صهیونیستی به «طرطوس» سوریه خبر داد. این خبرگزاری در این باره گزارش داد که حمله رژیم صهیونیستی تاسیسات غیرنظامی را در شهرک حمیدیه در جنوب طرطوس هدف قرار داده که در نتیجه آن ۲ شهروند سوری زخمی شده‌اند. 
این در حالی است که پیش‌تر نیز صهیونیست‌ها بارها مناطق مختلف سوریه از جمله مناطق مسکونی را هدف تجاوز نظامی قرار داده بودند. دولت دمشق تاکنون چندین مرتبه در نامه‌هایی به مقامات سازمان ملل، خواستار اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از تکرار تجاوزات نظامی صهیونیست‌ها به سوریه شده است. 
***
شهادت مسن‌ترین اسیر زن فلسطینی
 انجمن اسیران فلسطینی دیروز شنبه از شهادت سعدیه فرج‌الله، از ساکنان الخلیل و مسن‌ترین زن اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل با 68 سال سن خبر داد. این انجمن افزود که این اسیر زن فلسطینی از ساکنان شهر «اذنا» در منطقه الخلیل بود که در زندان «دامون» جان باخت. انجمن اسیران فلسطینی همچنین مدیریت زندان‌های اسرائیل را مسؤول کامل شهادت این اسیر فلسطینی و نیز مسؤول جان دیگر اسرای فلسطینی دانست. این انجمن خاطرنشان کرد که سعدیه فرج‌الله در تاریخ 18 دسامبر 2021 دستگیر شد. وی مادر 8 فرزند بود و با شهادت وی، تعداد اسرای شهید فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به 230 نفر رسید. 
***
افشای تلاش موساد برای جاسوسی از فرماندهان مقاومت فلسطین در ترکیه
شبکه «الجزیره» در یک برنامه مستند تحت عنوان «ما خفی اعظم» بار دیگر از اقدامات رژیم صهیونیستی برای جاسوسی از فرماندهان مقاومت فلسطین پرده برداشت و اعلام کرد سازمان موساد از طریق عملیات جذب دانشجویان عرب بویژه فلسطینیان در ترکیه، درصدد جاسوسی از رهبران مقاومت مقیم استانبول بود.
در مستند تحت عنوان «ما خفی اعظم» (آنچه پنهان است بزرگ‌تر است) عنوان شده که سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی «موساد» در تلاش است آن دسته از دانشجویان عرب و بویژه فلسطینیان را که در زمینه‌های امنیتی و علمی حساس در ترکیه مشغول به تحصیل هستند، جذب کند. در ادامه این افشاگری آمده که هدف موساد تشکیل تیم‌هایی در ترکیه برای جاسوسی از رهبران مقاومت فلسطین بوده که در استانبول سکونت دارند. 
***
مخالفت گروه‌های سیاسی عراق با نخست‌وزیری مجدد الکاظمی
«محاسن الدلیمی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق، دیروز (شنبه ۲ جولای) تصریح کرد اغلب فراکسیون‌های سیاسی، مخالف نخست‌وزیری مجدد «مصطفی الکاظمی» هستند، زیرا دوران نخست‌وزیری او مملو از بحران‌ها و مشکلات متعدد بود. الدلیمی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» گفت: این مخالفت سیاسی و پارلمانی با نخست‌وزیری مجدد الکاظمی به دلیل رویکرد اشتباه او است؛ رویکردی که موجب ایجاد بحران‌های سیاسی و اقتصادی و عدم اتخاذ هیچ اقدامی برای حفظ حاکمیت ملی عراق در قبال دخالت‌های ترکیه و آمریکا شده است. وی تصریح کرد: نخست‌وزیر آتی قطعا از چارچوب هماهنگی انتخاب خواهد شد و الکاظمی مجدد نخست‌وزیر نخواهد شد. «علی الفتلاوی» دیگر عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز پیش‌تر گفته بود: وعده‌های نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق به مردم، بیانگر شکست سیاست‌های اشتباهش است و طرف‌های سیاسی که تلاش می‌کنند تا از او حمایت کنند نیز شکست‌خورده هستند.

Page Generated in 0/0199 sec