رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: شناسایی استعدادهای برتر، هدایت دانشآموزان، هویتسازی و ایجاد فضای مناسب برای شبکهسازی از جمله اقدامات پنجمین دوره مسابقه بینالمللی دانشآموزی «نور» است. الهام یاوری در نشست خبری پنجمین دوره مسابقه دانشآموزی نور و گرامیداشت ابوریحان بیرونی اظهار کرد: «سمپاد» به عنوان نماینده وزارت آموزشوپرورش در این زمینه همکاری میکند و ما متولی پرورش استعداد فراگیر دانشآموزان هستیم. وی با اشاره به 4 اقدام مهم در این زمینه گفت: شناسایی استعدادهای برتر، هدایت دانشآموزان، هویتسازی و ایجاد فضای مناسب برای شبکهسازی از جمله اقداماتی است که در حال انجام است و ما کمک میکنیم تا ایدههای این دانشآموزان را به مرحله عمل برسانیم. در ادامه این نشست «سیدعلی عمرانی» مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) نیز گفت: به دنبال این هستیم که بازیگران عرصه علم و فناوری با یکدیگر در جهان اسلام همصدا شوند. سمپاد جزو جلوداران این حوزه است و امیدواریم با این همکاری، مجموعه فاخری در این عرصه در حد بینالمللی تولید شود. وی خاطرنشان کرد: مجموعههای مختلف دیگر هم به منظور گسترش و جذب مشارکت، همکاری مناسبی با این مسابقه دارند. همچنین اعتباربخشی یکی از مهمترین مأموریتهای ما است که در این زمینه اعطای جایزه مصطفی(ص) باعث میشود الگوهای علم و فناوری معرفی شوند. حازم فریپور، دبیر مسابقه دانشآموزی نور نیز با بیان اینکه مسابقه نور با ساخت فیلم یک دقیقهای محفلی پویا از رقابت علمی ایجاد میکند، تصریح کرد: بنیاد علم و فناوری با هدف امیدبخشی، هویتسازی و ترویج علم در میان نوجوانان جهان اسلام و مشارکت مراکز آموزشی و علمی اقدام به برنامهریزی رویدادی با عنوان مسابقه دانشآموزی نور با رویکرد ساخت فیلمهای علمی و آموزشی 60 ثانیهای کرد. وی افزود: مسابقه دانشآموزی نور در ادوار گذشته با مشارکت نزدیک به 17 هزار دانشآموز از 11 کشور شامل مراکش، الجزایر، مالزی، هند، ترکیه، عراق، تانزانیا، تونس، پاکستان، افغانستان و ایران در قالب ساخت فیلمهای کوتاه از آزمایشهای علمی برگزار شده است. فریپور خاطرنشان کرد: در این دوره 777 اثر از 28 استان کشور به دست ما رسیده است همچنین مهلت ارسال آثار تا 31 تیرماه بود که با توجه به مجازی بودن آموزش و اطلاع محدود دانشآموزان تا 25 مرداد تمدید شد. فریپور گفت: این دوره از مسابقه شامل ساخت فیلمهای 60 ثانیهای با موضوع عمومی «بینایی و خطاهای بینایی» و موضوع ویژه «ساخت مدلهای واقعی برای مفاهیم ریاضی» است که در موضوع عمومی به یکصد اثر شایسته و ۳ اثر منتخب بخش ویژه هدایای نفیسی تعلق میگیرد.