printlogo


کد خبر: 250458تاریخ: 1401/4/12 00:00
اخبار

5 تصمیم جدید شورای عالی بورس
جلسه هفته گذشته شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضای شورا برگزار شد و با ۵ تصمیم و مصوبه به کار خود پایان داد. در این جلسه، نخست گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه و صنایع بورسی و تاثیر تصمیمات وزارت نیرو درباره مدیریت مصرف برق بر صنایع مطرح و مقرر شد وزیر اقتصاد با هماهنگی وزیر صنعت طی مکاتباتی با وزارت نیرو و هیات دولت پیگیر اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مدیریت تخصیص برق صنایع در هفته‌های اوج مصرف برق باشد. 
در ادامه تصمیماتی درباره نحوه مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی و غیربورسی سهام عدالت اتخاذ شد تا فرآیند افزایش سرمایه این شرکت‌ها تسهیل و تعیین‌تکلیف شود. در این جلسه همچنین اصلاحات پیشنهادی سازمان بورس اوراق بهادار در دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار قابل معامله در بورس انرژی و ایجاد امکان انجام معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی به تصویب رسید. 
در راستای حفظ حقوق سهامداران حقیقی و حقوقی مقرر شد مبالغ جرایم مندرج در ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی که متوجه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام و نیز مدیران آنهاست، متناسب با شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی تعدیل و جهت تصویب به هیات دولت پیشنهاد شود. بر اساس قانون، کف و سقف جرایم هر ۳ سال یک بار با پیشنهاد شورای عالی بورس در هیات وزیران به تصویب می‌رسد. 
همچنین در جدیدترین جلسه شورای عالی بورس، به پیشنهاد علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی و با تصویب اعضای شورای عالی بورس، مقرر شد گواهی سپرده خرید سکه طلا طرح امام، پس از تایید کمیته فقهی سازمان بورس به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه پذیرفته و درج شود. 
***
بررسی بسته دوم وزارت راه برای کنترل بازار اجاره در جلسه هیأت دولت
وزیر راه و شهرسازی گفت: بسته دیگری از سوی وزارت راه و شهرسازی برای کنترل اجاره مسکن، فردا (امروز) در جلسه هیات دولت مطرح خواهد شد. رستم قاسمی به موضوع «اجاره مسکن» و «مصوبه تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها» اشاره کرد و گفت: با توجه به فصل تابستان و زمان جابه‌جایی مستاجران، در روزهای اخیر شاهد قیمت‌های بسیار بالا در همه شهرها بویژه شهر تهران بودیم، به همین منظور بستری از سوی وزارت راه و شهرسازی برای بهبود شرایط اجاره‌نشینی فراهم شد و یکی از مهم‌ترین مصوبات آن توسط سران ۳ قوه همزمان با ارسال طرح وزارت راه‌‌وشهرسازی برای بازار اجاره مسکن به مجلس شورای اسلامی، به تصویب رسید که بر این اساس مقرر شد سقف اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد و سایر شهرها ۲۰ درصد باشد. 
وزیر راه‌و‌شهرسازی افزود: از سوی دیگر استفتائی هم از مقام معظم رهبری انجام گرفت که حکم فقهی ایشان به بسیاری از سوالات مطرح شده در این باره پاسخ می‌دهد. با کمک این مصوبه حدود ۸۰ درصد مستاجران ملزم به جابه‌جایی نیستند و تنها حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از جمعیت مستأجران نیاز به جابه‌جایی دارند. عضو کابینه دولت سیزدهم اعلام کرد: بسته دیگری هم از سوی وزارت راه‌و‌‌شهرسازی برای اجاره مسکن، فردا در جلسه هیات دولت برای تصویب هیات‌وزیران مطرح خواهد شد. 
وی به سامانه «کد رهگیری» موجران اشاره کرد و گفت: تمام واحدهای املاک کشور پیش از این با کد رهگیری در سامانه‌ای در وزارت صمت باید به ثبت می‌رسید که مقرر شده این سامانه به وزارت راه‌و‌شهرسازی منتقل شود، با قرارگیری این سامانه در زیرمجموعه وزارت راه‌وشهرسازی به اطلاعات مهمی دست پیدا خواهیم کرد که برای برنامه‌ریزی به منظور نظارت و کنترل‌های لازم در بازار اجاره مسکن در سال‌های آتی کمک خواهد کرد. 
وزیر راه‌و‌شهرسازی خاطرنشان کرد: مسؤول کنترل شبکه اجاره مسکن توسط این سامانه در استان‌ها ادارات کل راه‌و‌شهرسازی هستند که باید با ایجاد مرکز یا ستادی ویژه این موضوع را پیگیری کنند. در سال‌های آینده با ایجاد نرم‌افزارها و سامانه‌های بیشتر کنترل‌ها بر بازار اجاره دقیق‌تر خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه قرارداد اجاره مسکن یک قرارداد شخصی بین ۲ شخص حقیقی است، افزود: شرایط کشور ایجاب می‌کند برای کنترل وضعیت بازار اجاره مسکن پیگیر اجرای این مصوبه باشیم. 
***
خرید تضمینی گندم در کشور  از ۴ میلیون تن گذشت
شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد خرید تضمینی گندم از کشاورزان در ۳۱ استان کشور تا صبح امروز (شنبه یازدهم تیر) به بیش از ۴ میلیون و ۹۲ هزار تن رسید. ارزش ۴ میلیون و ۹۲ هزار تن گندم که خرید آن از چهارم فروردین‌ماه در کشور آغاز شده و در حال حاضر در ۳۱ استان ادامه دارد، بیش از ۴۷ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان است. همچنین سال گذشته خرید تضمینی این محصول کشاورزی تا این مقطع از سال زراعی، ۳ میلیون و ۲۰۴ هزار تن بود که امسال تا این تاریخ، خرید تضمینی گندم در کشور از رشدی بالغ بر ۲۸ درصد برخوردار بوده است. 
استان خوزستان با خرید یک میلیون و ۳۵۵ هزار تن، یک‌سوم کل خرید گندم کشور را به خود اختصاص داده و بعد از آن، به ترتیب استان گلستان با خرید ۷۲۰ هزار تن و استان فارس با خرید ۴۱۱ هزار تن، پیشتاز خرید این محصول کشاورزی در کشور هستند. 
گفتنی است همزمان با خرید تضمینی محصول راهبردی گندم در کشور، خرید تضمینی یک محصول راهبردی دیگر از کشاورزان کشور نیز از ابتدای سال جاری آغاز شده است. تاکنون ۹۳ هزار تن دانه‌ روغنی کلزا به ارزش یکهزار و ۳۳۲ میلیارد تومان از کلزا کاران خریداری شده و در خرید این محصول کشاورزی نیز استان‌ خوزستان با خرید ۵۶ هزار تن پیشتاز است و پس از آن به ترتیب استان‌های ایلام و فارس قرار دارند. 

Page Generated in 0/0060 sec