printlogo


کد خبر: 250480تاریخ: 1401/4/13 00:00
آیا زمان صف‌آرایی خیابانی در عراق نزدیک است؟
گمانه‌زنی درباره تحرکات صدر در فضای سیاسی عراق

با وجود اینکه مقتدا صدر تاکنون اشاره مستقیمی به آغاز اعتراضات خیابانی نکرده است، برخی تحلیلگران سیاسی با توجه به بن‌بست سیاسی عراق، رو آوردن طرفداران جریان صدر به اعتراضات خیابانی را بعید نمی‌دانند. 
العربی الجدید در گزارشی با اشاره به تحرکات صدر نوشت: شخصیت‌های نزدیک به رهبر جریان صدر در عراق اخیرا در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی تلویحا به نزدیک بودن زمان صف‌آرایی خیابانی برای اعمال فشار بر گروه‌های سیاسی رقیب اشاره کرده‌اند. 
از بعد از ظهر روز جمعه اشاره‌های تلویحی رهبران برجسته جریان صدر و حساب‌های کاربری نزدیک به صدر از جمله «محمد صالح العراقی» که معروف به «وزیر صدر» است، درباره اینکه خروج این جریان برای «تحویل عراق به فاسدان و سرسپردگان نبوده» بلکه «به‌ خاطر تحویل کشور با اراده و تصمیم ملت بوده» افزایش یافته است. 
محمدصالح العراقی در توئیتی نوشت: اغلب فراکسیون‌های سیاسی شیعی با نامزد نخست‌وزیری که فرزند مرجع تقلیدشان بود، مخالفت کردند (اشاره دارد به جعفر محمدباقر صدر، سفیر عراق در لندن و پسرعموی مقتدا صدر). 
وی نوشت: از مهم‌ترین نتایج خروج جریان صدر از فرآیند سیاسی، «در تنگنا قرار دادن رقبایی است که علیه نتایج انتخابات به ‌بهانه تقلب در آن اعتراض کردند» و اکنون آنها به‌دنبال تشکیل دولت از رهگذر انتخاباتی هستند که مدعی آلودگی آن به تقلبند، آیا این دولت مشروعیت خواهد داشت؟
از سوی دیگر، «ابراهیم الجابری الموسوی» از رهبران جریان صدر در فیسبوک نوشت: «در آمادگی کامل باشید» که به قریب‌الوقوع بودن برگزاری اعتراضات خیابانی از سوی طرفداران جریان صدر اشاره دارد. 
«ابودعاء العیساوی» از مشاوران برجسته صدر هم هشتگ «ما آماده هستیم» را به ‌همراه صدها کاربر دیگر در توئیتر منتشر کرد و نوشت: آماده مشارکت در اعتراضات و تظاهرات در مخالفت با «سهم‌خواهی و توافق حزبی» در تشکیل دولت از سوی مخالفان صدر هستیم. 
به‌رغم اینکه صدر تاکنون اشاره مستقیمی به آغاز اعتراضات خیابانی نکرده است اما یکی از اعضای جریان صدر گفت: توسل جستن به اعتراضات خیابانی یکی از روش‌هایی است که صدر بدان برای اعلام مخالفت با سازوکار کنونی برای تشکیل دولت فکر می‌کند. وی گفته است عراق را تحویل مفسدان نخواهد داد.  وی گفت: صدر انتظار داشت مردم و فعالان اجتماعی با برگزاری اعتراضات علیه دولت توافقی از تصمیم وی حمایت کنند اما اکنون طرفداران صدر در حال آماده‌باش برای هر تصمیمی هستند که وی بگیرد؛ اعتراضات نزدیک‌تر از هر زمانی است. 
«عبدالله الرکابی» پژوهشگر امور سیاسی عراق هم گفت: اعتراضات صدری‌ها اگر آغاز شود، انتظار می‌رود موقت نباشد و تا زمان برگزاری انتخابات و تقویت انزوای هیات هماهنگی و گروه‌های مسلح از جامعه عراق ادامه داشته باشد. 
به‌رغم برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در 10 اکتبر گذشته و گذشت چندین ماه از آن تاریخ، گروه‌های سیاسی عراقی به‌ دلیل اختلافات شدید سیاسی تاکنون موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری و دولت جدید عراق نشده‌اند و همچنان دولت پیشبرد امور به‌ ریاست «مصطفی الکاظمی» سر کار است. 

Page Generated in 0/0057 sec