printlogo


کد خبر: 250481تاریخ: 1401/4/13 00:00
وزیر کشور صربستان: آمریکا و اتحادیه اروپایی به تمامیت ارضی کشور ما احترام نمی‌گذارند
بلگراد خواستار عذرخواهی واشنگتن و بروکسل

وزیر کشور صربستان با حملاتی صریح به غرب و اعلام اینکه کشورش پیاده‌نظام ناتو نیست، خواستار عذرخواهی این سازمان نظامی به رهبری آمریکا از بلگراد به خاطر بمباران بلگراد در سال 1999 شد. الکساندر وولین روز شنبه در برنامه صبحگاهی شبکه صربستان پینک گفت که بلگراد اجازه نخواهد داد غرب آن را به «جنگ دیگران» بکشاند. وولین که این صحبت‌ها را در واکنش به سخنان معاون نخست‌وزیر صربستان، زورانا میهایلوویچ به زبان ‌آورد، اعلام کرد که کشورش برخلاف اتحادیه اروپایی بر قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذارد و موضع بلگراد در رابطه با درگیری بین مسکو و کی‌یف بسیار واضح است اما به دلیل روابط نزدیک و دوستانه دیرینه‌ با روسیه به رژیم تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌پیوندد. 

میهایلوویچ که یک سیاستمدار غربگرا با سابقه حمایت از عضویت صربستان در ناتو است، پیش‌تر از مواضع این کشور در قبال جنگ اوکراین انتقاد کرده و گفته بود دولت بلگراد در آینده باید مواضع مشخص‌تری درباره مناقشات بین‌المللی داشته باشد. 
وولین اما در پاسخ میهایلوویچ گفت: «آیا ما می‌خواهیم بخشی از درگیری غرب با روسیه باشیم؟ آیا ما می‌خواهیم تمام این دهه‌هایی را که روسیه از ما حمایت کرد، فراموش کنیم؟ آیا ما می‌خواهیم این همه قرن برادری اسلاوها را فراموش کنیم؟ 
صربستان برخلاف اتحادیه اروپایی به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد اما اگر واشنگتن، بروکسل و متحدان آنها به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاشتند، به رسمیت شناختن کوزوو را پس می‌گرفتند. ایالات متحده و متحدانش با به رسمیت شناختن استقلال کوزوو، حقوق حاکمیت صربستان را نقض کرده‌اند. هر بار که مقامات آمریکایی یا دیگر کشورهای غربی از بلگراد می‌خواهند تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند، از آنها می‌پرسم که چه زمانی این کار را درباره کشورهایی که تمامیت ارضی صربستان را نقض کرده‌اند، انجام می‌دهند؟ اگر می‌خواهید به تمامیت ارضی و حاکمیت به عنوان مهم‌ترین اصل سیاست بین‌الملل پایبند باشید، از صربستان شروع کنید. مسیر احترام به تمامیت ارضی سایر کشورها با عذرخواهی درباره بمباران صربستان و همچنین کشتن کودکان آغاز می‌شود. در عوض، آمریکا و اتحادیه اروپایی می‌خواهند صربستان به پیاده‌نظام ناتو تبدیل شود تا با روسیه وارد درگیری شود. ما وارد درگیری با روسیه نخواهیم شد، ما در جنگ دیگران شرکت نخواهیم کرد، ما سرباز پیاده دیگران نخواهیم بود».
وولین پیش‌تر گفته بود کشورهای غربی بسیار ناامید هستند که صربستان با رژیم تحریم‌های ضدروسی همراهی نمی‌کند، زیرا به بلگراد در کنار خود نیاز دارند تا آنها را از گناهان نقض قوانین بین‌المللی در صربستان تبرئه کند. 
مقاومت صرب‌ها در مقابل فشارهای غرب برای عضویت در ناتو در حالی است که آنها توسط کشورهای عضو ناتو در بالکان و اروپای مرکزی محاصره شده‌اند. به نظر می‌رسد ناتو مهم‌ترین مانع عضویت صربستان در اتحادیه اروپایی باشد. 
با این وجود صربستان یکی از معدود کشورهای اروپایی است که روسیه را به دلیل عملیات نظامی در اوکراین تحریم نکرده و بارها از پذیرفتن نقش رهبری اتحادیه اروپایی در سیاست خارجی خود سر باز ‌زده است. 
در همین راستا الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان هفته گذشته، اتحادیه اروپایی را در جنگ تمام‌عیار با روسیه توصیف و تاکید کرد کشورش با رویکردی منطقی و عمل‌گرایانه، روابط خود با مسکو را فدای اتحادیه اروپایی نخواهد کرد.

Page Generated in 0/0060 sec