رئیسکل بانک مرکزی در راستای مطالبه رئیسجمهوری اعلام کرد: آییننامه تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» امروز به شبکه بانکی ابلاغ شد و بانکها موظفند ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز کاری نسبت به پرداخت تسهیلات یادشده اقدام کنند.
علی صالحآبادی پیرو تأکید رئیسجمهور مبنی بر تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و پیرو بخشنامههای پیشین این بانک درباره جزء یک بند «الف» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با موضوع پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج، تصریح کرد: امروز ۲ نکته مهم حسب دستور رئیسجمهور به شبکه بانکی ابلاغ شد. نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانکها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.
وی یادآور شد: همچنین بانکها میتوانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد (بخشنامه شماره ۲۴۷۹۲/۰۱ تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱) نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند.
صالحآبادی تأکید کرد: این دستورالعمل روی وبسایت بانک مرکزی در دسترس است و در صورت عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذیصلاح است. دومین مورد آن است که مردم باید در اسرع وقت و بر اساس زمانبندی مشخص تکلیفشان برای اخذ وام مشخص شود؛ لذا بر همین اساس شبکه بانکی موظف است به محض تکمیل مدارک توسط متقاضی حداکثر ظرف ۱۰ روز پول را به حساب مشتری واریز کند.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرضالحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز کاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کند.
صالحآبادی در رابطه با تسهیلات فرزندآوری نیز خاطرنشان کرد: در این باره نیز مشابه با تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و به همان شکل برخورد میشود، لذا بانکها باید ظرف ۱۰ روز پول را به حساب متقاضی واریز کنند و در صورتی که بانکها این کار را انجام ندهند با بانک خاطی برخورد انضباطی انجام میشود.
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه مردم میتوانند هرگونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند، گفت: چنانچه افراد به شعب مراجعه میکنند و شکایت و درخواستی دارند، میتوانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات»، درخواستها و شکایات خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری میکند.
وی افزود: بنابراین همانطور که مشاهده میشود در این بخشنامه به صورت شفاف، تکلیف وثایق و زمانبندی مرتبط با آن مشخص است و حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز وام باید به حساب فرد واریز شود و مستندات نیز در بخشنامه بانک مرکزی تبیین شده است.