printlogo


کد خبر: 250520تاریخ: 1401/4/14 00:00
تأسف استاد نصیریان از بی‌توجهی به زبان فارسی
بی‌مهری به میراث مادری

«زبان فارسی» هویت فرهنگی و ملی مردم ایران است که این روزها گرد غریبی بر آن نشسته است. به گزارش «وطن‌امروز»، کشور ما به دلیل موقعیت خاص طبیعی و جغرافیایی خود تاکنون حوادث پرشماری را از سرگذرانده است و می‌توان گفت آنچه این کشور را سالیان سال در برابر هجوم‌ها و ایلغارها پابرجا نگه‌داشته، هویت فرهنگی، ملی و ایرانی آن است و در این میان زبان فارسی همیشه چون حلقه‌ای مرئی و نامرئی، هویت فرهنگی و ملی مردم ایران و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده و همچنان عامل اصلی وحدت ملی ایرانیان است. فارسی‌دوستی و فارسی‌دانی در ایران به قومی خاص تعلق ندارد، این زبان ابزار مهم و راز همبستگی و پیوند تمام اقوام، فرقه‌ها و گروه‌ها و طبقات اجتماعی ایران بوده است. در طول تاریخ کشورمان، تمام مردم این سرزمین و اقوام و تیره‌های گوناگون آن، در یک وجه پررنگ با هم اشتراک نظر و هم‌آوایی داشته‌اند و آن عشق ورزیدن به زبان فارسی و گزینش این زبان، به عنوان زبان فکر و فرهنگ و عرفان و دانش و عشق و عاطفه بوده است. 
خبر حذف دروس عمومی از کنکور سال ۱۴۰۲، آسیب‌های این اتفاق و هشدار برای کم شدن ساعت‌های آموزشی درس ادبیات موضوعی بوده که در یکی، دو هفته گذشته از نگاه تعدادی معلم، نویسنده و شاعر بررسی شد. 
در این زمینه علی نصیریان از هنرمندان پیشکسوت حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون که این روزها نقش یک سردار مغول در جریان حمله به نیشابور و جریان کتاب‌سوزی را در کنسرت- نمایش «سیصد» بازی می‌کند، با ابراز تأسف از شنیدن چنین خبری به ایسنا می‌گوید:‌ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه‌ ما است. شعر ما هزار سال قدمت دارد و اینها میراثی بسیار ارزنده‌ از لحاظ تفکر، اخلاق، زندگی و زبان است. هر اقدامی به حذف آموزش اینها منجر شود از نظر من نامطلوب است. 
وی معتقد است: آموزش زبان و ادبیات فارسی قطعا باید از دوران مدرسه اتفاق بیفتد و این وظیفه دولت و آموزش و پرورش است که پاسبان و نگهبان زبان فارسی باشد. همچنین از جایی مثل فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم باید در این مورد سوال پرسیده شود که چه اقدامی در مقابل این نوع اتفاق‌ها انجام می‌دهند. این بازیگر اظهار داشت: بخش عمده هویت ما زبان و ادبیات است؛ ادبیات جزئی از زندگی مردم ایران است و حتی قبرستان‌ها را که نگاه کنید، می‌بینید روی بیشتر سنگ قبرها شعر نوشته شده است، بنابراین فکر می‌کنم هرآنچه منجر به حذف یا کم شدن جایگاه آموزش زبان و ادبیات فارسی شود به هویت واقعی یک ایرانی، بویژه بچه‌ها لطمه می‌زند. 

Page Generated in 0/0069 sec