printlogo


کد خبر: 250525تاریخ: 1401/4/14 00:00
دور دنیا

خشکسالی بی‌سابقه در ایتالیا
روزنامه «تاگس شاو» آلمان در مطلبی به خشکسالی کم‌سابقه در ایتالیا اشاره کرد و نوشت: ایتالیا از بدترین خشکسالی در دهه‌های اخیر رنج می‌برد، به همین دلیل است که دیگر نمی‌توان از آب آشامیدنی برای باغ‌ها و استخرها از جمله در شهرهای ورونا و پیزا استفاده کرد. وضعیت اضطراری خشکسالی در این کشور قریب‌الوقوع است. در ادامه این مطلب آمده است: به ‌دلیل تشدید بحران خشکسالی در ایتالیا، در شهر ورونا در شمال این کشور استفاده از آب آشامیدنی بشدت محدود شده است. بر اساس تصمیمات اتخاذشده تا 31 آگوست، استفاده از آب در این شهر در طول روز تنها برای غذا خوردن، بهداشت شخصی و نظافت در خانه مجاز است. «دامیانو توماسی» شهردار جدید این شهر در حکمی اعلام کرد از ساعت 6 صبح تا 21 شب آبیاری باغ‌ها و زمین‌های ورزشی، شست‌وشوی خودروها و پر کردن استخرها در این شهر ممنوع است. وی تأکید کرد که اگر این دستورات انجام نشود تا 500 یورو جریمه به‌ دنبال خواهد داشت.  
***
اعتراض رانندگان انگلیسی به افزایش افسارگسیخته بهای سوخت
رانندگان انگلیسی با ایجاد ترافیک در نقاط مختلف کشور، اعتراض خود را نسبت به افزایش افسارگسیخته بهای سوخت به نمایش گذاشتند. معترضان در نخستین ساعات کاری از نخستین روز هفته اتوبان‌های اصلی کشور در مناطق اسکس، دوون و ولز را هدف قرار داده و سرعت حرکت وسایل نقلیه خود را به حدی کاهش دادند که باعث ایجاد ترافیک سنگین شد. پلیس درباره اختلال برای تردد در این مناطق هشدار داد و به سایر رانندگان توصیه کرد که از نزدیک شدن به محل اعتراضات اجتناب کنند. این حرکت اعتراضی از ساعت ۷ صبح دیروز (به وقت محلی) آغاز شد و در جنوب شرق باعث توقف حرکت کاروان‌هایی شد که از پل موسوم به «شاهزاده‌ولز» در حال حرکت از انگلیس به ولز بودند. رانندگانی که در این اقدام نمادین مشارکت کرده‌اند، خواستار کاهش عوارض دولت بر فروش سوخت هستند تا قیمت‌ها شکسته شود. 
***
آتش‌سوزی گسترده نزدیک فرودگاه ابوظبی
منابع آگاه رسانه‌ای دیروز (دوشنبه ۴ جولای) از وقوع آتش‌سوزی در نزدیکی ساختمان‌های واقع در خیابان فرودگاه ابوظبی در امارات خبر دادند. کانال تلگرامی «صابرین نیوز» با انتشار خبری فوری نوشت، این آتش‌سوزی که در خیابان فرودگاه ابوظبی به وقوع پیوسته، گسترده است اما جزئیات بیشتری از این خبر در دست نیست. لحظاتی پس از انتشار این خبر، هیأت دفاع مدنی امارات اعلام کرد این آتش‌سوزی را مهار کرده است. پلیس ابوظبی نیز اعلام کرد با همکاری هیات دفاع مدنی ابوظبی این آتش‌سوزی را که بامداد دیروز در یک ساختمان در خیابان فرودگاه ابوظبی روی داد، مهار کرده و این حادثه هیچ خسارت جانی به همراه نداشته‌ است. طرف‌های مسؤول نیز فورا اقدامات لازم را برای مشخص شدن دلیل این آتش‌سوزی آغاز کردند. 
***
دعوت صدر برای برپایی نماز جمعه یکپارچه و آماده‌باش حامیانش
منابع از درخواست مقتدا صدر برای برگزاری نماز جمعه یکپارچه و آماده‌باش حامیان صدر خبر دادند. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ‌ای زنان و مردان مؤمن برای یاد کردن خدا بشتابید و دنیا را رها کنید. این یک دعوت خالصانه از سوی من است که نماز جمعه را یکپارچه در شهرک صدر بغداد برگزار کنیم. این درخواست در حالی مطرح شده است که در شبکه‌های ارتباط اجتماعی عراق هشتگ «آماده‌ایم» ترند شده است. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که صالح محمد العراقی که به «وزیر صدر» معروف است، دلایل کناره‌گیری مقتدا صدر از روند سیاسی و استعفای نمایندگانش را توضیح داد. وی شنبه در توئیتی نوشت: بین رهبر ما و خداوند عهد و پیمانی است و این عهد این است که با هیچ فاسدی دست ندهد. همچنین اعضای جریان صدر در حساب‌های‌شان در شبکه‌های ارتباط اجتماعی تصاویری را با سلاح سبک و نیمه‌سنگین با هشتگ «آماده‌ایم» منتشر کردند. رهبران سیاسی و عشایر نیز آمادگی خود را برای اجرای دستور صدر اعلام کردند.
***
وضعیت کمدی زلنسکی برای نشست جی 20
ولودیمیر زلنسکی، کمدین پیشین و رئیس‌جمهور فعلی اوکراین که مدعو ویژه اجلاس گروه 20 در اندونزی است، با وضعیت بغرنجی مواجه است. در نشست امسال سران گروه 20 متشکل از 20 اقتصاد بزرگ جهان (19 کشور به علاوه اتحادیه اروپایی) که قرار است پاییز (نوامبر) در اندونزی برگزار شود، روسیه رسما از طرف کشور میزبان دعوت شده و دولت جاکارتا بر تصمیم خود پافشاری می‌کند و رئیس کمیسیون اروپا به نمایندگی از دولت‌های اتحادیه اروپایی اعتراف کرده اروپایی‌ها نمی‌توانند به بهانه حضور روسیه از نشست به این مهمی چشم‌پوشی کنند.
 مقامات کرملین هم بر حضور در اجلاس جی 20 تاکید دارند، چرا که حضور پوتین در اندونزی در شرایط تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه روسیه، برای خروج این کشور از انزوا بسیار اهمیت دارد. 
همزمان رئیس‌جمهور اوکراین نیز برای حضور مجازی در اجلاس جی 20 دعوت شده در حالی که مبنای دعوت از او مشخص نیست، چرا که کشور جنگ‌زده او با اقتصادی فروپاشیده، دیگر جزو 100 اقتصاد بزرگ جهان هم قرار نمی‌گیرد. قطعا این دعوت به خاطر نفوذ ۲ نهاد اقتصادی بین‌المللی غرب‌محور یعنی سازمان تجارت جهانی و بانک جهانی در هیات‌مدیره گروه 20 بوده که باعث دعوت از زلنسکی شده است. نکته جالب اما اینکه این میهمان ناخوانده برای سران گروه 20 شرط گذاشته و گفته تنها به شرط عدم حضور روسیه، عضو اصلی این گروه در اجلاس ماه نوامبر اندونزی سخنرانی خواهد کرد. 
جالب‌تر اینکه زلنسکی در حالی درباره حضور بسیاری از کشورها در این نشست در صورت حضور هیات روسی ابراز تردید کرده که به نظر می‌رسد اعضای جی ۲۰ زلنسکی را در یک وضعیت کمدی تنها گذاشته‌اند.

Page Generated in 0/0123 sec