printlogo


کد خبر: 250526تاریخ: 1401/4/14 00:00
مردم یکبارمصرف در آمریکا

پاول رودی*:  ایالات متحده آمریکا 150 سال پیش، شاهد وقوع یک جنگ داخلی بزرگ و گسترده بود. این جنگ مصداق این موضوع محسوب می‌شد که برای حمایت ظاهری از دولت، مردم علیه یکدیگر می‌جنگیدند و به جان هم افتاده بودند. اکنون بعد از گذشت دهه‌ها از آن زمان شاهد این هستیم که شکاف بین مردم و دولت بیش از پیش افزایش یافته است و بزرگ‌ترین شکاف‌های تاریخ آمریکا را در چند سال اخیر شاهد هستیم. در حال حاضر شهروندان آمریکایی که بیشتر آنها از نخبگان یا ثروتمندان نیستند، ۲ دسته شده‌اند. ثروتمندان و قدرتمندان آمریکایی کماکان تحت حمایت هستند و باقی شهروندان هم برای دولت شبیه به کالای یکبارمصرف شده‌اند. 
با شیوع گسترده بیماری کرونا، بیش از یک میلیون نفر از آمریکایی‌ها بر اثر «کووید-19» جان خود را از دست داده‌اند. حال به این عدد بیش از یک میلیون نفر دیگر را اضافه کنید که در خیابان‌ها زندگی می‌کنند، زیرا دولت فعلی ما ترجیح می‌دهد از ثروت این کشور برای تولید سلاح‌ها و جنگنده‌ها برای نابودی کشورهای دیگر استفاده و ثروت بیشتری برای ثروتمندان ایجاد کند. 
این موضوعات به کنار؛ باید درگیری‌های سیاسی را هم به مشکلات آمریکا اضافه کرد. از سوی دیگر ترامپ قصد دارد وارد گود انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 شود اما مانع اصلی دیگر روی کار آمدن ترامپ، سن بالا و سلامت او است. او نشان داده قادر به پیروزی هست و دلیل آن هم نارضایتی مردم آمریکا از دولت بایدن است. 
مردم آمریکا ۲ سال پیش به بایدن رای دادند تا مشکلات آنها و تنش‌ها با کشورهای دیگر کم شود اما دموکرات‌ها به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکردند. اقتصاد در حال بدتر شدن است. تبعیض نژادی و شکاف اجتماعی تشدید شده است. انتخابات کنگره در آبان‌ماه هم برای دولت بایدن و جمهوری‌خواهان مهم است اما آیا اگر جمهوری‌خواهان رای بیاورند بهتر عمل خواهند کرد؟ احتمالا نه! واقعیت این است که هر دو حزب سیاسی به نخبگان ثروتمند خدمت می‌کنند، در حالی که اکثر مردم بدون انتخاب [نماینده در جریان قدرت] و در نتیجه ناتوان می‌مانند. سیستم دوحزبی در ایالات متحده بی‌معنی است و صرفا یک فریب است تا مردم فکر کنند در سرنوشت خودشان در آمریکا شریک هستند. 
جنگ اوکراین و دخالت آمریکا در رویارویی کی‌یف با مسکو هم کلاه دیگری بود که بر سر ملت آمریکا گذاشته شد. دولت بایدن به ملت این کشور نگفت که عاقبت این دخالت‌ها با شکست آمریکا روبه‌رو خواهد شد. روسیه دونباس و مناطق شرق اوکراین را خواهد گرفت و آن را بخشی وابسته به خود می‌کند ولی به دروغ دولتمردان آمریکایی می‌گویند که این کشور نخواهد گذاشت شرق اوکراین به تصرف روس‌ها دربیاید و این کار برای آن است که ثروت و تجهیزات آمریکا را در اختیار دولت زلنسکی بگذارند. به مردم آمریکا گفته می‌شود ایالات متحده، روسیه را از تصرف بیشتر اوکراین باز خواهد داشت که دروغ 
است.  جنگ اوکراین برای مردم آمریکا مهم نیست و بیشتر رفاه، شغل و بهداشت برای ملت ما اهمیت دارد نه سیاست خارجی! جمهوری‌خواهان هم می‌خواهند کنگره را بگیرند و در تبلیغات انتخاباتی می‌گویند سیاست‌های خارجی و اقتصادی دموکرات‌ها اشتباه است ولی باید مطمئن باشیم اگر آنها هم بر سر قدرت بیایند، هیچ کار جدیدی نخواهند کرد. 
* استاد بازنشسته کالج سنت‌مری کالیفرنیا
***
    قتل با  ۶۰  گلوله!    
بامداد دوشنبه هفته قبل یک جوان سیاه‌پوست 25 ساله غیرمسلح با شلیک گلوله توسط پلیس اوهایو کشته شد و در پی آن تظاهرات 200 هزار نفری مردم این ایالت به سرخط اول خبری رسانه‌های آمریکا تبدیل شد. تبعات این حادثه که یک هفته قبل از سالروز استقلال آمریکا رقم خورد تاکنون ادامه داشته است. مردم روز یکشنبه پس از انتشار تصاویر تازه از دوربین لباس افسر پلیس، تجمعی را در خارج از تالار شهر آکرون در ایالت اوهایو برگزار کردند؛ جایی که رهبران محلی خواستار پاسخگویی و تغییر شدند. نگرانی مقامات ایالتی از به خشونت کشیده شدن این اعتراضات سبب شد جشن استقلال آمریکا در این شهر برگزار نشود. ویدئویی که روز یکشنبه منتشر شد نشان می‌دهد ۸ افسر پلیس در تیراندازی به جیلند واکر شرکت داشتند. جوان سیاه‌پوست پس از اینکه مأموران تلاش کردند او را به دلیل یک تخلف جزئی راهنمایی و رانندگی مورد اصابت گلوله قرار دهند، با ماشین خود فرار کرد. مشخص نیست چند گلوله به واکر اصابت کرده است اما فیلم دوربین لباس افسر پلیس نشان می‌دهد پلیس چندین گلوله به سمت او شلیک می‌کند. برخی منابع تعداد شلیک‌ها را تا 60 مورد گزارش کرده‌‍‌اند. استفان میلت، رئیس پلیس آکرون، گفت که بازرس پزشکی هنوز در حال تعیین تعداد 60 زخم ورودی در مقابل خروجی است. این تیراندازی آخرین مورد از سلسله قتل‌های مردان و زنان سیاه‌پوست توسط مجریان قانون در ایالات متحده بود که منتقدان می‌گویند نژادپرستانه و غیرقابل توجیه هستند، از جمله قتل جورج فلوید در سال 2020 در مینیاپولیس که آتش اعتراض‌های جهانی علیه خشونت پلیس آمریکا و بی‌عدالتی نژادی را برانگیخت. طی یک سال گذشته در پی تشدید تبعیض علیه سیاه‌پوستان در آمریکا در رابطه با مواردی نظیر شلیک‌های پلیس به افراد غیرمسلح یا افزایش قربانیان مبتلا به «کووید-19» در جامعه سیاه‌پوستان، تظاهرات‌های متعددی علیه سیاست‌های دولت بایدن برگزار شده است. این تبعیض‌ها سبب شده گروه‌های اقلیت نژادی عملا تفاوتی بین دولت بایدن و ترامپ قائل نباشند. 

 


Page Generated in 0/0134 sec