printlogo


کد خبر: 250559تاریخ: 1401/4/14 00:00
حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری خود با بایراموف، اعلام کرد رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران خواهد آمد
علی‌اف در مسیر تهران

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته (دوشنبه 13 تیر) میزبان «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای خود در نشست خبری مشترک حضور یافت. 
حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه این سفر در چارچوب رایزنی‌های مستمر بین ۲ کشور انجام شد، گفت: در این دیدار طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادیم. روسای‌جمهور ۲ کشور طی ۱۰ ماه گذشته ۲ دیدار با هم داشته‌اند و در جریان این ۲ دیدار بویژه دیدار هفته گذشته آقای الهام علی‌اف با آقای رئیسی، درباره مرحله جدید توسعه مناسبات ۲ کشور گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی داشتیم و بر تعمیق مناسبات فیمابین بر اساس حسن تفاهم، اعتماد و منافع متقابل ۲ کشور تأکید کردیم. 
وی با اشاره به اینکه قرار است یک نشست سه‌جانبه بین ایران، آذربایجان و ترکیه برگزار شود، اظهار داشت: معتقدیم در شرایط جدید، فرمت‌های منطقه‌ای که بین ۲ کشور یا کشورهای دیگر وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد. در سفر هفته گذشته‌ام به آنکارا با برادرم چاووش‌اوغلو توافق کردیم نشست سه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه را در تهران در سطح وزرای خارجه برگزار کنیم. وزیر امور خارجه در ادامه افزود: فرمت دیگری در سطح کارشناسان ارشد وجود دارد موسوم به اجلاس ۳+۳ در منطقه قفقاز، این اجلاس بین کارشناسان ارشد و در گام بعدی بین وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه،‌ ایران و ترکیه برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در تاریخی که نسبت به آن توافق خواهیم کرد، میزبان این اجلاس در تهران یا یکی از شهرهای کشورمان خواهد بود. 
امیرعبداللهیان همچنین به احتمال سفر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران اشاره کرد و گفت: ما یادداشتی رسمی همزمان با سفر آقای بایراموف مبنی بر آمادگی رئیس‌جمهور آذربایجان برای سفر به تهران دریافت کردیم و درباره نهایی شدن و توافق درباره تاریخ سفر رسمی رئیس‌جمهور آذربایجان پیشنهادات را بررسی خواهیم کرد. 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مناسبات ۲ کشور رو به بهبود است، گفت: خرسندم در جمع اصحاب رسانه‌ اعلام کنم در ۱۰ ماه گذشته از مرحله سوء‌تفاهمات بخوبی عبور کردیم و اکنون در مرحله پیشرفت فزاینده مناسبات همه‌جانبه در راستای منافع دو ملت هستیم. 
 
* آمریکا بدون ابتکار در دوحه حضور یافت
حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی که بامداد روز گذشته با «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه داشت، با اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها در وین و دوحه گفت: ارزیابی ما از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است اما باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: طرف آمریکایی بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را، تکرار مواضع قبلی پر کند.

Page Generated in 0/0049 sec