printlogo


کد خبر: 250561تاریخ: 1401/4/14 00:00
اخبار

تأکید وزیر اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه بر تقویت همکاری‌ دوجانبه
جلسه مشترک وزارت اطلاعات با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز گذشته با حضور مسؤولان و معاونان وزارت اطلاعات در سازمان اطلاعات سپاه برگزار شد. وزیر اطلاعات با تبریک انتصاب سردار سرتیپ کاظمی به ریاست سازمان اطلاعات سپاه، از زحمات حجت‌الاسلام طائب تشکر و بر افزایش سطح تعاملات و توافقات فی‌مابین ۲ مجموعه تاکید کرد. سردار کاظمی نیز ضمن تشکر از حضور وزیر و مسؤولان وزارت اطلاعات، بر هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های اطلاعاتی تاکید و اظهار امیدواری کرد امنیت پایدار در سایه هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی افزایش ‌یابد. 
***
آمریکا و اروپا به توافق با ایران نیاز دارند
تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا تأکید کرد، آمریکا و اروپا به واسطه بحرانی که در اوکراین ایجاد کرده‌اند، تحت فشارند و به توافق با ایران نیاز دارند. 
به گزارش فارس، محمد مرندی در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» ضمن اعلام این خبر که محل برگزاری دور بعدی مذاکرات رفع تحریم‌های ایران هنوز نامشخص است و توافقی درباره آن صورت نگرفته است، گفت آمریکا و اروپا به دلیل شیوع کرونا و بحرانی که در اوکراین ایجاد کرده‌اند تحت فشار قرار دارند و به توافق با ایران نیاز دارند. وی درباره دور بعدی مذاکرات رفع تحریمی ایران گفت: «مشخص نیست مذاکرات بعدی هسته‌ای در کجا برگزار می‌شود و تاکنون توافقی در این زمینه حاصل نشده است». مرندی در ارتباط با روند مذاکرات اخیر دوحه گفت: «واشنگتن خواستار ابزاری برای اعمال فشار به تهران است و تغییراتی در مواضع آمریکایی‌ها صورت گرفته است اما نمی‌توان گفت که مذاکرات قطر پیشرفت‌هایی نداشته است». تحلیلگر مسائل سیاسی سپس ادامه داد: «پذیرش خواسته‌ها و شرایط تهران برای واشنگتن سخت است و اگر تصمیم فقط با اروپایی‌ها بود حتما توافق می‌شد». مرندی همچنین به بحران جنگ اوکراین با عرضه تسلیحات غرب به کی‌یف اشاره کرد و گفت: «آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به دلیل کرونا و بحرانی که در اوکراین ایجاد کرده‌اند تحت فشار زیادی هستند و نیاز به توافق با ایران دارند». 
***
ابتکار عمل تهران برای آشتی آنکارا و دمشق
روزنامه «الاخبار» لبنان با انتشار یادداشتی درباره تلاش و ابتکار تهران برای اتحاد و قرار دادن آنکارا و دمشق در مسیر آشتی، نوشت: «تهران رسما ابتکار عمل خود برای حمایت عملی از روند مصالحه بین دمشق و آنکارا را با سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه خود به دمشق، کلید زد. پیشنهادات ایران مبتنی بر لزوم فعال‌سازی هماهنگی بین ۲ طرف به منظور جلوگیری از تنش میدانی جدید در منطقه و نیز جلوگیری از آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در مقابل درک متقابل طرفین از دغدغه‌ها و نگرانی‌های یکدیگر است؛ امری که زمینه را برای آشتی تدریجی فراهم می‌کند و به بیش از یک دهه اختلاف و خصومت بین ۲ کشور پایان می‌دهد». 
در ادامه این یادداشت آمده است: «4 روز پس از سفر حسین امیرعبداللهیان به ترکیه، هواپیمای حامل او، در سایه تلاش‌های تهران برای بهره‌برداری از روابط خوب خود با ۲ کشور، در دمشق، پایتخت سوریه به زمین نشست تا هر اندازه که میسر است، بر اختلافات بین 2 کشور پل بزند و این اقدام به یک گفت‌وگوی جدی و مؤثر در چارچوب منافع فراگیر بین ۲ همسایه منجر شود». به اعتقاد نویسنده، این سفر همچنین در چارچوب تلاش ایران در پی تهدیدات آنکارا مبنی بر آغاز عملیات نظامی جدید در شمال سوریه صورت گرفت و تهران خواستار استفاده از مسیرهای دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه شد. در واقع جمهوری اسلامی ایران با ورود به عنوان میانجی آشکار بین دمشق و آنکارا در خط تحولات اخیر و رهبری آن، تلاش دیپلماتیک عملی خود را برای جلوگیری از هر گونه تشدید تنش نظامی جدید، بویژه در بحبوحه افزایش نشانه‌های آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه نشان داد. 
***
رایزنی مقامات ایران و نیکاراگوئه برای تعمیق روابط ۲ کشور
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با «موخیکا اوبرگون» وزیر ترابری و زیرساخت‌های نیکاراگوئه که جهت حضور در نمایشگاه شهر هوشمند در کشورمان به‌ سر می‌برد، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات وزیر ترابری و زیرساخت‌های نیکاراگوئه که با دستور کار توسعه روابط دوجانبه با ایران در تمام زمینه‌ها بالاخص زیرساخت‌ها و فناوری‌های پیشرفته عازم ایران شده است، خواستار تعمیق هر چه بیشتر روابط دوجانبه بین ایران و نیکاراگوئه شد. مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این ملاقات ضمن تاکید بر آمادگی کامل ایران برای انتقال تکنولوژی به کشور دوست نیکاراگوئه، از فناوری‌های پیشرفته، محصولات نانو و بایو تکنولوژی، دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی به عنوان ظرفیت‌های کشورمان و در عین حال اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های اقتصادی با نیکاراگوئه یاد کرد. 

Page Generated in 0/0058 sec