printlogo


کد خبر: 250573تاریخ: 1401/4/15 00:00
اخبار

ناتو سند تشدید تنش با روسیه را امضا کرد
30 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیروز سه‌شنبه پروتکل عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف را امضا کردند؛ سندی که می‌تواند تنش‌ها با روسیه را در بحبوحه جنگ اوکراین تشدید کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: این پروتکل برای تصویب قانونی به پایتخت‌های کشورهای عضو ارسال شد. آسوشیتدپرس در گزارشی که در تارنمای ‌ای‌بی‌سی نیوز بازنشر شده است مدعی شد این اقدام باعث انزوای بیشتر راهبردی روسیه به دلیل حمله به کشور همسایه خود، اوکراین می‌شود. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره امضای این پروتکل گفت: این واقعا لحظه‌ای تاریخی برای فنلاند، سوئد و ناتو است. سفیران و نمایندگان دائمی عضو ناتو در اجلاس هفته گذشته این ائتلاف رسما تصمیم الحاق ۲ کشور به ائتلاف را تصویب کردند. این یک تصمیم تاریخی برای دعوت از فنلاند و سوئد، کشور شریک آن در اسکاندیناوی برای پیوستن به این باشگاه نظامی است.  
***
پهپادهای حزب‌الله؛ موضوع جلسات محرمانه صهیونیست‌ها
شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی فاش کرد بعد از حضور پهپادهای حزب‌الله لبنان بر فراز میدان گازی «کاریش»، مقامات امنیتی تل‌آویو دیروز در سایه ترس‌ از فعالیت‌های بیشتر پهپادی این جنبش یک جلسه محرمانه تشکیل دادند. طبق گزارش پایگاه خبری «i۲۴»، گزارش این شبکه صهیونیستی اذعان می‌کند که تل‌آویو سعی دارد این روایت خود را غالب کند که پهپادهای حزب‌الله فقط برای صهیونیست‌ها تهدید امنیتی نیستند و این موضوع یک تهدید جهانی است. رسانه‌های صهیونیستی ضمن توصیف این جلسه به نشستی کاملا محرمانه، از برگزاری آن به ریاست «کارین الحرار» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی خبر دادند. علاوه بر او، تمام نهادهای امنیتی مانند موساد و شاباک [سازمان اطلاعات و امنیت داخلی تل‌آویو]، ارتش رژیم صهیونیستی و مسؤولان رسانه‌ای در این نشست شرکت داشته‌اند. رسانه‌های عبری‌زبان می‌گویند مقامات امنیتی تل‌آویو در این نشست مدعی آمادگی برای مقابله با پهپادهای حزب‌الله شده‌اند اما در عین حال، گزارش‌ها تاکید دارند که پیام‌های اسرائیل به حضور پهپادهای مقاومت لبنان در میدان گازی کاریش، پیام‌های واحد و هماهنگی نبوده‌ است. کشتی اسرائیلی در ماه گذشته به طور غیرقانونی و برای استخراج گاز به میدان گازی کاریش که در منطقه مورد مناقشه بین سرزمین‌های اشغالی و لبنان واقع شده، وارد شد و با عبور از خط ۲۹ مرزی در دریا، حریم آب‌های لبنان را نقض کرد. روز شنبه حزب‌الله لبنان، فعالیت پهپادی جدید خود در اطراف میدان گازی مورد مناقشه با تل‌آویو را اعلام و تأکید کرد ۳ پهپاد متعلق به این جنبش، مأموریت خود را با موفقیت انجام داده‌اند. 
***
نشست مهم هیأت هماهنگی شیعیان عراق
هیأت هماهنگی گروه‌های شیعی در جلسه دوشنبه‌شب خود درباره راهکارهای تشکیل فراکسیون اکثریت که مسؤول معرفی نامزد نخست‌وزیری است، رایزنی کردند و از همه گروه‌های کرد خواستند مسأله نامزد
ریاست جمهوری را تعیین‌تکلیف کنند. به گزارش الفرات‌نیوز، دفتر رسانه‌ای هیات هماهنگی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه دوشنبه‌شب نشست دوره‌ای خود را با حضور تمام رهبران و رؤسای فراکسیون‌های سیاسی مرتبط با آن برگزار کرد. در این بیانیه آمده است: در این نشست، بسیاری از تحولات سیاسی و آخرین رخدادها و مسائل مربوط به اقدامات تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی و فعالیت کمیسیون‌های تشکیل شده برای گفت‌وگو با گروه‌های سیاسی و تدوین برنامه دولتی جهت برآورده ساختن خواسته‌های ملت عراق و تعیین استانداردها و مکانیزم‌های انتخاب نخست‌وزیر و وزرا در تناسب با اهمیت و حساسیت مرحله و تعیین زمان‌بندی‌های قاطعانه برای آن مورد بررسی قرار گرفت. حاضران در این نشست بر اهمیت ثبات روند سیاسی از طریق تشکیل دولتی منسجم و قادر به تأمین خواسته‌های تمام عراقی‌ها بدون هیچ استثنایی تأکید کردند. رهبران هیات هماهنگی از گروه‌های کُردی خواستند تلاش‌های خود را یکپارچه کرده و برای تعیین نامزد ریاست‌جمهوری تلاش کنند تا سایر فرآیندهای قانونی تکمیل شود. از سوی دیگر، «علی البیدر» پژوهشگر امور سیاسی عراق، نامزدی المالکی برای نخست‌وزیری را «تنها مانوری سیاسی» دانست. 
***
انتقاد از بازداشت کودکان پناهجو در اروپا
تارنمای خبری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با انتقاد از بازداشت کودکان پناهجو نوشت: این اقدامات، تاثیری عمیق و منفی بر سلامت و رفاه کودکان دارد و می‌تواند در طولانی‌مدت بر رشد‌ شناختی‌شان نیز تاثیرگذار باشد. کودکان در بازداشت در معرض خطر افسردگی و اضطراب و همچنین خشونت و سوءاستفاده قرار دارند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به همراه صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و سازمان بین‌المللی مهاجرت در یادداشتی به بازداشت کودکان مهاجر در سراسر کشورهای اروپایی اشاره داشتند. «پاسکال مورائو» مدیر منطقه اروپای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: چندین کشور در اروپا نشان داده‌اند که جایگزین‌ها برای بازداشت کودکان و خانواده‌ها می‌تواند امن، بلندمرتبه و مقرون به صرفه باشد و ما از همه کشورهای اروپایی می‌خواهیم این رویکردها را برای حمایت از حقوق و رفاه کودکان پناهجو و مهاجر اتخاذ کنند. نهادهای یاد شده در یک بررسی مشترک در ۳۸ کشور در سراسر منطقه اروپا به نمونه‌های نگران‌کننده‌ای از بازداشت کودکان دست یافتند. «افشان خان» مدیر منطقه‌ای یونیسف برای اروپا و آسیای مرکزی و هماهنگ‌کننده ویژه پاسخگویی به پناهندگان و مهاجران در اروپا گفت: کودکان مهاجر، پیش از هر چیز کودک هستند، صرف نظر از اینکه از کجا آمده‌اند و چرا خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند. وی افزود: بازداشت کودکان هرگز به نفع آنها نیست، نقض حقوق‌شان است و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری شود.

Page Generated in 0/0267 sec