printlogo


کد خبر: 250587تاریخ: 1401/4/15 00:00
واکسن‌نزده‌ها واکسیناسیون خود را تکمیل کنند
احتمال شیوع هفتم کرونا

کرونا پس از مدت‌ها بی‌رمقی چند روز است از خواب بهاری بیدار شده تا بار دیگر سلامت جامعه را تهدید کند. به گزارش «وطن‌امروز»، بیماری «کووید-19» که طی هفته‌های گذشته نفس‌های آخر را می‌کشید، اکنون دوباره جان تازه‌ای گرفته است به طوری که آمارها نشان از 4 برابر شدن میزان مبتلایان دارد و موارد سرپایی این بیماری نیز با رشد بالایی در مراکز درمانی همراه بوده است. کرونا در حالی این روزها مجددا خیز برداشته است که شیوع بیماری تب کریمه کنگو نیز در کشور تاکنون باعث مرگ 3 نفر و ابتلای 44 نفر از هموطنان‌مان به این بیماری شده است. این در حالی است که طی هفته‌های گذشته، آمار مرگ‌و‌میر روزانه ناشی از کرونا در برخی روزها صفر بود و مبتلایان به این بیماری هم رقمی پایین را نشان می‌داد؛ بیماری مرموزی که همچنان دنیا را درگیر کرده و موجب شده است حتی برخی شهرهای چین قرنطینه شوند. هر چند رعایت پروتکل‌ها و انجام واکسیناسیون عمومی تاثیر بسزایی در مقابله با این بیماری دارد اما هنوز خیلی‌ از افراد نه‌تنها هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند بلکه تعداد بسیار زیادی نیز همچنان دوره واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند. در چنین شرایطی کارشناسان بهداشت تاکید دارند برای حفظ سلامت خود و دیگران دوز سوم واکسن کرونا باید در نخستین فرصت تزریق شود و سالخوردگان نیز برای در امان ماندن از تیررس کرونا باید دوز یادآور را بزنند. اینکه چرا بیماری کرونا این روزها دوباره اوج گرفته ناشی از آن است که اکثریت با کاهش التهاب این بیماری در هفته‌های گذشته، ماسک‌ها را برداشتند، غافل از اینکه نباید کرونا را دست‌کم گرفت. طبق گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد با برداشتن ماسک‌ها و عدم رعایت پروتکل‌ها، به سمت اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا در کشور پیش می‌رویم که این موضوع می‌تواند زنگ خطر و هشداری برای ورود به موج هفتم بیماری «کووید-19» باشد؛ چنانکه فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از افزایش 13.5 درصدی مراجعات سرپایی کرونا در تهران خبر می‌دهد. علیرضا زالی افزود: افزایش مراجعات سرپایی، نخستین شاخص در تغییر وضعیت بیماری محسوب می‌شود که ما شاهد این افزایش طی یک هفته اخیر بوده‌ایم. میزان مراجعات سرپایی بیماران کرونایی در تهران به مراکز درمانی با رشد 13.5 درصدی همراه بوده است که معمولا ۳ تا ۴ هفته بعد آن، میزان مراجعات بیمارستانی نیز افرایش می‌یابد. زالی افزود: موارد غالب در کشور ما از نوع سویه 4BA و 5BA است که هر چند شدت‌شان کمتر از سویه‌های قبلی است اما می‌تواند کسانی را که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند یا اصلا واکسن نزده‌اند و همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای را بیشتر درگیر کند. 
 
* افزایش چشمگیر مبتلایان سرپایی کرونا و احتمال آغاز موج جدید در کشور
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون مجددا روی شاخه بالارونده بیماری «کووید-19» هستیم و به نظر می‌رسد این وضعیت آغاز یک پیک باشد، ‌گفت: از آنجا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، ممکن است تعداد افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر شوند، مطمئنا عوارض، مرگ‌ومیر و بستری ناشی از بیماری در آی‌سی‌یو بیشتر می‌شود. دکتر طبرسی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: حدود یک هفته‌ای است که مجددا موارد سرپایی‌ کرونا در کشور افزایش چشمگیری یافته و به نظر می‌رسد که آغاز یک موج جدید در کشور دارد اتفاق می‌افتد. وی با بیان اینکه در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت دارد، گفت: در شرایط فعلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک در فضاهای بسته مهم است. همچنین افرادی که واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکره‌اند، هر چه زودتر باید واکسن‌شان را تزریق کنند تا موارد مرگ‌ومیر و بستری کرونا افزایش نیابد. وی ادامه داد: با این حال اگر بیماری شیوع یابد، بتدریج افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، به کرونا مبتلا می‌شوند و در ادامه بستری خواهند شد که ممکن است دچار مرگ‌ومیر هم شوند. 
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته ۱۰۸۴ مبتلا به کرونا شناسایی و 15 نفر نیز بستری شدند؛ همچنین ۴ تن نیز جان خود را از دست دادند. علاوه بر این، ۲۵۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۱۶۴ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۴ هزار و ۵۴۲ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۹۵۲ نفر دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۶۵۸ دوز رسید. 
***
افزایش آمار ابتلا و فوت ناشی از تب کریمه کنگو
در حالی که همچنان  بیماری «کووید-19» در کشور فعال است و حتی شاهد تشدید این بیماری طی چند روز اخیرهستیم، کارشناسان بهداشت تاکید دارند علاوه بر کرونا، بیماری ناشی از تب کریمه کنگو نیز تهدید‌کننده جان مردم است، بنابراین رعایت سفت و سخت دستورالعمل‌های بهداشتی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، ضمن تشریح اقدامات این اداره در راستای کنترل بیماری‌های زئونوز، با اشاره به افزایش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور گفت: تاکنون ۴۵ ابتلا و ۳ مورد فوت ناشی از بیماری تب کریمه کنگو در کشور به ثبت رسیده است. دکتر بهزاد امیری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، گفت: بیماری‌های زئونوز عفونی (قابل انتقال بین انسان و حیوان) است و انواع عوامل باکتریایی، قارچی، انگلی، ویروسی و... می‌تواند عامل بیماری باشد. مخازن و ناقلین متعددی می‌توانند سبب بروز بیماری‌های زئونوز شوند که توانایی ایجاد همه‌گیری‌ها را دارند که مثال اخیر آن همه‌گیری «کووید-19» است‌. امکان انتقال همه‌گیری‌های بیمارستانی در این بیماری‌ها ممکن است شایع‌ترین نگرانی ما در این بخش بیماری تب کریمه کنگو باشد. 
وی افزود: اگر کسی که توسط حیوان هار دچار گزش شده باشد به‌موقع به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد، در ۹۹ درصد موارد از بروز بیماری هاری در او پیشگیری می‌شود. مشکل ما در حال حاضر این است که تعدادی از افراد دچار حیوان‌گزیدگی به علت عدم توجه به این امر، یا به ما مراجعه نمی‌کنند یا دیر مراجعه می‌کنند یا به تعداد دفعات مناسب برای دریافت واکسن (۳ نوبت) نزد ما نمی‌آیند که در نتیجه دچار هاری می‌شوند. سال قبل ۱۶ نفر در ایران به علت هاری فوت کردند که عمده‌ آنها برای دریافت خدمات به ما مراجعه نکرده بودند. امیری بیان کرد: بیماری‌های زئونوز از چند طریق به انسان منتقل می‌شود؛ انتقال از طریق تماس مستقیم با حیوان آلوده، از طریق خوردن و آشامیدن مواد غذایی یا نوشیدنی‌هایی که توسط عوامل بیماری‌زا آلوده شده است، انتقال از طریق یک واسط یا پشه و راه دیگر انتقال تنفسی است. در بحث پیشگیری باید تمام راه‌های انتقال بیماری را تحت کنترل قرار دهیم‌. کودکان زیر ۵ سال، سالمندان، مادران باردار، مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی و... می‌توانند بشدت در برابر این بیماری‌ها حساس باشند. عوامل بیماری‌زا یا در دام ایجاد علائم نکرده یا علائم آشکار ندارد، به همین دلیل فرد استنباط می‌کند اگر بیمار علائم نداشت پس حتما سالم است. امیری با اشاره به اینکه در منطقه ما تب کریمه کنگو شایع است، اظهار کرد: این بیماری ویروسی است که امسال شاهد افزایش آمار ابتلا به آن هستیم‌. امسال تا اول خرداد ۲۲۲ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در عراق گزارش شده است. در ایران هم به‌رغم اینکه سال قبل ۱۳ مورد ابتلا و یک مورد فوت ناشی از این بیماری داشتیم، امسال تاکنون ۴۵ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو گزارش شده است و ۳ نفر نیز جان باخته‌اند. 

Page Generated in 0/0075 sec