printlogo


کد خبر: 250594تاریخ: 1401/4/15 00:00
اخبار

رشد ۳۵ درصدی سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ۱۴۰۱
آمارهای بانک مرکزی از رشد ۳۵ درصدی مانده سپرده‌ها و افزایش 34.9 درصدی مانده کل تسهیلات به سپرده‌ها در اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. بانک مرکزی گزارشی از آخرین وضعیت مانده سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی را منتشر کرد. بر این اساس، مانده کل سپرده‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال بیش از ۵۶ هزار و ۸۱۷ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته ۳۵ درصد و نسبت به پایان سال قبل 2.7 درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۰ هزار و ۷۳۹ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه‌وبویراحمد با ۱۵۱ هزار میلیارد ریال است.
مانده کل تسهیلات نیز ۴۱ هزار و ۸۶۴ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۰ هزار و ۸۳۸ هزار میلیارد ریال بود 34.9 درصد و نسبت به پایان سال قبل ۴۴۶ هزار میلیارد ریال برابر با 1.1 درصد افزایش یافته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۵ هزار و ۸۸۸ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه‌وبویراحمد با رقم ۱۴۹ هزار میلیارد ریال بود. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال بعد از کسر سپرده قانونی 81.9 درصد است که در پایان این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.3 درصد افزایش و نسبت به پایان سال قبل 1.3 واحد درصد کاهش یافته است. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال در تهران 92.4 درصد و در کهگیلویه‌وبویراحمد 110.9 درصد است. البته باید توجه داشت که بالا بودن رقم سپرده‌های تسهیلات در استان تهران به دلیل استقرار دفاتر بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های این استان انجام می‌شود.
***
آغاز مذاکره برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا
پنجمین دور مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موضوع تبدیل موافقت‌نامه فعلی تجارت ترجیحی به موافقت‌نامه تجارت آزاد آغاز به کار کرد. پنجمین دور مذاکرات حضوری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز گذشته با حضور هیات اوراسیایی متشکل از نمایندگانی از کشورهای عضو این اتحادیه و کمیسیون اقتصادی اوراسیا و هیأت ایرانی به ریاست سازمان توسعه تجارت و متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف آغاز به کار کرد. این مذاکرات پنجمین دور از مذاکرات حضوری است که از حدود یک سال و نیم پیش آغاز شده و تا چند ماه دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. هدف از این مذاکرات تبدیل موافقت‌نامه فعلی تجارت ترجیحی به موافقت‌نامه تجارت آزاد است. در موافقت‌نامه تجارت آزاد
۸۰ درصد کالاها با تعرفه صفر مبادله می‌شوند.
***
هشدار بانک مرکزی انگلیس درباره وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی
بانک مرکزی انگلیس روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی، درباره وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی جزیره که این روزها از تورم بی‌سابقه و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی رنج می‌برد، هشدار داد. در گزارش موسوم به «ثبات مالی» بانک مرکزی انگلیس که فرازهایی از آن در رسانه‌ها منتشر شده، آمده است: قیمت کالاهای ضروری مانند غذا و انرژی در بریتانیا و در سطح جهان بشدت افزایش یافته و چشم‌انداز رشد اقتصادی بدتر شده است. این تا حد زیادی نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین است. این گزارش می‌افزاید: مانند سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، ما برای کمک به کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها، نرخ بهره بین‌بانکی را افزایش داده‌ایم. بانک مرکزی انگلیس با اشاره به بی‌ثباتی در بازارهای جهانی و کاهش رشد اقتصادی کشورها هشدار داد: ما انتظار داریم اوضاع مالی خانوارها و مشاغل در ماه‌های آتی سخت‌تر شود.  آنها همچنین در برابر شوک‌های بیشتر آسیب‌پذیرتر خواهند بود. این در حالی است که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقامات رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است. شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۱ درصد در ماه گذشته میلادی (مه) رسیده است که بالاترین رقم در
۴۰ سال گذشته به‌شمار می‌رود. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۱ درصد می‌رسد. یافته‌های موسسه نظرسنجی «اپسوس موری» نشان می‌دهد بسیاری از مردم در انگلیس سعی می‌کنند از وعده‌های غذایی خود صرف نظر یا پول قرض کرده و یا کمتر بیرون بروند تا مخارج زندگی خود را تامین کنند. با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می‌برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است.
***
برابری یورو با دلار به کمترین میزان 20 سال گذشته رسید
در معاملات روز گذشته بازار‌های جهانی، ارزش یورو در برابر دلار به کمترین میزان در 20 سال گذشته رسید و دلیل آن هم افزایش قیمت گاز در بازار اروپا است. در معاملات روز گذشته بازار جهانی ارز، ارزش یورو در برابر دلار به کمترین میزان در 20 سال گذشته رسید. دلیل این مساله افزایش قیمت گاز در بازار اروپا و گسترش نگرانی‌ها نسبت به سلامت اقتصادی حوزه یورو است. البته انتشار آمارهایی که نشان می‌دهد رشد تجارت در حوزه یورو در ماه ژوئن بشدت کاهش یافته نیز در این مسیر بی‌تاثیر نبوده است. در معاملات دیروز یورو 0.9 درصد از ارزش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در برابر دلار از دست داد و به 1.03 دلار رسید که کمترین میزان از سال 2002 تاکنون به شمار می‌رود. ارزش یورو در برابر فرانک سوییس نیز 0.7 درصد پایین آمد و به 0.9941 فرانک رسید که کمترین میزان از سال 2015 تاکنون است. شاخص ارزش دلار نیز 0.8 درصد رشد کرد و به 105.98 واحد رسید که نزدیک به قله 20 سال گذشته است.

Page Generated in 0/0070 sec