printlogo


کد خبر: 250602تاریخ: 1401/4/15 00:00
اخبار

در گفت‌وگوی معاونان وزرای خارجه ایران و هند مطرح شد
پیگیری تکمیل پروژه بندرگاهی چابهار
معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با قائم‌مقام وزارت خارجه هند درباره رفع محدودیت‌های موجود بر سر راه تبادلات تجاری و تکمیل پروژه چابهار به عنوان مرکزیت بندرگاهی و مواصلاتی منطقه گفت‌و‌گو کرد. علی باقری در گفت‌وگوی تلفنی با «وینای میهان کاترا» با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی و سابقه دیرینه روابط و تعامل فرهنگی، اقتصادی سیاسی بین ایران و هند، و همچنین سفرهای مکرر مقام‌های عالی‌رتبه ۲ کشور، روابط موجود فیمابین را از نظر حُسن مناسبات منحصر‌به‌فرد دانست. معاونان سیاسی وزرای خارجه‌ ۲ کشور در خلال این گفت‌وگوی تلفنی همچنین درباره راه‌های پیشبرد همکاری فیمابین از جمله در عرصه تجارت، سرمایه‌گذاری، بندرگاه و مواصلات، همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه کمک به مردم افغانستان، تثبیت امنیت و ثبات منطقه از طریق مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دوجانبه و ارتقای سطح مناسبات در حوزه‌های سیاسی رایزنی کردند. 
رفع محدودیت‌های موجود بر سر راه تبادلات تجاری و تکمیل پروژه چابهار به عنوان مرکزیت بندرگاهی و مواصلاتی منطقه از سوی هند و تسهیل و کمک به انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه هند به مردم افغانستان از مسیر ایران و همچنین همکاری ۲ کشور در عرصه‌های چندجانبه بین‌المللی از جمله در سازمان ملل و مجموعه‌های منطقه‌ای و موضوعی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس در شمار سایر موارد قابل توجه در گفت‌وگوهای طرفین بود. همچنین در این تماس تلفنی، باقری آخرین اقدامات و گام‌های مثبت اتخاذ شده جمهوری اسلامی ایران در فرآیند گفت‌وگوها به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان را به همتای هندی خود اطلاع داد. طرفین همچنین توافق کردند با استمرار سفرها و گفت‌وگوهای آتی بین مقام‌های سیاسی، مشورت‌ها و همفکری‌های خود را تداوم بخشند. 
 
* صهیونیست‌ها حتی نمی‌توانند خواب حمله به ایران را ببینند
علی باقری همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری المسیره یمن، در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران، تصریح کرد: صهیونیست‌ها حتی خواب حمله به ایران را نمی‌توانند ببینند و اگر یک موقع هم خواب حمله به ایران را ببینند، یقین بدانند از آن خواب بیدار نخواهند شد. 
***
هم‌افزایی ظرفیت‌های ملی می‌تواند تحریم‌ها را خنثی‌ کند
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در یادداشت توئیتری خود با اشاره به توئیت منتشر شده از سوی وزیر نفت نوشت: انجام کارهای بزرگ با باور به توان داخلی و اراده واقعی، شدنی است. هم‌افزایی ظرفیت‌های بی‌شمار ملی می‌تواند تحریم‌های غیرقانونی را خنثی‌ کند. در یادداشت توئیتری جواد اوجی، وزیر نفت آمده بود: برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت نفت ایران، طرح توسعه یکپارچه میدان نفتی مشترک آزادگان، با تامین مالی ۷ میلیارد دلاری بانک‌های دولتی و خصوصی، هلدینگ‌های اقتصادی و صندوق توسعه ملی با هدف افزایش تولید این میدان به ۵۷۰ هزار بشکه در روز، عملیاتی خواهد شد. 
***
اردوغان اواخر تیر به ایران سفر می‌کند
خبرگزاری آناتولی گزارش داد رئیس‌جمهور ترکیه در انتهای ماه جاری از تهران بازدید خواهد کرد. 
به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ۱۹ جولای (۲۸ تیر) به ایران سفر خواهد کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در سفری به آنکارا ضمن دعوت از رئیس‌جمهور ترکیه برای سفر به کشورمان به منظور برگزاری نشست شورای ‌عالی همکاری‌های ۲ کشور در تهران و همچنین برپایی نشست کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی فی‌مابین، آمادگی کشورمان برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری با ترکیه و افزایش تبادلات تجاری در سطح هدف‌گذاری شده بین ۲ کشور را مورد تصریح قرار داد. 
***
پارلمان بلژیک طرح تبادل زندانیان با ایران را بررسی می‌کند
منابع محلی بلژیک گزارش کردند پارلمان بلژیک قرار است معاهده بین تهران و بروکسل برای تبادل زندانیان بین ۲ کشور را مورد بررسی قرار دهد. 
وبگاه «بروکسل تایمز» در این باره گزارش کرد، پیش‌نویس قانون تبادل زندانیان بین بلژیک و ایران با هدف آزادی یکی از کارمندان غیردولتی بلژیکی که در ایران بازداشت است، تهیه شده است. در ادامه این گزارش آمده است: پیش‌نویس قانون در دستور کار کمیته امور خارجی درباره همکاری با هند، امارات‌عربی‌متحده و ایران و «انتقال افراد زندانی‌شده است». لایحه مذکور که به بلژیک اجازه می‌دهد زندانیان خود را با ایران مبادله کند. این لایحه در حالی در پارلمان بلژیک به رأی گذاشته می‌شود که بسیاری از گروه‌های مخالف در روزهای اخیر تمام تلاش خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته‌اند تا مانع از تصویب این معاهده شوند که می‌تواند به آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان منجر شود. 

Page Generated in 0/0347 sec