printlogo


کد خبر: 250604تاریخ: 1401/4/15 00:00
رئیس قوه‌ قضائیه با اشاره به مسؤولیت نهایی قاضی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی:
ضابط باید کنار قاضی باشد

گروه سیاسی: رئیس قوه‌ قضائیه با اشاره به اهمیت برخورد محترمانه و کریمانه با خانواده افراد زندانی گفت: باید توجه داشت که در بسیاری از موارد، خانواده فرد زندانی هم‌مسیر او نیست و با راه طی شده توسط او مخالف است.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جمع قضات و کارکنان دادسرای شهید مقدس- جرائم امنیتی- تهران درباره نحوه نظارت و تعامل با ضابطان گفت: مسؤولان ذی‌صلاح قضایی و مشخصا مقامات دادسرا باید ضمن بهره‌گیری از تخصص، امکانات و مسؤولیت‌های قانونی ضابطین در امر خطیر کشف جرم و تعقیب متهم، بر این نکته مهم توجه داشته باشند که مسؤول رسیدگی قضایی به پرونده شخص قاضی است و اوست که شرعاً و عرفاً پاسخگوی پرونده است؛ بر همین مبنا، ضابط باید در کنار قاضی قرار گیرد و کمک کار او در سیر رسیدگی به پرونده باشد. وی در همین راستا گفت: ما در فرآیند دادرسی در عین اینکه به اخذ اطلاعات و کشف جرم می‌پردازیم، باید به مقوله تربیت و هدایت متهم نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشیم؛ به طریق اولی درباره ضابطین هم به همین شکل است و این رویکرد هدایتی و تربیتی متهمان و محکومان در ضابطین هم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. رئیس قوه‌ قضائیه در ادامه بر اهمیت و ضرورت جمع‌آوری ادله و اسناد ناظر بر اتهام انتسابی فرد پیش از مرحله احضار و بازداشت او تاکید کرد و گفت: باید از ضابط بخواهیم تا آنجا که مقدور است قبل از مرحله بازرسی و جلب فرد، نسبت به جمع‌آوری ادله، اسناد و مدارک ناظر بر انتساب اتهام به فرد، اقدام کند و حتی‌الامکان نباید ابتدا فرد را بازداشت و سپس نسبت به تحصیل ادله اتهامی اقدام کرد. وی همچنین خطاب به مسؤولان دادسرا گفت: در جریان دستوراتی که خطاب به ضابطین صادر می‌کنید باید دقت داشته باشید حتی‌الامکان، اطلاعات پیرامون اتهام انتسابی به فرد، قبل از بازداشت او به دست شما برسد، البته در برخی موارد تحقق این امر ممکن نیست اما اهتمام شما باید آن باشد که تا حد مقدور، این مورد لحاظ شود. 
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اهمیت برخورد محترمانه و کریمانه با خانواده افراد زندانی اظهار داشت: باید توجه داشت که در بسیاری از موارد، خانواده فرد زندانی، هم‌مسیر او نیست و با راه طی شده توسط او مخالف است. وی با تاکید بر اینکه باید پس از بازداشت فرد، خانواده او را در جریان قرار داد، گفت: ما مسؤول تفهیم اتهام به متهم هستیم اما در برخی موارد این خانواده متهم بازداشتی است که با قرار گرفتن در جریان امور می‌تواند به روشن شدن برخی ابعاد پرونده یا قانع کردن عضو بازداشتی خانواده خود به واسطه نفوذ کلامی که بر او دارد، کمک کند. همچنین لازم است در صورتی که متهم در خیابان و مکانی غیر از منزل مسکونی بازداشت می‌شود مراتب به اطلاع خانواده‌اش برسد. رئیس دستگاه قضا در پایان با اشاره به اهمیت تعامل میان مقام قضایی و ضابطین در امر برقراری و ارتقای امنیت و مقابله با جرائم سازمان‌یافته، خطاب به مسؤولان دادسرا تاکید کرد: در برخورد با افرادی که به اشکال مختلف آرامش مردم را سلب می‌کنند و امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازند باید با نهایت سرعت، دقت و جدیت اقدام شود. 

Page Generated in 0/0064 sec