printlogo


کد خبر: 250618تاریخ: 1401/4/16 00:00
وزیر امنیت داخلی آمریکا در پی تیراندازی‌های مسلحانه در روز استقلال این کشور اعتراف کرد
«همه‌گیری» خشونت مسلحانه در آمریکا

تلفات جشن‌های روز استقلال آمریکا کماکان ادامه دارد. در این جشن‌ها که از روز دوشنبه شروع شد طی 2 روز ۳ ایالت آمریکا شاهد تیراندازی افراد مسلح بود. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، روز دوشنبه در ایالت ایلینوی در شهر شیکاگو 30 نفر کشته و زخمی شدند و تیر‌اندازی شامگاه سه‌شنبه در ایالت‌های نیویورک و ایندیانا نیز به ترتیب 24 و 10 کشته و زخمی برجا گذاشت. بنا بر اعلام پلیس، در سال جاری میلادی تاکنون ۲۱۳ قتل در شهر نیویورک رخ داده که ۱۰ درصد نسبت به ۲۳۷ قتل رخ داده در سال گذشته کاهش داشته است. 
در همین ارتباط خبرگزاری سی‌ان‌ان درباره تیراندازی‌های مسلحانه در آمریکا در روز استقلال این کشور نوشت: مردم آمریکا باید هر روز خود را با هراس از نوعی آزادی که «آزادی حمل سلاح گرم» است سپری کنند. وزیر امنیت داخلی ایالات متحده نیز دیروز در واکنش به تیراندازی‌های رخ داده در این کشور از تعبیر «همه‌گیری» برای گسترش خشونت‌های مسلحانه در سراسر آمریکا استفاده کرد و خواستار مشارکت همگانی برای پیشگیری از این بحران شد. «الخاندرو مایورکاس» طی بیانیه‌ای که توسط پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امنیت داخلی آمریکا منتشر شده است، با تاکید بر اینکه این وزارتخانه تلاش‌ها برای جلوگیری از خشونت در آمریکا را ۲ برابر خواهد کرد، خواستار مشارکت همگانی برای پیشگیری از همه‌گیری خشونت مسلحانه شد. این مقام ارشد امنیتی آمریکا گفت: مقام‌های پلیس فدرال پیش از برگزاری مراسم سالروز استقلال آمریکا درباره متشنج بودن فضای اجتماعی ناشی از گسترش افراط‌گرایی و تغییرات اقتصادی- اجتماعی هشدار داده بودند. 
با وجود کشتاری که در روز استقلال آمریکا رقم خورده است، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر وعده‌های عملی‌نشده برای مقابله با خشونت مسلحانه را تکرار کرد. بایدن طی بیانیه‌ای ضمن ابراز شوکه ‌شدن از این حادثه، گفت: «از خشونت بی‌معنای مسلحانه که در روز استقلال، جامعه آمریکایی را دوباره غمگین کرده است، شوکه شده‌ایم. مثل همیشه از نخستین امدادگران و مجریان قانون در صحنه سپاسگزاریم». نکته قابل توجه اینکه بایدن با نادیده‌گرفتن تیراندازی دسته‌جمعی در رژه چهارم جولای در هایلند‌پارک در سخنانی چند ساعت بعد از این حادثه در کاخ سفید، تصمیم گرفت بیانیه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده ارائه دهد که در آن گفت: «ایالات متحده ملت بزرگی است. چون ما آدم‌های خوبی هستیم(!)». بایدن افزود: «من هرگز به اندازه امروز به آمریکا خوشبین نبوده‌ام. خوش‌بینی‌ای که عمیق می‌شود، هرگز تسلیم نمی‌شود». بر اساس اعلام آرشیو خشونت مسلحانه، در یک سال گذشته، تیراندازی‌های جمعی در آمریکا بیش از ۱۹ هزار کشته و ۳۷ هزار مجروح برجا گذاشته است. همچنین در ۵ سال گذشته بیش از ۹۵ هزار نفر در آمریکا جان خود را در تیراندازی‌ها از دست داده و ۱۸۶ هزار نفر دیگر مجروح شدند. مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان، ایالات متحده را کشوری کاملا استثنایی نشان می‌دهد. در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگری در دنیا بیشتر است؛ با آنکه آمریکا حدود ۵ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند را در خود جای داده است. با توجه به آزاد بودن حمل سلاح در ایالات متحده آمریکا، روزانه خشونت‌های مرتبط با تیراندازی در سراسر این کشور رخ می‌دهد و تعدادی نیز در این حوادث کشته می‌شوند اما لابی سلاح به قدری در این کشور قدرتمند است که کنگره تاکنون اقدام ملموسی را برای محدود کردن حمل سلاح در ایالات متحده انجام نداده است.

Page Generated in 0/0058 sec