printlogo


کد خبر: 250634تاریخ: 1401/4/16 00:00
در راستای سیاست‌های دولت برای عدالت درمانی محقق شد
پوشش بیمه‌ای رایگان ۶ میلیون ایرانی

یکی از مهم‌ترین شعارها و برنامه‌های دولت سیزدهم، پوشش بیمه همگانی برای اقشار متوسط و پایین درآمدی بود و اکنون با گذشت کمتر از یک سال از روی کار آمدن دولت، شاهد تحقق این موضوع و برقراری عدالت درمانی با بیمه همگانی هستیم. 
به گزارش «وطن‌امروز»، برقراری بیمه همگانی رایگان برای افراد فاقد بیمه در ۳ دهک اول جامعه و نیز ارائه تسهیلات بیمه‌ای به دهک‌های چهارم تا هشتم، گام بزرگی به سوی تحقق عدالت درمانی است که برای نخستین‌‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مرحله اجرا رسیده است. بر همین اساس، پوشش بیمه‌ای رایگان برای نزدیک به 6 میلیون نفر از دهک‌های اول تا سوم جامعه که فاقد امکانات و خدمات بیمه‌ای هستند را باید اقدام ارزشمند دولت در مسیر تحقق عدالت درمانی دانست. 
مطابق اعلام محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، 95 درصد هزینه‌های بستری و 80 درصد هزینه‌های درمان سرپایی برای این افراد توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود و سهم مردم در این موارد به ترتیب 5 و 20 درصد است. 
برنامه‌ریزی بیمه سلامت به گونه‌ای است که هزینه‌های دهک‌های چهارم و پنجم تا حد زیادی کاهش یابد و دهک‌های ششم تا هشتم نیز از تخفیفات بیمه‌ای بهره‌مند شوند تا دسترسی عادلانه همه اقشار جامعه به خدمات و امکانات بیمه‌ای توسعه داشته باشد. 
مطابق این برنامه‌ریزی‌ها، دهک 4 فقط ۱۰ درصد از مبلغ یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومان که برای حق بیمه هر نفر در نظر گرفته شده است را پرداخت می‌کند و این میزان برای دهک‌های پنجم و ششم ۲۵ درصد، دهک هفتم و هشتم ۵۰ درصد و دهک‌های نهم و دهم، صددرصد است. 
همچنین مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران روز گذشته به ایسنا گفت: با احتساب بیمه‌شدگان جدید، ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه‌شده در آمار خود با ثبت کد ملی داریم. البته گاهی این افراد به دلیل تمام شدن اعتبار بیمه‌ای‌شان از آمار خارج می‌شوند و مجددا وارد آمار می‌شوند. این تعداد بیمه‌شده در تمام اقشار شامل عشایر، اتباع، افراد مجهول‌الهویه، خانواده زندانیان، معتادان، کارمندان محترم دولت، خانواده معظم شهدا و... هستند. 
ناصحی بیان کرد: درباره اتباع قانونی و مجاز در کشور، یک میلیون نفر می‌توانند تحت پوشش سازمان بیمه سلامت باشند که فعلا حدود ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش داریم. وی افزود: تقریبا ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه‌شده در صندوق روستایی و نزدیک ۱۷ میلیون نفر نیز در صندوق بیمه همگانی سازمان بیمه سلامت هستند. در ۵ صندوق بیمه‌ای خود طیف گسترده‌ای از افراد را تحت پوشش داریم و خدمات مناسب بیمه‌ای ارائه می‌دهیم. اکنون نیز با طرح اخیر بیمه مبنی بر بیمه کردن رایگان دهک‌های پایین جامعه، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به ما معرفی شدند که با رفع همپوشانی‌ها، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شکل قطعی تحت پوشش بیمه رفتند. ۶۰۰ هزار نفر نیز در حاشیه شهرها بیمه رایگان شدند و این فرصت در کشور گسترش یافت. نکته قابل توجه این است که در برخی مناطق حتی برای این افراد پزشک خانواده هم در نظر گرفتیم که نسبت پزشک به جمعیت مناسب باشد. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اختصاص بودجه ۶۰۰۰ میلیارد تومانی برای بیمه رایگان، بیان کرد: در فاز اول این برنامه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و در تمدیدی اول تیر این سازمان، مجددا ۳ میلیون نفر در ۳ دهک پایین قرار داشتند که بیمه برای‌شان رایگان شده است که البته این افراد در آمار جدید ما نمی‌آیند چون آنها پیش‌تر هم بیمه شده‌ ما بودند اما تنها نوع بیمه و پرداختی آنها تغییر کرد. 

Page Generated in 0/0053 sec