printlogo


کد خبر: 250640تاریخ: 1401/4/16 00:00
اخبار

تمدید مجدد مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۰ تا پایان تیر
بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1400 صاحبان مشاغل و نیز ارسال فرم تعیین مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم تا 31/4/1401 تمدید شد. در متن این مصوبه آمده است: با توجه به اوج بیماری کرونا در سال 1400 و ایجاد محدودیت برای اغلب اصناف، سقف فروش کالا و خدمات برای مشاغل و اصناف مذکور با تشخیص سازمان امور مالیاتی در تبصره ذیل ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال 1400 صد برابر معافیت موضوع 84 قانون مالیات‌های مستقیم افزایش یافته و مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد آن سال برای صاحبان مشاغل تا 31 تیرماه 1400 تمدید می‌گردد. با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر کشور در سال 1400 و به‌منظور رعایت حقوق کسب‌وکارهای خرد و متوسط سازمان امور مالیاتی کشور به‌نحوی اقدام نماید که مالیات مقطوع مشمولان تبصره ذیل ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم با رعایت حداقل سودآوری فعالیت مؤدیان متناسب با آخرین مالیات قطعی سال‌های قبل ایشان افزایش یابد.
***
وزیر امور اقتصادی و دارایی:
دهه گذشته ضعیف‌ترین دهه انباشت سرمایه در اقتصاد بود
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دهه ۱۳۹۰ به جهت ایجاد انباشت سرمایه یکی از ضعیف‌ترین دهه‌های اقتصادی است به طوری که بعد از جنگ تحمیلی در کمتر دوره‌ای تا این حد با چالش سرمایه‌گذاری مواجه بوده‌ایم.
سیداحسان خاندوزی افزود: در این سال‌ها سرمایه‌گذاری در کشور کنار از صفر و حوالی آن بوده است که باید آسیب‌شناسی شود.‌ وی تاکید کرد: باید جذابیت‌های ایجابی به اندازه کافی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد ایجاد کنیم و اگر موانع را برطرف نکنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نتیجه عملکرد ما نسبت به گذشته متفاوت باشد. وزیر اقتصاد اظهار داشت: ستاد اقتصادی دولت تلاش می‌کند مسیرهای سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور را بازگرداند. وی با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری، نقدینگی و سرمایه‌های اقتصادی به سمت پروژه‌های مولد ‌و پیشران جاری نمی‌شود، افزود: باید مسیرهای انحرافی در سرمایه‌گذاری مولد بسته و برای اینکه حجم نقدینگی در اختیار تولید قرار گیرد باید جذابیت بخش‌های غیرمولد کاسته شود. وی با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری اقتصاد ملی برای کمک به تولیدکنندگان ۲ مسیر شرکت‌ها و بانک‌ها را طی می‌کنیم، گفت: در بحث شرکت‌ها به دوستان اعلام کردیم که سرمایه‌گذاری مجدد را در دستور کار خود قرار دهند. 
***
وزیر نفت:
توسعه میدان آزادگان ۱۱۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور دارد
وزیر نفت گفت: توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار عایدی و درآمدزایی برای کشور ایجاد می‌کند و ۲۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد.جواد اوجی درباره آیین امضای تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید گفت: میدان نفتی آزادگان یک میدان مشترک میان ایران و عراق است، مدل‌های توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان با برنامه‌ریزی و مطالعات انجام شده در شرکت ملی نفت طی ماه‌های اخیر طراحی شده اما تأمین مالی، یکی از بحث‌های مهم درباره این میدان بود که امروز با استفاده از ظرفیت بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی، این موضوع نیز محقق شد. وی با قدردانی از شخص رئیس‌جمهور و معاون اول برای حمایت از این پروژه افزود: با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۷ میلیارد دلار، ظرفیت تولید این میدان در سال دوم توسعه و افزایش تولید آن به ۲۲۰ هزار بشکه و طی هفت سال آینده به ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز خواهد رسید. وزیر نفت تصریح کرد: در طول مدت بهره‌برداری ۲۰ساله میدان آزادگان، اگر مبنای هر بشکه نفت را ۸۰ دلار منظور کنیم، بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور ایجاد شده و ۲۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد، همچنین بزودی اقدامات عملیاتی برای افزایش تولید این میدان نیز انجام خواهد شد.
***
کشت زعفران به صرفه نیست
«با افزایش هزینه‌های تولید زعفران در سال جاری در صورتی که قیمت زعفران به قیمت واقعی خود نرسد، کشت زعفران برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و شاهد خواهیم بود هر سال سطح کمتری از مزارع کشور به کشت زعفران اختصاص خواهد یافت و جایگاه ایران به عنوان قطب زعفران دنیا به خطر خواهد افتاد». این را رئیس شورای شهرستان تربت حیدریه اظهار مطرح کرد. مهدی جهانشیری افزود: سال ۹۹ طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید زعفران در کشور ۴۳۰ تن بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ تن تقلیل یافت و با توجه به مشکلات آب و هوایی در سال جاری و گرمای بی‌سابقه تابستان امسال پیش‌بینی می‌شود محصول کمی از مزارع برداشت شود. وی افزود: حدود ۳ سالی است با توجه به هزینه‌های بالای کاشت و داشت زعفران و قیمت تمام شده زعفران نه ‌تنها افزایش سطح زیر کشت زعفران نداشتیم، بلکه رشد سطح زیر کشت منفی شده و از طرفی کمبود بارندگی در سال زراعی گذشته و گرمای هوا در تابستان قطعا پیاز زعفران را دچار تنش خواهد کرد که این تنش‌ها منجر به کاهش محصول زعفران در سال جاری خواهد شد. وی گفت: نکته قابل تامل این بود که به‌رغم کاهش محسوس تولید زعفران در سال گذشته، قیمت زعفران تنها حدود 2.5 برابر افزایش داشت و به میانگین ۴۰ میلیون تومان در هر کیلو رسید، در صورتی که انتظار رشد قیمت بسیار فراتر از آن می‌رفت. البته مهم‌ترین دلیل آن وجود بیشتر از ۲۰۰ تن زعفران کهنه از سال قبل بود که عرضه این زعفران‌های کهنه توانست تا حدی جلوی رشد نجومی زعفران را بگیرد اما امسال با توجه به اینکه مقدار قابل توجهی زعفران کهنه در انبارها وجود ندارد، پیش‌بینی می‌شود قیمت زعفران با رشد چشمگیری مواجه شود. 

Page Generated in 0/0058 sec