printlogo


کد خبر: 250647تاریخ: 1401/4/16 00:00
روایت وزیر امور خارجه از علت بن‌‌بست مذاکرات در دوحه
آمریکا نفع اقتصادی ایران را تضمین نکرد

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای قطری خود با بیان اینکه برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم، گفت: برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی، ما هیچ‌گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. 
حسین امیرعبداللهیان که روز گذشته میزبان «محمد‌بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر در تهران بود، در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه برخی از تجار ما در گذشته با مشکل اقامت طولانی‌مدت در دوحه مواجه بودند، اظهار داشت: این موضوع در جریان سفر رؤسای ۲ کشور در دستور کار قرار داشت و خوشبختانه در گفت‌وگوهای امروز از زبان وزیر خارجه دولت قطر این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که مشکلی از این به بعد برای اقامت طولانی‌مدت تجار ایرانی در کشور دوست و همسایه قطر نخواهد بود. وی در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات برگزار شده در دوحه گفت: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم. برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکا، ما هیچ‌گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است. وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است، ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تاکید کرده‌ایم. بر اساس آنچه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند، هر آنچه مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود را از میان برخواهند داشت. وی با بیان اینکه در گفت‌وگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد، ادامه داد: مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست. در مسیر اخذ تضمین‌ها، آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تأکید می‌کنم ما حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم. 
 
* برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم
حسین امیرعبداللهیان همچنین بامداد روز گذشته در توئیتی به گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته‌اش با جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی پرداخت و نوشت: با جوزپ بورل گفت‌وگوی تلفنی داشتم. توافق تنها بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است. وی با بیان اینکه «برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم»، افزود: آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا به دنبال تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود است. هر ۲ همزمان با هم ممکن نیست. جوزپ بورل سه‌شنبه از گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان خبر داد و در توئیتی نوشت: «دوباره با دکتر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. اگر خواستار حصول توافق هستیم، اکنون نیاز به تصمیم‌گیری است. توافق هنوز امکان‌پذیر است اما فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است بزودی محدود شود». 

Page Generated in 0/0058 sec