printlogo


کد خبر: 250663تاریخ: 1401/4/20 00:00
دور دنیا

سیلاب‌های قندهار و زابل 53 قربانی گرفت
طبق اعلام منابع مردمی و مسؤولان محلی طالبان در ولایت‌های قندهار و زابل، تلفات ناشی از سیل روزهای اخیر در این ۲ ولایت به 53 کشته و بیش از 70 مصدوم افزایش یافته است. در آستانه عید سعید قربان، شماری از ولایت‌های افغانستان از جمله قندهار، زابل، میدان‌وردک، غزنی، پروان و ارزگان شاهد بارش باران‌های موسمی و جاری‌شدن سیلاب بودند. از جمله سیل‌های ویرانگرای در شهرستان‌های شاه‌ولیکوت، معروف، میانشین، ارغستان و سپین‌بولدک از ولایت قندهار و شهرستان‌های دایچوپان، سیوری، شینکی و شملزایی از ولایت زابل جاری شده است. به گزارش تارنمای افغانی «اطلاعات روز»، در استان قندهار 28 نفر و در زابل 25 نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین آمار مصدومان ناشی از سیل در قندهار 12 نفر و در زابل حدود 60 نفر اعلام شده است.
***
کاربران عربی: خطیب سعودی نزدیک به اسرائیل را از منبر پایین بیاورید
اقدام ریاست امور حرمین شریفین در عربستان برای معرفی «محمد العیسی» دبیرکل انجمن جهان اسلام و از اعضای هیات علمای عربستان به عنوان خطیب روز عرفه در این کشور با جنجال فراوان در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، منتقدان این انتخاب، با انتشار عکس‌هایی از العیسی در کنار خاخام‌های یهودی، وی را از چهره‌هایی دانستند که برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تلاش می‌کند. فعالان شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف عربی با راه‌اندازی هشتگ #انزلوا_العیسی_من_المنبر (العیسی را از منبر پایین بیاورید) مخالفت خود را با انتخاب وی به عنوان خطیب روز عرفه در عربستان اعلام کردند. این فعالان در مطالب خود از نمازگزاران و حجاج خواستند از اقامه نماز به امامت محمد العیسی امتناع کنند. 
این افراد همچنین انتخاب چنین چهره‌ای برای بزرگ‌ترین تجمع سالانه مسلمانان را جنایتی بزرگ خواندند. محمد العیسی در ژانویه 2020 همزمان با گرامیداشت هولوکاست از اردوگاه آشویتس در لهستان بازدید کرد. همچنین وی تاکنون دیدارهای مختلفی با چهره‌های یهودی داشته است. 
***
ناتوانی گنبد آهنین در برابر بسیاری از موشک‌ها
وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه با فوربس گفت: سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین فقط در برابر «موشک‌های گاراژ» خوب است. وی ادامه داد: این سامانه در برابر موشک‌های کم‌سرعت و کم‌ارتفاع ساخته شده است که اساسا در گاراژ ساخته می‌شوند. وزیر دفاع اوکراین با بیان اینکه در واقع هیچ کس قرار نبود گنبد آهنین را به کی‌یف ببخشد یا حتی بفروشد، بیان کرد: این موضوع قبلا به «یوگنی کورنیچوک» سفیر اوکراین در اسرائیل اعلام شده بود. با این حال، او از اسرائیل خواست «منطقه آسایش را ترک کند و در نهایت یک طرف را انتخاب کند؛ یا روسیه یا اوکراین». 
***
حمله سعودی‌ها به یمن در روز عید قربان!
بر اثر تیراندازی مرزبانان عربستان سعودی در نزدیکی استان صعده یمن یک نفر شهید و 16 نفر زخمی شدند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، به نقل از خبرگزاری «صبا»، یک منبع امنیتی با تاکید بر اینکه حال اکثر مجروحان وخیم است، گفت بر اثر تیراندازی مرزبانان سعودی ۱۷ نفر کشته و زخمی شدند که به بیمارستان راضیه منتقل شدند. همچنین منابع خبری بامداد یکشنبه گزارش دادند نیروهای ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت ۱۶۶ بار آتش‌بس یمن را نقض کردند. آتش‌بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است، به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد یک ماه تمدید شد.
***
رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سریلانکا استعفا کردند
وضعیت دشوار معیشتی در پی بحران‌ اقتصادی در سریلانکا ده‌ها هزار معترض خشمگین را به خیابان‌های کلمبو، بزرگ‌ترین شهر سریلانکا کشاند. معترضان روز گذشته به مقر و همچنین دفتر ریاست‌جمهوری هجوم برده و خواستار استعفای رئیس‌جمهور شدند. گروهی دیگر نیز به اقامتگاه خصوصی نخست‌وزیر رفته و آنجا را به آتش کشیدند. بنا بر گزارش‌ها سربازان محافظ برای ممانعت از هجوم معترضان تیر هوایی شلیک کردند. «گوتابایا راجاپاسکا» رئیس‌جمهور و «رانیل ویکرماسینگه» نخست‌وزیر سریلانکا هنگام حمله مردم خشمگین در این مکان‌ها نبودند. هر دوی آنها اعلام کردند روز چهارشنبه 22 تیر (13 جولای) از سمت‌های خود کناره‌گیری خواهند کرد. یک سخنگوی پارلمان به رسانه‌ها گفت رئیس‌جمهور برای اطمینان از انتقال منظم قدرت به زمان نیاز دارد. سریلانکا از چندین ماه پیش شاهد تظاهرات و تجمع‌‌های اعتراضی بوده که بعضی از آنها نیز با خشونت همراه بوده‌ است. دولت سریلانکا به دلیل بحران اقتصادی قادر به تأمین و واردات کالاهای اساسی نظیر مواد غذایی، سوخت و دارو نبوده است. مقامات این کشور اخیرا از صندوق بین‌المللی پول و چند کشور نظیر روسیه، هند و چین درخواست کمک کردند. یک نهاد وابسته به سازمان ملل در ماه ژوئن هشدار داده بود وضعیت وخیم اقتصادی می‌تواند بحران گرسنگی حاکم بر سریلانکا را تشدید کند. 

Page Generated in 0/0060 sec