printlogo


کد خبر: 250708تاریخ: 1401/4/21 00:00
بررسی رویکرد رسانه‌های آمریکایی و منطقه به سفر رئیس‌جمهور ایالات متحده به غرب آسیا
سرگیجه بایدن در سفر منطقه‌ای!

گروه بین‌الملل: سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا در حالی از فردا آغاز می‌شود که گمانه‌ها درباره اهداف نخستین سفر او به منطقه در مقام رئیس‌جمهور آمریکا متمرکز بر موضوع نفت و راضی کردن عربستان به تولید بیشتر است؛ موضوعی که مشاوران بایدن سعی داشتند از دوز آن کم کنند و حتی در یادداشت اخیر بایدن در واشنگتن‌پست نیز او تلویحا هدف خود را کمک به عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان عنوان کرده است. صرف نظر از اینکه کدام هدف در اولویت برنامه سفر بایدن قرار گرفته، واقعیت حاکم بر اتمسفر این سفر این است که دولت آمریکا و شخص بایدن با سفر به سرزمین‌های اشغالی و عربستان اثبات می‌کند وعده‌های انتخاباتی مبنی بر اصلاح سیاست خارجی آمریکا به نفع مباحث حقوق بشری خیال خامی بود که به رای‌دهندگان آمریکایی فروخته شد. برآیند تحلیل‌ها و گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی و منطقه این واقعیت را نمایان می‌کند.
 
* بیزنس اینسایدر: مقصد بایدن در منطقه اشتباه است
اولین هزینه‌ای که این سفر برای بایدن دارد، آب شدن یخ روابط آمریکا و عربستان است که در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سفارت عربستان در ترکیه مخدوش شد. عواقب بلندمدت این سفر نیز تعامل با یک دولت تحت‌الحمایه بی‌مسؤولیت است که به تخریب کشورهای اطراف خود ادامه داده و خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند. دولت بایدن همچنین جنگ تسلیحاتی خود با ایران و ونزوئلا را ادامه داده و به متحدان خود فشار می‌آورد علیه این دو کشور تولیدکننده عمده نفت با آمریکا همگام شوند. این انزوا و بلاتکلیفی، تولید نفت در هر ۲ کشور را کاهش داده و آنها را به تعامل با کشورهای رقیب آمریکا مانند روسیه و چین سوق می‌دهد. اگر دولت بایدن می‌خواهد قیمت سوخت را کاهش داده و مناقشات منطقه‌ای را حل‌و‌فصل کند، احیای روابط با آشوبگر اصلی (عربستان)، راه اشتباهی است. واشنگتن باید در عوض، تنوع را چاشنی روابطش کرده و تحریم‌هایش علیه کشورهای ایران و ونزوئلا  را لغو کند. این کار نه تنها قیمت سوخت را کاهش می‌دهد، بلکه توانایی دولت‌های تحت‌الحمایه برای سوءاستفاده از حمایت واشنگتن را محدود می‌کند. تعامل مجدد پیشنهادی با عربستان تنها یک کد برای ارائه تعهدات امنیتی و منابع مضاعف آمریکایی به سعودی است. این تعامل همچنین هنجارهای بین‌المللی را بیش از پیش تضعیف می‌کند. واگذاری و تسلیم کردن اهرم قدرت بدین معناست که تولیدهایی که امروز موقتا افزایش یافته، ممکن است فردا روند معکوسی را طی کند و آن «آسودگی» ناچیز به قیمت نادیده گرفتن ترور عمومی فراقضایی تمام خواهد شد. 
 
* آسوشیتدپرس: بایدن در مسیر ترامپ است
سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه در روزهای آتی شامل دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور است؛‌ ولیعهدی که مقامات امنیتی آمریکا با قاطعیت تایید کرده بودند قاتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ترکیه است. پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا سوابق حقوق بشری عربستان را نادیده گرفت و فروش تسلیحات نظامی به ریاض را افزایش داد، جو بایدن به عنوان یک نامزد متعهد شده بود روابط ایالات متحده با عربستان سعودی را مجدد تنظیم کند؛ کشوری که او پیش‌تر آن را «مطرود» خواند اما ظاهرا بایدن اکنون محاسبه می‌کند که راضی کردن عربستان بهتر از منزوی کردن آن است و سود بیشتری برایش به همراه دارد. مقصد اول بایدن به خاورمیانه، اسرائیل خواهد بود. هنگامی که او به دنبال ریاست‌جمهوری بود، اعلامیه‌های شدیدی درباره اسرائیل صادر کرد اما از آن زمان تاکنون موضع بایدن نسبت به اسرائیل تضعیف شده است. به عنوان یک نامزد، بایدن سیاست دولت ترامپ را درباره شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری محکوم کرد اما به عنوان رئیس‌جمهور قادر نبوده فشاری را علیه اسرائیلی‌ها اعمال کند و هیچ ابتکار جدیدی در راستای شروع مجدد مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها پیشنهاد نداده است. بایدن همچنین پای تصمیم ۲۰۱۹ ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های اشغالی جولان ایستاد؛ تصمیمی که بیش از نیم قرن سیاست آمریکا را معکوس کرد. 
 
* الغد: بایدن مجبور شده به غرب آسیا بازگردد
شبکه مصری «الغد» در گفت‌وگو با کارشناسان عرب از نیاز آمریکا به غرب آسیا خبر داد. «سمیر التقی» مدیر مرکز تحقیقات راهبردی «الشرق» به الغد گفت، آمریکا دریافته که نیاز به ترمیم روابط با غرب آسیا دارد، بویژه پس از جنگ اوکراین که بر تمام جهان تأثیر گذاشته است. وی ادامه داد، جو بایدن با مقاله خود در واشنگتن پست، انعطاف اساسی در سیاست خارجی آمریکا را توجیه می‌کند. «محمد الحربی» پژوهشگر حوزه امور راهبردی نیز گفت، تغییری واضح در راهبرد آمریکا و اولویت‌های ملی آن درباره پرونده‌های غرب آسیا دیده می‌شود. الحربی تأکید کرد: جنگ روسیه و اوکراین عاملی مهم در اصلاح مسیر، ارزیابی مجدد و نیز ارزیابی مواضع ژئوپلیتیک در خاورمیانه بود. دولت آمریکا در ابتدای ۲۰۲۱ سعی کرد خود را از پرونده‌های غرب آسیا کنار بکشد اما شکست خورد، همه خواستار روابط مجدد اما در بعد راهبردی برای امنیت و ثبات منطقه هستند. 
در همین حال، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، ادعایی درباره بندهای توافق احتمالی تل‌آویو و ریاض در جریان سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه مطرح کرد. این شبکه صهیونیستی مدعی شد که احتمال می‌رود در توافق احتمالی میان تل‌آویو و ریاض، ۲ طرف وارد ائتلافی به رهبری آمریکا برای مقابله با آنچه تهدیدات هوایی و دریایی خوانده شده، شوند که این ائتلاف برخی دیگر از طرف‌ها در منطقه را نیز دربر خواهد گرفت.
 
* الجزیره: رابطه بایدن با صهیونیست‌ها مازوخیستی است
اگر فکر می‌کردید سفر بایدن به عربستان درباره عربستان سعودی یا نفت است، افکارتان را اصلاح کنید. هدف اصلی این سفر افزایش امنیت اسرائیل و تعمیق یکپارچگی آن در منطقه است. البته چیزی بسیار عجیب‌تر در رابطه بایدن با اسرائیل وجود دارد؛ یک نوع رابطه سادو- مازوخیستی. او با تمجید از «اسرائیل یهودی دموکراتیک» که به نام آپارتاید شناخته می‌شود، افسانه‌های قدیمی را درباره امنیت مقدس آن تکرار می‌کند، در حالی که با همان رفتار ناپسند از سوی جوانان اسرائیلی مواجه می‌شود. در واقع از زمان روی کار آمدن او در سال گذشته، رهبران اسرائیل بارها درخواست‌های بایدن را درباره مسائل اصلی، از جمله توقف گسترش شهرک‌سازی غیرقانونی و از سرگیری مذاکرات صلح به سمت راه‌حل «۲ کشور» را رد کرده‌ یا نادیده گرفته‌اند. آنها همچنین درخواست‌های او را درباره مسائل فوری نادیده گرفته‌اند، از جمله خواسته او برای کاهش تنش در جنگ سال گذشته غزه را رد کردند و مانع تصمیم او برای بازگشایی کنسولگری ایالات متحده در بیت‌المقدس و دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین (PLO) در واشنگتن دی‌سی شدند. انفعال بایدن در این باره تا جایی پیش رفته که اسرائیلی‌ها خبرنگار آمریکایی الجزیره را کشتند اما آمریکا هیچ واکنشی نداشت. سربازان اسرائیلی در صبح روز 11 مه، شیرین ابوعاقله را کشتند، بعد از ظهر به خانه‌اش یورش بردند و روز بعد به تشییع جنازه او حمله کردند. با این حال، دولت بایدن تصمیم گرفت جنایت ارتش اسرائیل علیه یک شهروند فلسطینی- آمریکایی را در روز استقلال سفید کند.

Page Generated in 0/0061 sec