printlogo


کد خبر: 250709تاریخ: 1401/4/21 00:00
دور دنیا

خشونت پلیس آمریکا  پنهان‌تر می‌شود
غیرقانونی شدن فیلمبرداری از افسران پلیس در آریزونا
اندیشکده پروژه آزاداندیشی از تصویب قانون جدیدی در ایالت آریزونای آمریکا خبر داد که بر اساس آن فیلمبرداری از ماموران پلیس در حین انجام وظیفه غیرقانونی است. به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، این اندیشکده در مطلب خود آورده است: در اوایل سال جاری، کمیته تخصیص بودجه مجلس آریزونا لایحه‌ای را تصویب کرد که فیلمبرداری از ماموران پلیس را در حین انجام ماموریت غیرقانونی اعلام کرده است که به گفته تحلیلگران ضربه بزرگی به حقوق شهروندان این ایالت وارد می‌کند. در مدت کمتر از یک ماه، سنای ایالتی این قانون را تصویب کرد و در هفته گذشته، داگ دوسی، فرماندار آریزونا، این لایحه را به قانون تبدیل کرد. طبق این گزارش، از تاریخ 24 سپتامبر سال میلادی جاری فیلمبرداری از ماموران پلیس در آریزونا از فاصله دو و نیم متری غیرقانونی خواهد بود. جان کاوانا، نماینده جمهوری‌خواه که خود در گذشته یک افسر پلیس بوده است، حامی اصلی این قانون بود. بر اساس این قانون جدید، «هر کسی که آگاهانه یا غیرآگاهانه از فعالیت‌های انتظامی، از جمله برخورد پلیس با یک فرد آشفته‌حال، فیلمبرداری کند، مرتکب عمل غیرقانونی شده است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت».
***
یک معارض حکومت سعودی در لبنان ترور شد
حزب «التجمع الوطنی» از احزاب معارض سعودی در صفحه توئیتر اعلام کرد یکی از اعضای مؤسس آن به نام «مانع بن حمد مهذل الیامی» در شرایطی پیچیده در لبنان ترور شد. بر اساس گزارش عربی 21، از سوی دیگر نیروی امنیت داخلی لبنان اعلام کرد یک شهروند سعودی ۴۲ ساله در درگیری خانوادگی توسط ۲ برادرش (با تابعیت سعودی) با چاقو کشته شده؛ این ۲ برادر دستگیر شده و به جرم خود اعتراف کرده‌اند. حزب التجمع الوطنی در بیانیه خود اعلام کرد، مانع الیامی برای ادامه فعالیت‌های خود به دور از سیاست‌زدگی و سوءاستفاده مذهبی، خاک سعودی را ترک کرد. 
***
پیروزی هم‌حزبی‌های آبه در ژاپن
 رسانه‌های محلی بامداد دوشنبه اعلام کردند حزب حاکم ژاپن به همراه متحد خود در انتخابات مجلس مشاوران (مجلس علیا) این کشور که چند روز پس از ترور «آبه شینزو» نخست‌وزیر سابق ژاپن برگزار شد، آرای کافی برای تشکیل اکثریت قاطع را به دست آوردند. حزب «لیبرال- دموکرات» - که زمانی آبه رهبری آن را بر عهده داشت - و شریک ائتلافی آن «کومیتو» با کسب بیش از ۷۵ کرسی از ۱۲۵ کرسی مجلس علیا، تسلط خود بر آن را تقویت کردند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، این دو حزب بخشی از اکثریت دوسوم هستند که مایل به اصلاح قانون اساسی صلح‌طلبانه این کشور هستند تا در نتیجه نقش نظامی خود را در صحنه جهانی تقویت کنند؛ امری که هدف دیرینه آبه بود.  
***
حمایت انصارالله از احیای روابط دولت سوریه و حماس
«محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در توئیتر خود نوشت: خوشحالی من از بازگشت روابط میان سوریه و حماس قابل وصف نیست، موضوعی که طولانی شده است. علمایی که این اقدام را محکوم کرده‌اند چرا زمانی که ترکیه روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را از سر گرفت ساکت شدند؟ این نشان می‌دهد آنها طرفدار فتنه هستند و آنچه اسرائیل را آزار می‌دهد آنها را نیز آزار می‌دهد. هفتم تیرماه بود که «خلیل الحیه» رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی جنبش حماس در‌ گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه الاخبار با تبیین نقش ایران در محور مقاومت، خبر داد این جنبش قصد دارد روابطش با دمشق را از سر بگیرد. 
***
رویترز از فروش سلاح تهاجمی توسط بایدن به عربستان خبر داد
دم روباه بایدن درباره بن‌سلمان بیرون زد
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از ۴ منبع آگاه گزارش داد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال بحث و گفت‌وگو درباره لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی است اما ظاهرا هر گونه تصمیم‌گیری نهایی به پیشرفت ریاض در جهت پایان دادن به جنگ یمن بستگی دارد. ۳ منبع آگاه در آستانه سفر بایدن به ریاض گفتند مقام‌های ارشد سعودی در چندین نشست در ریاض و واشنگتن در ماه‌های اخیر به همتایان آمریکایی خود فشار آورده‌اند که سیاست فروش تسلیحات صرفا دفاعی به ریاض را کنار بگذارند. ۲ منبع آگاه نیز به رویترز گفتند مذاکرات داخلی ایالات متحده غیررسمی و در مراحل اولیه قرار دارد و هیچ تصمیم قریب‌الوقوعی در کار نیست. یک مقام آمریکایی نیز به رویترز گفت هیچ بحثی درباره عرضه تسلیحات تهاجمی در «این برهه از زمان» با عربستان سعودی در جریان نیست. 
***
حمله سایبری علیه زیرساخت‌های شهرداری تل‌آویو
رسانه‌های رژیم صهیونیستی حمله سایبری علیه زیرساخت‌های شهرداری تل‌آویو را تایید کردند. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد سایت شهرداری تل‌آویو و نیز سامانه مالیاتی از دسترس خارج شده است و «گروه‌های وفادار به ایران» مدعی این حمله سایبری هستند. این چندمین بار است که وبگاه‌ها و سرورهای حکومتی رژیم صهیونیستی از مبدأ عراق هدف حمله سایبری قرار می‌گیرند. آخرین حمله صورت گرفته از این دست به اواخر خردادماه گذشته باز‌می‌گردد که طی آن، گروه «‌Sharpboys‌» سایت‌های گردشگری رژیم صهیونیستی حاوی اطلاعات و کارت‌های اعتباری ۲۰۰ نفر را مورد حمله سایبری از نوع «malwar» (حمله بدافزاری) قرار داد.

Page Generated in 0/0059 sec