printlogo


کد خبر: 250725تاریخ: 1401/4/21 00:00
قدرت سرایت‌پذیری زیر‌سویه جدید اُمیکرون بسیار بالاست؛ یک بیمار 18 نفر را مبتلا می‌کند
کمین کرونا برای واکسن‌نزده‌ها
معاون وزیر بهداشت: استفاده از ماسک، تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور برای مصون ماندن از کرونا الزامی است

گروه اجتماعی: بازگشت دوباره رنگ‌های نارنجی و قرمز به نقشه کرونایی کشور زنگ خطر شیوع این بیماری خطرناک را دوباره به صدا درآورده است؛ بیماری‌ای که هر از گاهی جانی تازه می‌گیرد و سلامت افراد جامعه را تهدید می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز»، افزایش دوباره آمار مبتلایان و بستری‌شدگان بیماری «کووید-19» نگرانی‌های زیادی را برای مردم و کادر بهداشت و درمان به وجود آورده است که مبادا بی‌توجهی بعضی‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا تکمیل واکسیناسیون، روزهای سخت کرونا را بار دیگر در کشور تکرار کند. طبق گزارش‌های موجود چند روزی است که میزان مراجعه بیماران با علائم مشکوک کرونا به مراکز درمانی بشدت افزایش یافته است، طوری که روز یکشنبه بعد از مدت‌ها مجددا تعداد فوتی‌های روزانه کرونا دورقمی شد و به ۱۰ رسید، همچنین 4 شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. اکنون با اوج‌گیری کرونا، روند صعودی ویروس با ساب‌واریانت‌های جدید آن یعنی BA4 و BA5، که از خانواده اُمیکرون هستند، خیلی زود خودش را در تعداد مبتلایان روزانه، بستری‌ها و مرگ‌ها نشان داده است. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته ۱۴۵۳ بیمار «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه 5 بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه ۲۰ تیرماه، ۱۴۵۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۲۵۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۵ بیمار مبتلا به «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۴۴۴ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۸۴ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۲۵۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۳۶ هزار و ۱۴۵ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۵۴۴ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۴۴ دوز رسید. همچنین در مدت زمان یادشده ۴۴ هزار و ۶۲۷ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
در این باره عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به علائم ابتلا به سویه‌های جدید اُمیکرون تاکید کرد: در سویه جدید احتمال افزایش مبتلایان، بستری‌های و مرگ‌‌و‌میر دور از ذهن نیست. دکتر مهرداد حق‌ازلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی سویه جدید اُمیکرون (BA4 و BA5) در ایران گفت: تعداد مبتلایان به بیماری رو به افزایش است و علت این افزایش آمار این است که اکثر افراد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کنار گذاشتند. او درباره علائم بیماری در مبتلایان به سویه‌های جدید یعنی BA4 و BA5 بیان کرد: اکثر افراد مبتلا علائم گوارشی اسهال، دل درد و تهوع دارند و علائم دیگر شبیه سرماخوردگی است که به طور متوسط بین ۳ تا ۷ روز به طول می‌انجامد. درگیری تنفسی در مبتلایان به سویه BA4 و BA5 کمتر است. این سویه در سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر توانایی ایجاد مرگ‌ومیر دارد. وی همچنین ضمن اشاره به شیوع وبا در برخی استان‌های کشور، درباره علائم افتراقی وبا از کرونا اظهار کرد: اسهال در وبا شدیدتر است؛ در حالی که طول مدت اسهال در این سویه اُمیکرون ۲۴ تا ۴۸ ساعت بوده و تعداد دفعات کمتری دارد اما در وبا اسهال بسیار شدیدتر و آبکی‌تر است. دبیر بورد داخلی کمیته علمی کرونا درباره احتمال آغاز پیک هفتم کرونا در روزهای آتی تصریح کرد: شرایط فعلی هشداری جدید برای آغاز پیک هفتم است که اگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام نشود، احتمال اینکه ظرف چند هفته آینده وارد پیک دیگری از کرونا شویم، وجود دارد. البته این پیک مشابه شرایطی که با پیک دلتا داشتیم نخواهد بود، زیرا واکسیناسیون انجام شده است اما احتمال افزایش مبتلایان، بستری‌های و مرگ‌و‌میر دور از ذهن نیست. او با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری گفت: استفاده از ماسک در تجمعات حائز اهمیت است. جامعه عمدتا دچار عادی‌انگاری شده است که این موضوع سبب افزایش تعداد مبتلایان می‌شود. همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید یک اصل مهم در جامعه باشد. وی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر واکسیناسیون است. حدود ۲۰ درصد از جامعه هنوز واکسن نزده‌اند و از طرفی تعداد زیادی از افراد هم واکسن دوز سوم را تزریق نکرده‌اند. توصیه و تاکید ما تکمیل روند واکسیناسیون است. تعداد تزریق واکسن در طول روز بسیار کاهش یافته است، زیرا مردم فکر می‌کنند دیگر نیازی به تزریق واکسن نیست اما به شکل جدی بویژه با ورود به فصل پاییز و زمستان نیاز است که سیستم ایمنی افراد تقویت شود. 
 
* قدرت سرایت بالای زیرسویه جدید اُمیکرون
با آنکه انجام گسترده واکسیناسیون ایمنی لازم را در برابر بیماری «کووید-19» ایجاد می‌کند اما این ایمنی پس از گذشت چند ماه پس از تزریق واکسن ضعیف می‌شود یا از بین می‌ر‌ود، بنابراین کارشناسان بهداشت تاکید دارند مردم برای مصون ماندن از شیوع جدید زیرسویه اُمیکرون حتما واکسیناسیون خود را تکمیل کنند و تزریق دوز یادآور را فراموش نکنند. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع ‌BA5 است، تاکید کرد: باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور، همچنان مورد توجه جامعه باشد. دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه هفتاد و دومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: روند مبتلایان، بستری‌ها و اندکی هم مرگ‌ بیماران «کووید-19» در کشورهای جهان رو به افزایش است به گونه‌ای که در ۴ منطقه از ۶ منطقه سازمان جهانی بهداشت این افزایش موارد گزارش شده است. وی افزود: در روزهای اخیر موارد ابتلا به کرونا در کشور به بیش از ۲هزار و بستری‌های جدید به حدود ۳۰۰ نفر رسیده، بنابراین توصیه کمیته علمی این است که حتی در فضاهای باز که افراد تجمع دارند و همچنین در فضاهای بسته و وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، مترو، قطار و اتوبوس حتما در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک هم استفاده شود. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به مصوبه کمیته ملی واکسن مبنی بر تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا گفت: افراد بالاتر از ۱۸ سال که بیشتر از ۶ ماه از آخرین تاریخ تزریق‌شان می‌گذرد، می‌توانند نوبت یادآور واکسن (سوم یا چهارم) را تزریق کنند. همچنین گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال که نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای دارند، می‌توانند نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. جماعتی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور، مناسبت‌های پیش رو، بازگشایی مراکز آموزشی و شیوع زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور بویژه ‌BA5 که بر اساس گزارش‌های انستیتو پاستور ایران، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع ‌BA5 است، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور، همچنان مورد توجه جامعه باشد. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد زیرسویه ‌BA5 بیشتر از سایر زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور در گردش باشد، ادامه داد: قدرت سرایت‌زایی این زیرسویه بسیار بالاست، اگر چه شدت بیماری‌زایی، میزان درگیری ریه و مرگ‌و‌میر آن براساس گزارش‌های مجامع بین‌المللی، کمتر از سویه‌های قبلی از جمله دلتا است. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره علائم زیرسویه‌‌ ‌BA5 گفت: این زیرسویه، علائم اختصاصی ندارد و همانند سایر زیرسویه‌های اُمیکرون با علائم سیستم تنفسی فوقانی و تب، لرز، ضعف، گلودرد، عطسه و سرفه بروز می‌کند. زیرسویه ‌BA5 ‌در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند یا افرادی که واکسینه نشده و سن بالا دارند، حتی می‌تواند منجر به بستری یا مرگ‌ شود.
***
    معاون وزیر بهداشت:  بیمارمبتلا به زیرسویه 5.BA،  ۱۸ نفر را درگیر می‌کند   
معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با قدرت سرایت زیرسویه جدید اُمیکرون و همچنین روند بیماری کرونا در کشور توضیحاتی ارائه داد. کمال حیدری گفت: زیرسویه‌های جدید اُمیکرون به سرعت در حال انتشار هستند به طوری که در آمریکا و اروپا شاهد سرعت سرایت این بیماری هستیم. وی با اشاره به کاهش حساسیت نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش ترددها در سطح دنیا افزود: سرعت سرایت زیرسویه 5.BA خیلی بیشتر از اُمیکرون است اما قدرت بیماری‌زایی آن کمتر است. حیدری ادامه داد: گفته می‌شود سرعت سرایت زیرسویه جدید 1.5 برابر اُمیکرون است. معاون بهداشت وزارت بهداشت به وضعیت بیماری در منطقه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بیماری در کشورهای اطراف ما به سرعت در حال افزایش است به طوری که در امارات عربی متحده، عربستان، قطر، کویت، ترکیه و پاکستان شاهد افزایش موارد ابتلا هستیم. حیدری افزود: سرعت سرایت زیرسویه جدید به‌گونه‌ای است که گفته می‌شود یک فرد مبتلا می‌تواند ۱۸ نفر را درگیر کند. بنابراین استفاده از ماسک، تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور برای مصون ماندن از این بیماری الزامی است.

 


Page Generated in 0/0052 sec