printlogo


کد خبر: 250731تاریخ: 1401/4/21 00:00
اخبار

تأکید وزیر اقتصاد بر نظارت بر صدور مجوزها و پاسخگویی دستگاه‌ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی بر بحث نظارت دستگاه‌ها بر صدور مجوزهای کسب و کار تاکید کرد. سیداحسان خاندوزی در شصت‌و‌پنجمین جلسه هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌و‌کار گفت: تشکیل جلسات هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌و‌کار برای سهولت کار فعالان اقتصادی و کارآفرینان تاکید دارد تا افراد در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه و بدون اعمال سلیقه مجوز مربوطه را دریافت کنند. وی افزود: گزارشاتی که در 4 ماه گذشته از روند صدور مجوزهای کسب‌و‌کار منتشر شده حاکی از این است که دستگاه‌های مختلف از موارد قانونی تخطی کرده و به قوانین پایبند نبوده‌اند.  وزیر اقتصاد گفت: پیشنهاد من این است که پس از اتمام جلسات مقررات‌زدایی و اتمام مصوبه‌های مربوطه در نیمه دوم سال جاری بر نظارت و پاسخگویی دستگاه‌ها تمرکز کنیم تا نتایج تعیین شده حاصل شود.  وی توضیح داد: برخی دستگاه‌ها در صدور مجوز کسب‌و‌کار خواهان مراجعه حضوری و کاغذبازی هستند یا اینکه از زمان تعیین شده برای صدور مجوز پیروی نمی‌کنند که با ادامه این روند در نهایت شاهد سهولت صدور مجوزها نخواهیم بود، بر این اساس باید نظارت در سرلوحه اقدامات قرار گیرد. 
***
مشمولان دریافت سود سهام عدالت به سامانه سجام مراجعه کنند
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده‌اند، اطلاعات بانکی خود را ویرایش کنند.
یکی از موضوعات مهم در زمینه سهام عدالت به مساله واریز سود این سبد دارایی به حساب افراد برمی‌گردد. 
از سال 96 واریز سود سهام عدالت به حساب افراد آغاز شده و سود سهام اکثر افرادی که سهام عدالت دارند، برای سال 1400 نیز واریز شده است اما تعدادی از افراد به دلایل مختلف هنوز شماره شبای درستی به سامانه سجام ارائه نکرده‌اند و همین مساله باعث شده است تا سود سال‌های 99 و 1400 برای آنها واریز نشود. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اقدامی، در پایان هر ماه سود افرادی که شبای مورد تایید در سجام بارگذاری کنند را به حساب آنها واریز می‌کند. در جدیدترین اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) آمده است: مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده‌اند، اطلاعات بانکی خود را ویرایش کنند. 
 در این اطلاعیه آمده است: این مشمولان باید برای درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام به آدرس www.sejam.ir یا در سایت سهام عدالت به نشانی sahamedalat.ir مراجعه کنند تا سود سهام عدالت برای آنها واریز شود. 
در ادامه این اطلاعیه آمده است: علاوه بر شماره شبای نامعتبر، «حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (۲ امضا)، ارزی و بلندمدت» از مهم‌ترین عللی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود. بر این اساس، مشمولان سهام عدالتی که یکی از علل فوق شامل آنها می‌شود، باید برای رفع و اصلاح این مغایرت‌ها اقدام کنند تا در مراحل آتی سود سهام عدالت به حساب این افراد واریز شود.
***
آغاز مرحله هفتم ثبت نام مسکن
 مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طی ۳ مرحله به متقاضیان نهضت ملی مسکن پیامک واریز آورده ارسال می‌کنیم و اگر پس از مرحله‌ سوم وجهی پرداخت نکنند افرادی از لیست ذخیره را جایگزین آنها می‌کنیم، البته بنا به دستور وزیر فعلا پروژه‌ها با استفاده از وام بانکی پیش می‌رود تا اعتماد متقاضیان جلب شود. علیرضا جعفری اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید در حال اجراست و امیدواریم تا اوایل مردادماه این تعداد را به ۲۰۰ هزار واحد برسانیم. نکته‌ مهم بحث آورده متقاضیان است که باید این حوزه مقداری جدی‌تر دنبال شود. از افرادی که ثبت نام کرده و تایید شده‌اند درخواست می‌کنیم موضوع واریز نقدینگی را مقداری تسریع کنند تا بتوانیم پروژه‌ها را به شکل مطلوب پیش ببریم. وی افزود: برای پرداخت آورده ۳ بار به متقاضیان پیامک می‌فرستیم تا نسبت به واریز آورده اقدام کنند. در صورتی که پس از بار سوم این اقدام صورت نگیرد قاعدتا متقاضیان غیرموثر حذف و افرادی از لیست ذخیره جایگزین آنها می‌شوند. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه تاخیرهایی که در تامین آورده از سوی متقاضیان صورت گرفته منجر به چالشی برای پروژه نهضت ملی مسکن شده است، گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی فعلا پروژه‌ها با استفاده از تسهیلات بانکی پیش می‌رود تا اعتمادسازی بین مردم ایجاد شود و بدانند که پروژه‌ها در حال پیشرفت است. اما امیدوارم در مراحل بعدی متقاضیان، جدی‌تر پای کار بیایند. جعفری درباره چگونگی اجرای ۱۰۰ هزار واحد مرحله دوم تاکید کرد: با توجه به اینکه در بعضی شهرها متقاضی محدود است و کمتر ثبت‌نام کرده‌اند سامانه برای نام‌نویسی مجدد باز شده است. از ۱۶۳ شهری که در مرحله هفتم ثبت‌نام قرار دارد ۱۰ مورد آن شهرهای جدید هستند. اگر متقاضیان در این مرحله استقبال بیشتری داشته باشند به محض ثبت‌نام اولیه، پروژه‌ها را شروع خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: حدود ۳ ماه طول می‌کشد تا به آن نقطه برسیم که متقاضیان برای واریز وجه دعوت شوند. مشکلی نیز درباره تامین زمین شهرهای این مرحله از ثبت‌نام وجود ندارد. 
***
بررسی کاهش نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه در مجلس
سخنگوی وزارت صمت از بررسی لایحه کاهش نرخ گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، تجهیزات و ماشین‌آلات از ۴ به یک درصد در جلسه علنی مجلس خبر داد.  امید قالیباف دیروز در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: به منظور کنترل آثار تورمی ناشی از تغییر نرخ ارز حقوق ورودی، دو فوریت لایحه اصلاح بندهایی از قانون بودجه، فردا در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد که بر اساس آن نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، تجهیزات و ماشین‌آلات از ۴ به یک درصد تقلیل می‌یابد.

Page Generated in 0/0050 sec