printlogo


کد خبر: 250733تاریخ: 1401/4/21 00:00
شمارش معکوس برای شروع پروژه آبرسانی غدیر
ابرپروژه بهبود کیفیت آب خوزستان

با اتمام طرح میان‌مدت آبرسانی غدیر، ۵۲ درصد جمعیت استان خوزستان به یکی از بهترین منابع آبی واقع در سد دز دسترسی خواهند داشت. 
ابرپروژه آبرسانی غدیر یکی از طرح‌هایی است که تاکنون چندین دولت را به خود دیده است. این پروژه که در دولت نهم کلید خورد تا این لحظه ۴ دولت را تجربه کرده و اکنون در دوران پنجمین دولت حاضر قرار دارد. 
بر اساس جزئیات این طرح، آبرسانی به ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستای مرکزی، جنوبی و غرب استان خوزستان هدف اصلی این طرح به حساب می‌آید. 
 
* تأمین آب نیمی از مردم خوزستان با استفاده از طرح غدیر
با اجرایی شدن این طرح، جمعیت 4.7 میلیون نفری در شهر‌ها و روستا‌های هدف که معادل ۵۲ درصد از جمعیت استان خوزستان است، از آب شرب باکیفیت بهره‌مند خواهند شد. 
بر اساس دورنمای در نظر گرفته شده برای طرح غدیر تا افق ۱۴۲۵ امکان تامین آب شرب معادل ۴۵۰ میلیون مترمکعب در سال توسط این طرح از مبدا دز مهیا شده و منابع تامین میان‌مدت این طرح از رودخانه دز از طریق کانال موسوم به W2 انجام می‌شود. 
 
* جزئیات طرح میان‌مدت غدیر
بر اساس جزئیات رسیده از اجزای اصلی طرح میان‌مدت غدیر، این پروژه از ۷ بخش اصلی شامل احداث خط انتقال از ایستگاه پمپاژ W2 تا خط اصلی غدیر در کیلومتر ۴۶، احداث خط اصلی غدیر از کیلومتر ۴۶ تا ۶۶، تکمیل خط انتقال اصلی غدیر از کیلومتر ۶۶ تا ۱۰۴، افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ ‌ام‌الدبس، احداث خط انتقال از ایستگاه پمپاژ ‌ام‌الدبس تا مخازن متعادل‌کننده، احداث ایستگاه پمپاژ W2 و احداث ایستگاه پمپاژ شهید چمران در ۲ فاز تشکیل می‌شود. 
در این راستا بخش‌های هفتگانه طرح غدیر به تفکیک نوع پروژه از ۷۸ کیلومتر خط انتقال آب و احداث و ارتقای ظرفیت ایستگاه‌های پمپاژ تشکیل می‌شود. 
 
* مردم خوزستان با اتمام طرح غدیر به یکی از بهترین منابع آبی دسترسی پیدا می‌کنند
بر اساس موارد عنوان‌شده از ثمربخشی پروژه غدیر، این طرح علاوه بر ارتقای کمیت آب نیمی از مردم خوزستان، تغییر ساختاری در کیفیت آب ایجاد می‌کند. 
در همین راستا با توجه به اینکه منبع تامین آب در طرح میان‌مدت غدیر از رودخانه دز انجام می‌شود، مردم خوزستان صاحب یکی از بهترین آب‌های شرب خواهند شد. 
در همین راستا به استناد بررسی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بر اساس نمودار شولر، تمام متغیر‌های مورد بررسی آب دز در وضعیت خوب ارزیابی شدند و این محققان از آب سد دز به عنوان یکی از بهترین منابع آب شرب در دنیا نام بردند. 
گفتنی است با توجه به اینکه دریاچه سد دز در یک ساختگاه کارستی قرار گرفته و همچنین در بالادست هیچ منبع آلوده‌کننده‌ای ندارد، لذا مردم خوزستان پس از پایان پروژه غدیر صاحب یکی از باکیفیت‌ترین آب‌های شرب دنیا خواهند شد. 
در این راستا با توجه به برنامه زمان‌بندی اعلام شده، هم‌اکنون شمارش معکوس برای افتتاح این پروژه آغاز شده و احتمالا کمتر از یک ماه دیگر شاهد افتتاح پروژه خواهیم بود.

Page Generated in 0/0547 sec