printlogo


کد خبر: 250754تاریخ: 1401/4/22 00:00
دور دنیا

با سفر پسر ملاعمر به قطر انجام شد
امضای توافق امنیتی دوحه و کابل
سرپرست وزارت دفاع طالبان گفت پس از تحلیل و ارزیابی جزئیات توافقنامه امنیتی میان افغانستان و قطر، مقام‌های طالبان تصمیم خواهند گرفت که این توافقنامه را امضا کنند یا نه. بنا به گزارش شبکه خبری طلوع، ملا محمد یعقوب مجاهد پس از بازگشت از قطر افزود مقام‌های قطری علاقه‌مند به امضای توافقنامه امنیتی با کابل هستند و دوحه این پیمان را در چارچوب همکاری میان ۲ کشور مطرح خواهد کرد.  سرپرست وزارت دفاع طالبان گفت: قطر علاقه‌مند است میان وزارت‌های دفاع افغانستان و قطر یک توافقنامه امنیتی امضا شود که در چارچوب این توافقنامه هر ۲ کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند و من نیز این را گام خوبی می‌دانم؛ درباره این توافقنامه مشورت و جزئیات آن را نیز مطالعه می‌کنیم. 
***
روسیه احتمالا در حال ساخت یک سلاح لیزری ضد ماهواره است
روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن نوشت روسیه احتمالا مشغول ساخت یک سیستم لیزری با قابلیت از کار انداختن ماهواره‌های متخاصم است. بر اساس گزارش این روزنامه، تحقیقات منبع باز جدید منتشر شده از سوی پایگاه اسپیس ریویو نشان می‌دهد یک مجتمع جدید در محل تاسیسات فضایی Krona وابسته به وزارت دفاع روسیه در نزدیکی شهر زلنچوکسکایا وجود دارد. تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای علنی، یک سری اسناد درخواستی مرتبط با مقاطعه‌کاران صنعتی روس و همچنین اسناد مالی مرتبط با روسیه نشان داد پروژه موسوم به «کالینا» - یک سیستم لیزری طراحی شده برای «جنگ الکترواپتیکال» - می‌تواند پالس‌های لیزری را با هدف آسیب وارد کردن به حسگرهای نوری ماهواره‌ها بتاباند. اسپیس ریویو نوشت: اسناد مناقصه که در سال ۲۰۱۵ به صورت آنلاین منتشر شد، قبلا روشن کرده بودند که پروژه کالینا دربردارنده یک تلسکوپ جدید برای تاباندن دقیق پرتوهای لیزر به ماهواره‌هاست. این پروژه ابتدا در سال ۲۰۱۱ شروع شد اما تحقیقات اولیه آن از یک دهه قبل از آن انجام شد. مجتمع کالینا شامل تجهیزات نظارتی از جمله سیستم‌های لیدار (Lidar) یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب‌شده، فاصله را اندازه می‌گیرد و رادار مورد استفاده برای شناسایی اهداف تلسکوپ‌های فضایی است. نوامبر سال گذشته، روسیه یک آزمایش موشکی انجام داد که به موجب آن یکی از ماهواره‌های قدیمی خود را از بین برد. 
***
حجم کودکشی اسرائیل دبیرکل سازمان ملل را شوکه کرد!
گزارش ویژه دبیرکل سازمان ملل با موضوع «کودکان و درگیری‌های مسلحانه» منتشر شد. در بخشی از این گزارش سالانه ۴۵ صفحه‌ای آمده است: بیشترین تعداد تخلفات جدی در افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اسرائیل و اراضی اشغالی فلسطین، سومالی، جمهوری عربی سوریه و یمن ثبت شده است. طبق این گزارش، سازمان ملل ۲۹۳۴ مورد نقض فاحش (حقوق کودکان) در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی، نوار غزه و اسرائیل را علیه ۱۲۰۸ کودک فلسطینی و ۹ کودک اسرائیلی و ۹۱۵ پسر و ۳۰۲ دختر مورد راست‌آزمایی قرار داد. گوترش در گزارش خود تصریح کرد: من از تعداد کودکان کشته و مجروح شده توسط نیروهای اسرائیلی در جریان جنگ، طی حملات هوایی به مناطق پرجمعیت و استفاده از گلوله‌های جنگی... و عدم پاسخگویی ادامه‌دار درباره این تخلفات شوکه شده‌ام.
***
عذرخواهی هلند در سالروز نسل‌کشی سربرنیتسا
وزیر دفاع هلند طی سخنانی در بیست‌وهفتمین سالروز نسل‌کشی سربرنیتسا عذرخواهی کرد. به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، وزیر دفاع هلند در سخنانی در مراسم یادبود قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا از بازماندگان قربانیان این نسل‌کشی عذرخواهی کرد. او با اشاره به اینکه سربرنیتسا به مدت ۲۷ سال میزبان خاطرات وحشتناکی بوده است، گفت این یک نسل‌کشی وحشتناک است که به مرور زمان فراموش نخواهد شد. این مقام هلندی با تاکید بر اینکه نهادهای بین‌المللی قول داده‌اند از مردم بی‌گناه محافظت کنند، تصریح کرد: هلند یکی از آنها بود. با وجود همه چیز، سربرنیتسا در هم شکسته شد. مسلمانان بوسنی و هرزگوین دوشنبه (۱۱ جولای) و در آستانه بیست‌و‌هفتمین سالگرد کشتار سربرنیتسا، در قبرستان پوتوچاری مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری ۵۰ قربانی دیگر این نسل‌کشی را برگزار کردند. تاکنون ۶ هزار و ۹۷۴ قربانی که بقایای اجسادشان از ۸۵ گور دسته‌جمعی در سربرنیتسا و اطراف آن کشف و شناسایی شده است، در محل یادبود به خاک سپرده شده‌اند. با این ۵۰ قربانی دیگر، این رقم به ۷ هزار و ۲۴ مورد می‌رسد. نسل‌کشی سربرنیتسا که به عنوان بزرگ‌ترین فاجعه انسانی پس از جنگ دوم جهانی در اروپا توصیف می‌شود، به‌رغم گذشت ۲۷ سال، هنوز به عنوان زخم التیام‌ناپذیر مردم بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شود.

Page Generated in 0/0114 sec