printlogo


کد خبر: 250755تاریخ: 1401/4/22 00:00
یکی از معارضان سرسخت بن‌سلمان در بیروت به قتل رسید
خاشقجی دوم!

در آستانه سفر جو بایدن به منطقه غرب آسیا یکی دیگر از معارضان برجسته حکومت سعودی در بیروت کشته شد. به گزارش «وطن‌امروز»، «مانع بن حمد مهذل الیامی» معارض برجسته سعودی و از اعضای موسس حزب «التجمع الوطنی» که در لبنان ساکن بود، این هفته در محل اقامتش کشته شد؛ قتلی که انگشت اتهام‌ را به سمت عربستان سعودی و بن‌سلمان برد. 
مانع بن حمد مهذل الیامی از مخالفان حکومت فعلی سعودی و از فرقه اسماعیلیه، از سال 2015 در لبنان اقامت و تندترین انتقادها را به حکومت بن‌سلمان داشت. الیامی یکی از افراد نزدیک به محمد بن‌نایف، ولیعهد سابق عربستان بود که سال 2017 توسط سلمان از این سمت برکنار شد و پسر سلمان بر مسند ولایتعهدی عربستان نشست. الیامی در لبنان جنبش حق و عدالت را برای اصلاح ساختار عربستان سعودی تأسیس کرد که این کار او سبب عصبانیت شدید محمد بن‌سلمان شد. 
قتل این معارض سعودی سبب شد همه نگاه‌ها به سمت حکومت سعودی باشد. بعد از این ماجرا «ولید البخاری» سفیر عربستان در لبنان از پلیس این کشور خواست قاتلان این معارض سعودی را شناسایی کنند؛ واکنشی که باعث مضحکه شدن او در فضای مجازی لبنان شده است. البته اداره امنیت داخلی لبنان اعلام کرد در تحقیقات اولیه مشخص شد قتل این معارض سعودی توسط ۲ برادرش انجام شده است، البته بسیاری از کارشناسان امنیتی و سیاسی این موضوع را خنده‌دار می‌دانند. 
مانع الیامی که از اعضای قبایل «حاشد» استان نجران بود، حزبی را با هدف مبارزه با بن‌سلمان تشکیل داد. بر همین اساس حزب التجمع الوطنی بعد از مرگ مانع الیامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مانع الیامی برای ادامه فعالیت‌های خود به دور از سیاست‌زدگی و سوءاستفاده مذهبی، خاک سعودی را ترک کرد. مانع الیامی به همراه دیگر اعضای حزب تلاش کرد به کشوری امن و جایگزین برود و با سازمان ملل و تعدادی از کشور‌ها برای تضمین پناهندگی تماس‌هایی برقرار شد اما در میان این تلاش‌ها، این قتل رخ داد.  بسیاری اعتقاد دارند این حزب با حمایت‌های «سعد الجبری» مشاور سابق دستگاه استخباراتی و دست راست محمد بن‌نایف تشکیل شده است تا بن سلمان را به چالش بکشد. الجبری هم اکنون در کاناداست و علنا علیه حکومت سعودی کار می‌کند و بن‌سلمان فرزندان او را گروگان گرفته است تا او خود را تسلیم کند.  همچنین در حالی که تحقیقات درباره این قتل همچنان ادامه دارد و رسانه‌های رسمی عربستان نیز واکنشی نشان نداده‌اند، کمپینی توسط نظام عربستان در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده مبنی بر اینکه مانع الیامی توسط ۲ برادرش بر سر موضوعی مرتبط با قاچاق مواد مخدر کشته شده است تا به این ترتیب اتهامی متوجه حکومت عربستان و شخص محمد بن‌سلمان نشود.  معارضان فاش کردند برادران مانع الیامی که به عنوان قاتلان وی شناخته شده‌اند، به سفارت عربستان در بیروت رفت و آمد داشتند و باید الیامی را «خاشقجی دوم» توصیف کرد. «مجتهد» افشاگر معروف حکومت آل‌سعود در این زمینه گفته سرکوب مخالفان سعودی یک روش معمول محمد بن‌سلمان است که به شکل وقیحانه توسط رژیم تروریست عربستان انجام می‌شود و نظام سعودی طرفی است که اقدام به ترور مانع بن حمد مهذل الیامی کرده است.  در مجموع به‌نظر می‌رسد قتل الیامی فراتر از یک قتل خانوادگی است و باید ریشه‌های سیاسی بین او و بن‌سلمان را در این قتل پررنگ دید. این موضوع در آستانه سفر بایدن به منطقه شاید پیامی واضح به دولت دموکرات آمریکاست که دستگاه ترور بن‌سلمان با وجود فشار دموکرات‌ها هم به کار خود ادامه خواهد داد.

Page Generated in 0/0138 sec