printlogo


کد خبر: 250756تاریخ: 1401/4/22 00:00
روزنامه ارمنی از ساخت پایگاه جدید مسکو در ایروان خبر داد
دیوار دفاعی روس‌ها در مقابل ترکیه؟

روزنامه «هراپاراک» ارمنستان گزارش داد روسیه در حال ساخت یک پایگاه نظامی جدید در ارمنستان است. در این گزارش آمده است نخستین خبر از ساخت پایگاه نظامی جدید روسیه در خاک جمهوری ارمنستان در اواسط ژوئن زمانی منتشر شد که دولت ارمنستان در یک جلسه عادی کابینه تصمیم به ایجاد اصلاحات در پروتکل 3 اکتبر 2012 درباره استقرار پایگاه نظامی روسیه در قلمرو جمهوری ارمنستان را اتخاذ کرد. 
بر اساس این گزارش، در ماه ژوئن هیچ اشاره‌ای به پایگاه نظامی جدید نشده بود اما گفته می‌شود «نقاط استقرار پایگاه نظامی روسیه» و ترکیب زمین و اموال غیرمنقول در حال واگذاری به طرف روس است و تغییراتی در اسناد قانونی ایجاد می‌شود. 
این روزنامه ادامه داد در حقیقت تصمیمی درباره استقرار یک پایگاه نظامی جدید اتخاذ شده است که طبق آن یک پروتکل مجزای شماره ۲ و پس از آن توافقات بین‌المللی امضا می‌شود که هنوز نهایی نشده است و باید در وهله اول به تصویب پارلمان ارمنستان برسد و سپس بین ۲ کشور ارمنستان و روسیه امضا شود. 
هراپاراک درباره علت استقرار پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان نوشت: ایجاد پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان به مفهوم آن است که کشاندن ارمنستان به جنگی جدید برای متجاوزان چندان آسان نخواهد بود و روس‌ها در هر جنگ احتمالی مشارکت خواهند داشت و احتمال می‌رود مسکو به دنبال تشکیل یک اتحاد جدید در ارمنستان باشد. 
طبق این گزارش، زمین‌هایی که برای پایگاه نظامی جدید روسیه تخصیص داده می‌شود، در مرزهای اجرایی جوامع بزرگ نویمبریان و برد در استان تاووش است و بنا بر اطلاعات به دست آمده توسط این روزنامه، پایگاه نظامی روسیه در شهرک‌های آیگیپار و وسکیپار و همچنین قلمرو جامعه نویمبریان مستقر خواهد شد و طبق اطلاعات اولیه حدود ۲ هزار نظامی روسیه در آنجا مستقر خواهند شد. 
جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج کرد. 
ارمنستان روی ۲ ریل حرکت می‌کند؛ از یک سو این جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی در حوزه قفقاز از نظر اقتصادی به روسیه وابسته است و مناسبات نزدیکی با کرملین دارد. این کشور همانند قزاقستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز عضو پیمان نظامی سازمان امنیت جمعی به رهبری روسیه است. از طرفی بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ساخت پایگاه جدید روسیه در ارمنستان برای ایجاد یک دیوار دفاعی در مقابل ترکیه و ناتو است که در 2 سال اخیر در منطقه قفقاز و با شروع جنگ در این منطقه بسیار فعال شده‌اند. 
اما از سوی دیگر، ارمنستان پس از انقلاب مخملین سال ۲۰۱۸ در تلاش برای نزدیکی به غرب است. این کشور عضو شورای اروپا و امضاکننده کنوانسیون حقوق بشر اروپاست و در سال ۲۰۱۷ یک توافقنامه شراکت با اتحادیه اروپایی منعقد کرده است که این موضوع سبب شد روسیه در جنگ با آذربایجان دست حمایت خودش از ارمنی‌ها را بردارد.

Page Generated in 0/0053 sec