نخستین قطار کانتینری از روسیه به مقصد هند در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب وارد ایران شد
مخبر: با راهاندازی مسیر ریلی آستارا- رشت زمان جابهجایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران
از ۴۵ به ۱۷ روز کاهش مییابد
گروه اقتصادی: نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند ظهر دیروز با دستور معاون اول رئیسجمهور از مرز ریلی سرخس وارد کشورمان شد. به گزارش «وطنامروز»، اوایل ماه جاری بود که نخستین محموله ترانزیتی از مبدأ روسیه به سمت هند شروع به حرکت کرد. در واقع هدف از ارسال این محموله ترانزیتی، آغاز به کار آزمایشی کریدور شمال به جنوب بود. با فعالسازی کریدور شمال- جنوب صرفهجویی احتمالی 2500 دلار در هر 15 تن محموله نسبت به مسیر معمول کانال سوئز حاصل میشود. همچنین زمان حملونقل را میتوان به 25 تا 30 روز در مقایسه با 40 تا 60 روز از طریق سوئز کاهش داد. به گفته وزیر راهوشهرسازی، قطاری که روز گذشته از مرز سرخس وارد کشور شد، ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو با ۳۹ کانتینر طی کرده بود که وارد ایران شد. این نخستینبار است قطاری مستقیما از روسیه وارد ایران میشود و به بندر شهید رجایی میرود. محموله این قطار از بندر شهید رجایی به هند ارسال خواهد شد. این محموله از ایستگاه مبدا تا سرخس واقع در مرز ایران و ترکمنستان از طریق واگنهای روسی و سپس از ایستگاه سرخس بر روی واگنهای متعلق به ایران حمل شد. بر اساس توافقنامهای که به تازگی میان ایران و روسیه به امضا رسید، ۱۰ میلیون تن کالای روسی و سایر کشورهای همسایه از مسیر ایران و در کریدور شمال- جنوب به هند انتقال داده میشود. انتقال ۱۰ میلیون تن کالای روسی از مسیر ایران، میزان ترانزیت را از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش میدهد و درآمدزایی ۲۰ میلیارد دلاری برای ایران به همراه دارد.
* مخبر: میتوان به حجم مبادلاتی 300 میلیون تن در بخش ترانزیت رسید
معاون اول رئیسجمهور با تاکید بر اینکه بهرهگیری از ظرفیت ترانزیتی با توجه به موقعیت ایران در منطقه از راهبردها و سیاستهای قطعی اقتصادی دولت سیزدهم است، گفت: توجه به ظرفیت ترانزیتی و مزایای اقتصادی این بخش از اقتصاد کشور جزو موضوعات فراموش شده در طول سالیان گذشته بوده است.
محمد مخبر با اشاره به تاکیدات رئیسجمهور و اهمیت سیاست خارجی در دولت سیزدهم برای افزایش و ارتقای حجم مبادلات و ارتباطات با همسایگان جمهوری اسلامی تصریح کرد: ظرفیت ترانزیتی کشور با تلاشهای وزارت راه و شهرسازی ابتدا به ۸ و در مراحل بعدی به ۲۰ میلیون تن افزایش یافته است که البته با انجام برنامهریزیها و اتخاذ اقدامات مناسب میتوان به حجم مبادلاتی 300 میلیون تن در بخش ترانزیت رسید.
وی ادامه داد: بهرهگیری از ظرفیت ترانزیتی، درآمد بسیار بالای اقتصادی و همچنین دستاوردهای بسیار مهم سیاسی و روابط بینالمللی برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.
مخبر درباره برنامههای دولت برای راهاندازی مسیر ریلی آستارا- رشت گفت: با تکمیل این ایستگاه و اتصال آن به کشورهای همسایه شمال کشور، ایران به عنوان یک مسیر تجاری بینالمللی مهم شناخته خواهد شد تا جایی که مدت زمان جابهجایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران از ۴۵ به ۱۷ روز کاهش مییابد که جذابیت بسیار بالایی برای بازرگانان و صادرکنندگان کالا در داخل و خارج ایران در سطح قاره آسیا و اروپا خواهد داشت. گفتنی است قطار ترانزیتی کانتینری روسیه به هند که از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شد، جزو مسیر شرقی کریدور شمال- جنوب محسوب میشود که از ایستگاه چخوف روسیه واقع در استان مسکو در ۶ تیرماه سال جاری و در مسیر ۳۸۰۰ کیلومتری با ظرفیت ۳۹ کانتینر از مسیر روسیه، قزاقستان و ترکمنستان وارد ایران شده است و پس از آن طی یک مسیر ریلی ۱۶۰۰ کیلومتری به بندرعباس خواهد رسید و در نهایت از طریق مسیر دریایی به بندر ناواشوای هندوستان وصل خواهد شد. کریدور شمال- جنوب شامل ۳ مسیر شرقی، غربی و میانی است که مذاکرات و توافقات برای راهاندازی خط ریلی گرمسار- اینچهبرون از مسیر میانی این کریدور در دولت سیزدهم انجام شده است.
* ظرفیت 20 میلیون تنی ترانزیت در ایران
وزیر راهوشهرسازی گفت: ظرفیت ترانزیت در دولت سیزدهم به ۲۰ میلیون تن افزایش یافت که این مهم در تاریخ کشور بیسابقه است. رستم قاسمی روز گذشته در مراسم ورود نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه با تاکید بر ضرورت حفظ کریدورهای ترانزیتی از مسیر ایران به اروپا و شرق آسیا تصریح کرد: در دولت سیزدهم ظرفیت ترانزیت به حدود ۲۰ میلیون تن افزایش یافته که این مهم در تاریخ کشور بیسابقه است و در حال حاضر تمام کشورهای همسایه متقاضی جابهجایی کالاهای خود از مسیر ترانزیتی ایران هستند و وزارت راهوشهرسازی برای افزایش ظرفیت جابهجایی و ترانزیتی از طریق مسیرهای زمینی و ریلی برنامهریزی لازم را انجام داده است.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل و راهاندازی هر چه سریعتر مسیر ریلی آستارا- رشت گفت: توافقهای لازم با کشور آذربایجان و تکمیل پایانه آستارا انجام شده است که این پایانه قابلیت تردد ۱۰۰۰ کامیون باری در روز را خواهد داشت. قاسمی گفت: برای نخستینبار است که یک قطار به طور مستقیم از روسیه به ایران وارد شده و به بندر شهید رجایی میرود. وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد: کریدور شمال- جنوب شامل ۳ مسیر شرقی، غربی و میانی است که مذاکرات و توافقات برای راهاندازی خط ریلی گرمسار- اینچهبرون از مسیر میانی این کریدور در دولت سیزدهم انجام شده است.
* تلاش برای تکمیل مسیر رشت- آستارا
سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راهآهن روز گذشته گفت: مبدأ حرکت قطار ترانزیتی کانتینری ایستگاه چخوف در استان مسکو و مقصد آن بندر ناواشیوای هند خواهد بود. طول مسیر حرکت نیز در ایران از مرز سرخس به سمت بندر شهید رجایی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به سفر رئیسجمهور کشورمان به روسیه در دیماه سال گذشته و مذاکره درباره ترانزیت کالاهای روسیه به هند اظهار داشت: در ماههای پس از آن نیز با دستور معاون اول رئیسجمهور پیگیریهایی درباره این تفاهم انجام شد. همچنین اردیبهشت امسال همراه وزیر راهوشهرسازی سفری به مسکو داشتیم تا این تفاهمنامه را پیگیری کنیم و در نهایت عملی شد و امروز قطار ترانزیتی کالاهای روسیه به هند از مرز سرخس وارد کشور شد که این اتفاق برای نخستینبار است رخ میدهد.
به گفته معاون وزیر راهوشهرسازی، تمام این مسیر بیش از ۵هزار کیلومتر ریل است که هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن در خطآهن کشورمان سیر میکند. این قطار از روسیه به ترکمنستان و سپس به مرز سرخس آمده است.
صالحی با تأکید بر اینکه ترانزیت غیر از درآمد ارزی، عواید سیاسی هم در پی دارد، تصریح کرد: کشورهای مبدأ و مقصد این کریدور با تکرار تردد قطارهای ترانزیتی، ایران را برای انتقال کالاهای خود برمیگزینند. در دولت سیزدهم دیپلماسی حملونقل رشد داشته و با کشورهای منطقه و CIS مذاکراتی داشتیم تا تفاهمنامهها بتدریج عملیاتی شود.
مدیرعامل شرکت راهآهن پیشبینی جابهجایی کالا در کریدور روسیه به هند را ۸ میلیون تن کالای ترانزیتی دانست و گفت: هر 3-2 هفته یک بار با معاون اول رئیسجمهور درباره فعال شدن مسیر ترانزیتی روسیه به هند جلسه داشتیم که برای نخستینبار مسیر سرخس به بندر شهید رجایی فعال شد و در ادامه کریدورهای اینچهبرون به بندر شهید رجایی و آستارا به رشت و سپس بندر شهید رجایی نیز فعال میشوند. البته مسیر رشت- آستارا گلوگاه زیرساختی دارد که با توجه به اینکه توسعه حملونقل ریلی در دولت سیزدهم و توسعه ترانزیت ریلی در دستور کار است، برای رفع این گلوگاه تلاش خواهد شد.