printlogo


کد خبر: 250786تاریخ: 1401/4/22 00:00
رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیأتی پارلمانی به تاشکند سفر کرد
دیپلماسی پارلمانی در ازبکستان

گروه سیاسی: رئیس مجلس با بیان اینکه فرصت‌های ترانزیتی بسیار زیادی در ایران وجود دارد و بخش‌های خصوصی و دولتی کشور می‌توانند فعال‌تر شوند، گفت: ما به دنبال آن هستیم که بستر این کار را فراهم کنیم تا ارتباط پارلمانی و اقتصادی ایران و ازبکستان گسترش یابد. محمدباقر قالیباف روز گذشته در رأس یک هیأت پارلمانی راهی تاشکند شد. رئیس مجلس در بدو ورود مورد استقبال رسمی نورالدین جان اسماعیل‌اف، رئیس مجلس قانون‌گذاری جمهوری ازبکستان و هیأت همراه قرار گرفت. این سفر به دعوت «نورالدین جان اسماعیل‌اف» رئیس مجلس قانون‌گذاری جمهوری ازبکستان و با هدف تحکیم روابط پارلمانی و تسهیل ارتقای روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین ۲ کشور انجام شده است. قالیباف پیش از عزیمت به ازبکستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنده به دعوت رسمی رئیس مجلس قانون‌گذاری و مجلس عالی جمهوری ازبکستان به این کشور سفر می‌کنم. وی افزود: تأکید ما آن است که روابط ایران و ازبکستان در حوزه پارلمانی، اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی توسعه یابد. ایران و ازبکستان از لحاظ جغرافیایی ۲ کشور بسیار نزدیک به یکدیگر هستند اما روابط ما آنطور که مورد توقع و انتظارمان است، توسعه نیافته است. رئیس مجلس گفت: دیدارهایی با مقامات ازبکستان ازجمله رئیس‌جمهور و رؤسای مجالس ازبکستان خواهیم داشت همچنین نشستی هم با بخشی از تجار آنجا خواهیم داشت و به دنبال توسعه روابط پارلمانی و اقتصادی هستیم. 
قالیباف با بیان اینکه قطعا تقویت روابط پارلمانی در روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها تأثیرگذار است، تصریح کرد: کرونا باعث افت روابط کشورها در سطح دنیا شد اما الان که شرایط بهتری از حیث شیوع بیماری کرونا در سطح جهان وجود دارد، می‌توانیم روابط را گسترش دهیم. وی افزود: فرصت‌های ترانزیتی بسیار زیادی در ایران وجود دارد و بخش‌های خصوصی و دولتی کشور می‌توانند فعال‌تر شوند و ما به دنبال آن هستیم که بستر این کار را فراهم کنیم تا ارتباط پارلمانی و اقتصادی ۲ طرف گسترش یابد. قالیباف با بیان اینکه ازبکستان جزو کشورهای آسیای میانه و از کشورهای مؤثر در سازمان شانگهای است، تاکید کرد: ایران هم از سال آینده عضو دائم سازمان شانگهای خواهد بود و این سفر از این جهت بسیار حائز اهمیت است. وی تصریح کرد: امنیت منطقه هم برای هر ۲ کشور بسیار مهم است و ازبکستان هم‌مرز افغانستان است و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر مورد توجه هر ۲ کشور است. رئیس مجلس بیان داشت: همکاری‌های دوجانبه بین ایران و ازبکستان در این زمینه با این نگاه است که امنیت پایدار در افغانستان برقرار شود و دولت آینده افغانستان متشکل از اقوام مختلف باشد. 
 
* تبدیل شدن آمریکا به مجری سیاست‌های اسرائیل خطایی راهبردی است
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در نطق پیش از دستور مجلس با اشاره به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه، تصریح کرد: مجموعه شواهدی که اکنون در دست ما است نشان می‌دهد این سفر با کارسازی کامل صهیونیست‌ها انجام شده و رئیس‌جمهور آمریکا مجری برنامه‌ها و پروژه‌هایی است که رژیم صهیونیستی به عنوان اصلی‌ترین دشمن ملت‌های منطقه آن را حتی در حد جزئیات، طراحی و دیکته کرده است. تبدیل شدن به مجری سیاست‌های اسرائیل در منطقه، یک خطای تاریخی و راهبردی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که قبل از هر کس، به ضرر دولت بایدن تمام خواهد شد. قالیباف اضافه کرد: بی‌احتیاطی در توسعه ناتو به شرق و نادیده گرفتن هشدارهای ژئوپلیتیک قدرتمند در این باره، منجر به آغاز جنگ اوکراین شد و اکنون نیز همان بی‌احتیاطی در قبال منطقه حساس خاورمیانه و خلیج‌فارس در حال رخ دادن است. 
رئیس قوه مقننه گفت: اسرائیل یک موجودیت سیاسی نامشروع و بی‌ثبات‌کننده است که حتی قادر به مدیریت محیط سیاست داخلی خودش هم نیست. اسرائیل، ته چاهی ایستاده است و آمریکا و دیگر کشورها را هم به افتادن در آن ترغیب می‌کند. ماهیت واقعی پیمان آبراهام چیزی جز این نیست. من امید چندانی ندارم که دولت آمریکا توان تشخیص تصمیم درست در این مقطع را داشته باشد، همچنان که در مذاکرات هسته‌ای نیز حداقل میزان عقلانیت را از خود نشان نداده است. بنابراین از کشورهای همسایه که با ایران دارای تاریخ و آینده مشترک هستند، می‌خواهم نسبت به هر گونه برنامه آمریکایی- اسرائیلی که مشخصا هدف آن برهم زدن ثبات و نظم منطقه است، بشدت هشیار بوده و تبعات آن را به درستی و با دقت برآورد کنند. وی تاکید کرد: ایران یک تکیه‌گاه مطمئن و قابل اعتماد برای همه همسایگان خویش است اما به همان میزان در مقابل حفظ تعادل امنیتی منطقه حساس بوده و در دفاع از منافع این منطقه در مقابل هر نوع توطئه یا تلاش برای بی‌ثبات‌سازی تردید نخواهد کرد. 

Page Generated in 0/0061 sec