printlogo


کد خبر: 250794تاریخ: 1401/4/23 00:00
نگاهی به پدیده سرود به بهانه تولید قطعات دوست‌داشتنی برای خانواده‌های ایرانی
جریان ماندگار سرود

«سرود» از مردمی‌ترین مصنوعات ادبی به حساب می‌آید که با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار می‌کند و در مقایسه با انواع موسیقی، پیچیدگی و ابزار آنچنانی نیاز ندارد که یکی از مصادیق آن، این روزها در «پویش هدیه اسباب‌بازی» قابل لمس است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، یکی از ابزار‌های فوق‌العاده‌ برای بازگو کردن احساسات جمعی و ملی یک ملت، سرود است. این نغمه، از مردمی‌ترین مصنوعات ادبی به حساب می‌آید که با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار می‌کند. ویژگی‌های آن را می‌توان در 2 حوزه‌ ظاهری و محتوایی بیان کرد. از ویژگی‌های ظاهری سرود، عدم نیاز به‌ آلات موسیقی است؛ اگر چه همراهی موسیقی در بعضی فرازها موجب زیبایی بیشتر سرود می‌شود اما ماهیت سرود و حیات آن به موسیقی بستگی ندارد. 
سرود با حماسه و مسائل اجتماعی و جمعی همراه بوده و در عرصه‌های گوناگون زندگی اجتماعی ورود پیدا کرده است. سرود می‌تواند در سطح یک ناحیه و کشور رواج یابد و به زبان شعار یک ملت نیز تبدیل شود؛ به طور مثال در تاریخ مشاهده می‌کنیم که در جنگ‌ها، شعارهای جنگی به ‌شکل کوتاه، ساده و قابل تکرار خوانده شده است. 
اگر چه همراه شدن نغمه‌ها و آوازها می‌تواند سرود را به رشد برساند ولی سرود بی‌نیاز از این موارد است و تاکنون توانسته است تاثیرات بسزایی به دنبال داشته باشد به طور مثال در اثر «سلام فرمانده» ریتم و ملودی یقینا در موفقیت این اثر نقش پررنگی داشته و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این نقش پررنگ این روزها در «پویش هدیه اسباب‌بازی» به وضوح قابل لمس است. 
 
* الگویی مناسب برای زیست سازمان‌های هنری و رسانه‌ای
یکی از مصادیق استفاده مناسب از «سرود» در موسیقی سالم را این روزها می‌توان با نگاهی به «پویش هدیه اسباب‌بازی» و اشاعه فرهنگ علوی مشاهده کرد. علی جانباز، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان درباره جزئیات این پویش در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» می‌گوید: سازمان رسانه‌ای و فرهنگی اوج، بویژه بخش موسیقی این مرکز رسانه‌ای یعنی «مأوا» در سال‌های اخیر در مسائل اجتماعی نقش بسیار پررنگ و ویژه‌ای برای خود در نظر گرفته و بر اساس این نقش، به سرعت آرایشی موثر به خود می‌گیرد. امروز هم پیشتازانه قدم در شکل‌دهی به نگاه و رفتار نسل کودک و نوجوان برداشته تا فردای بهتری را برای جامعه رقم بزند. در شرایطی که بچه‌های ما از سوی فرهنگ غرب مدام با الگوهای متعدد روبه‌رو می‌شوند، ارائه الگو و طرز فکر به بچه‌ها با زبان و بیان خودشان اتفاق مهمی است؛ اتفاقی که می‌بینیم مأوا در شکلی تازه و با زبان هنر به آن اقدام کرده است.
جانباز با اشاره به اهمیت داشتن الگویی مناسب برای زیست سازمان‌های هنری و رسانه‌ای ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود سازمان‌های رسانه‌ای دیگر هم بر اساس اولویت‌ها به مشکلات و معضلات جامعه بپردازند. معتقدم مشارکت یک سازمان رسانه‌ای در موضوعات اجتماعی با محوریت مردم، اتفاق بسیار مهمی است که کارکردهای ترویجی و رسانه‌ای دارد و این کارکردها از جنس به ثمر رساندن مطالبه است؛ مطالبه‌ای که سعی دارد با ابزار هنر جامعه مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. اگر در دهه چهارم انقلاب اسلامی و در وضعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی امروز نتوانیم نسبت خودمان را با محرومان مشخص کنیم، قطعا در ادامه راه به مشکل می‌خوریم، چرا که اصل اولیه و اساسی حرکت انقلاب اسلامی بر مدار عدالت بوده است. اینکه امروز مسائل اجتماعی در کشور ما انواع متعدد و شدت بیشتری دارد شاید نشأت گرفته از مساله عدالت است. 
وی به فرمایشی از امام خمینی(ره) خطاب به هنرمندان اشاره کرده و می‌گوید: اینکه بنیانگذار انقلاب می‌گوید «هنری مقبول سنت و قرآن و انقلاب است که نشان‌دهنده نقاط کوری از جامعه و صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی باشد»، نشان‌دهنده این است که امام بر باز کردن نقاط کور اجتماعی به‌وسیله هنر تاکید دارند. براساس صحبت ایشان، به نظر می‌رسد زیست سازمان‌های هنری و رسانه‌ای باید بر پایه مسائلی باشد که مردم امروز با آن درگیر هستند. در ایام گذشته مردم با مساله جنگ درگیر بودند و از کشورشان با جان و دل دفاع می‌کردند. روزی دیگر درگیر مسائل بومی، فرهنگی و آیینی بودند و امروز درگیر مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند. 
از سویی نقش آموزش‌و‌پرورش در این پویش در ۳ گام طراحی شده است که استفاده از شبکه دانش‌آموزی یکی از موضوعات مهم آن به شمار می‌رود. حمیدرضا خان‌محمدی، مسؤول «قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر» وزارت آموزش‌و‌پرورش در این رابطه به «وطن‌امروز» توضیح می‌دهد: از مهم‌ترین اهداف پویش ما این است که کارهای خیر دسته‌جمعی را تبلیغ کنیم؛ به نوعی می‌خواهیم در حوزه امور خیر اجتماعی‌سازی کنیم. گروه‌های جهادی ما به صورت خودجوش این فعالیت را به دست گرفته‌اند و به تهیه و بسته‌بندی اسباب‌بازی‌ها پرداخته‌اند. این پویش را در گستره استان تهران جلو خواهیم برد. کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، یک حرکت عظیم است که مشابهش را پس از دوران دفاع‌مقدس نیز داشتیم. این حرکت ارزشمند باید توسط رسانه‌ها پوشش داده شود، چرا که نقطه قوت این جریان‌های معنوی، تقویت روحیه‌هاست و رسانه‌ها باید کمک کنند تا چنین کارهایی دیده شود. 
خان‌محمدی با اشاره به ضرورت رعایت عدالت در امور خیرخواهانه فرهنگی اضافه می‌کند: این توزیع باید به نحوی صورت بگیرد که عزت و منزلت افراد حفظ شود. باید این موضوع در جامعه نهادینه شود که این کار، اصلا یک کار ذلیلانه نیست، بلکه یک هدیه دوستانه است. 
تجربه‌ سرودهای موفق در دوران پس از انقلاب اسلامی بویژه در دهه‌ اول انقلاب، تجربه ارزشمندی است که ما برای ادامه‌ این راه بدان نیاز داریم. همچنین نباید از خاطر برد که سرود انقلاب اسلامی ایران باید به ‌شکل دقیق و علمی تشریح و تدوین شود. این تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فرهنگی نیازمند یک تحقیق مدون است که ویژگی‌های هنری، ادبی و تاریخی سرودمان را بررسی می‌کند. 
***
    کودکان به عشق امیرالمؤمنین اسباب‌بازی هدیه می‌دهند   
پویش «نذر اسباب‌بازی» از سوی مرکز موسیقی مأوا با همکاری هیأت‌های مذهبی و گروه‌های مردمی به مناسبت عید غدیر خم راه‌اندازی شد. رضا هلالی و محمدحسین پویانفر نیز سرودی به این مناسبت منتشر کردند. به گزارش «وطن‌‌امروز»، مرکز موسیقی مأوا به مناسبت فرارسیدن دهه ولایت و عید سعید غدیرخم، با همکاری هیأت‌های مذهبی و گروه‌های مردمی، پویشی برای گروه سنی کودک و نوجوان با عنوان «نذر اسبا‌ب‌بازی» برگزار می‌کند. در این پویش بناست کودکان به عشق امیرالمومنین(ع) و با تأسی از مشی و منش ایشان، ترغیب شوند تا از بین اسباب‌بازی‌های خود یکی را به عنوان هدیه در جشنی بزرگ، به دیگر کودکان هدیه دهند و کمک‌رسان کودکان مناطق محروم، نیازمند، ایتام و سرطانی‌ها باشند. ترویج روحیه فداکاری و ایثارگری در کودکان و نوجوانان، ایجاد فضای شاد در عید غدیر برای کودکان و آشنایی کودکان با امام علی علیه‌السلام از دیگر اهداف این پویش است. برای این پویش، نماهنگی نیز با عنوان «هدیه اسباب بازی» با نوای رضا هلالی و محمدحسین پویانفر براساس شعری از حمید رمی تولید شده است. 

 


Page Generated in 0/0074 sec