printlogo


کد خبر: 250802تاریخ: 1401/4/23 00:00
برگزاری آیین اختتامیه اولین جشنواره بین‌المللی سرود فجر
«سلام فرمانده» سرود سال شد

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر چهارشنبه بیست‌و‌دوم تیر ماه با قرائت پیام مقام معظم رهبری و معرفی برگزیدگان این رویداد موسیقایی در تالار وحدت تهران برگزار شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، برگزیدگان نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر دیروز با برگزاری مراسم پایانی این رویداد موسیقایی که با قرائت پیام مقام معظم رهبری همراه شد، در تالار وحدت تهران معرفی شدند. 
مصطفی زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج و دبیر جشنواره در ابتدای این برنامه ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر بیان کرد: سرود دربرگیرنده ارزش‌ها و پیشینه‌ای است که در دهه اول انقلاب تبدیل به جریان مهمی در عرصه‌های مختلف شد اما در اوایل دهه 90 جهش بسیار زیادی در حوزه سرود به وجود آمد که حتی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم قرار گرفت. بر همین اساس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج در کنار نهادهای دیگر در استان‌ها و شهرستان‌ها جشنواره‌های مختلفی را در حوزه سرود برگزار کردند اما جای خالی برگزاری یک جشنواره ملی و بین‌المللی حس می‌شد. 
 
* یک مدال افتخار بر سینه جشنواره
سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان نیز در این مراسم با قرائت پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی به جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر گفت: نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر این افتخار را دارد که مقام معظم رهبری برای این رویداد پیامی را صادر فرمودند. 
سردار غلامرضا سلیمانی پس از قرائت پیام رهبر انقلاب افزود: این امید وجود دارد که رویداد جشنواره سرود فجر از امسال تا سال‌های بعد استمرار پیدا کند و همان‌طور که در پیام رهبر معظم انقلاب بر دقت گزینش سرودهای ارزشی و اسلامی تاکید شده است، بدون تردید ملت ایران هم به عنوان یک ملت فرهنگی به این فرمایشات ارزشمند توجه می‌کنند و شما می‌دانید مهم‌ترین مولفه عظمت و قدرت یک ملت بعد فرهنگ و هنر است. 
قدردانی از حمید شاهنگیان از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی انقلاب در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مدیران فرهنگی کشورمان بخش دیگر مراسم اختتامیه جشنواره ملی سرود فجر بود. 
 
* سرود، محصول نهضت اسلامی مردم
در ادامه مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از قرائت متن پیام مقام معظم رهبری در اختتامیه جشنواره ملی سرود فجر گفت: به اعتقاد من کار بسیار بزرگی در این رویداد انجام شده که باید در ابعاد مختلفی روی آن تمرکز کرد. به هر حال موضوع سرود محصول نهضت اسلامی مردم ایران است و از هنرهایی است که می‌توان از آن به عنوان انحصارات هنری نهضت امام خمینی یاد کرد. نهضت انقلاب اسلامی قطعا با این شیوه هنری بسیاری از مفاهیم نهضت را منتقل کرده است و شاید نخستین سرود جمعی که مورد تشویق قرار گرفت، همان سرود «خمینی ‌ای امام» بود که در استقبال از امام راحل در فرودگاه مهرآباد اجرا شد. این در حالی است که در تمام موقعیت‌هایی که علیه رژیم شاهنشاهی وجود داشت، یکی از راه‌های رساندن پیام انقلاب، همین سرود بود. 
 
* برگزیدگان نخستین جشنواره
بعد از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حضور فاطمه سلیمانی، دختر شهید سردار سلیمانی و رئیس سازمان بسیج مستضعفان گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران به سرپرستی قاسمی‌نسب به عنوان گروه برگزیده انتخاب شد. قدردانی از ابوذر روحی، خواننده سرود «سلام فرمانده» بخش بعدی مراسم بود که بر اساس گفته‌های مجری این مراسم سرود نامبرده به عنوان سرود برگزیده سال انتخاب شده است. اسامی نفرات برتر (فقط نفرات اول هر گروه) بخش‌های مختلف نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر به ترتیب زیر اعلام شده است:
برگزیده بخش شعر (استاد سبزواری): مهدی استخر برای ترانه گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران با اثر «به وقت شهادت»
برگزیده بخش تنظیم (استاد میرزاده): فرهاد کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «صدای انقلاب» از بوشهر با اثر «سرزمین ما»
برگزیده بخش آهنگسازی (جایزه استاد راغب): هادی قاسمی برای آهنگسازی قطعه «گمشدگان سحر» اجرا شده توسط گروه سرود موعود از استان مرکزی
برگزیده بخش ایده: احسان تابنده برای اثر «فصل‌ها و نسل‌ها» با همراهی گروه سرود «طاها» از لارستان فارس
برگزیده بخش بازخوانی: گروه سرود «نینوا» از استان چهارمحال‌و‌بختیاری با اثر «ای شهید»
برگزیده بخش بین‌الملل: اثر «وحدک یا جنوب» اجرا شده توسط گروه «شمس الحریه» از کشور لبنان. 
پخش کلیپی از سرودهای برگزیده موسیقی انقلاب طی دهه‌های اخیر، اجرای یک قطعه موسیقایی با هنرمندانی تعدادی از نوازندگان ارکسترهای دولتی کشورمان با همراهی گروهی از همنوایان از بخش‌های مختلف کشور، پخش کلیپ معرفی اعضای هیات داوران بخش‌های مختلف، از بخش‌های مختلف مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر بود که اجرای آن به عهده رسالت بوذری بود.
***
پیام رهبر انقلاب به اولین جشنواره سرود فجر
ظرفیت سرود برای گسترش ارزش‌های معرفتی، ملی  و انقلابی

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی به آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر، بر زبده‌گزینی در شعر، صدا و آهنگ در سرودها و انتخاب موضوعات اسلامی، انقلابی و ملی تأکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی عصر دیروز در مراسم اختتامیه جشنواره سرود فجر قرائت شد.  در پیام ایشان آمده است: «سرود یکی از ظرفیت‌های هنری گرانبها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و عملی است. ترکیب شعر و صدا و آهنگ در اجرای دسته‌جمعی، راز اثرگذاری استثنایی سرودهای مذهبی و ملی در همه جای جهان است و بحمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی، در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمار سرآمدان قرار دهد. اکنون با تشکر از دست‌اندرکاران ترویج سرود، آنان را به زبده‌گزینی در همه‌ اجزای سه‌گانه‌ یادشده و نیز پرهیز از دنباله‌روی‌های زیانبار و نیز به انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملی توصیه می‌کنم». 


Page Generated in 0/0049 sec