printlogo


کد خبر: 250804تاریخ: 1401/4/23 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا دیروز تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و پدافندی رژیم صهیونیستی اولین سفر خود به غرب آسیا را آغاز کرد
سفر وحشت
فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری و قدس شرقی معتقدند سفر بایدن هیچ منفعتی برای آنها نخواهد داشت

جو بایدن دیروز در نخستین سفر خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه تحت تدابیر شدید امنیتی و پدافند هوایی رژیم صهیونیستی وارد تل‌آویو شد. رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای 13 تا 16 ژوئیه از سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری اشغالی و عربستان سعودی دیدار خواهد کرد. بایدن بعدازظهر دیروز در حالی از پله‌های هواپیمای ایرفورس وان در در فرودگاه «بن گوریون» تل‌آویو پایین آمد که فرودگاه و محیط اطراف آن در محاصره کامل سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی بود. نکته قابل توجه در این بین استعفای مدیر این فرودگاه ساعتی قبل از فرود هواپیمای بایدن بود. شبکه «روسیا الیوم» با اعلام این خبر نوشت مدیر فرودگاه بن گورین کناره‌گیری خود از این سمت را به بهانه هرج‌ومرج، بی‌نظمی و انباشت و گم شدن چمدان‌ها در این فرودگاه اعلام کرد اما همزمانی این استعفا با سفر بایدن ابهاماتی را پیرامون این اتفاق برانگیخت. تقریبا از 2 ماه قبل که تاریخ سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی مشخص شده بود، جو امنیتی در تل‌آویو و چند شهر دیگر تشدید شده بود. در همین راستا «میخائیل زینگرمن» سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در یک نشست خبری گفته بود: «۱۶هزار افسر پلیس در جریان بازدید بایدن از تل‌آویو در طول مسیر حضور خواهند داشت و این رقم نیروی امنیتی بی‌سابقه است». این تدابیر نشان‌دهنده وحشت صهیونیست‌ها از بروز عملیات موشکی یا پهپادی مقاومت در خاک فلسطین اشغالی است. 
بایدن که از دیروز (چهارشنبه) سفر خود را آغاز کرده طی ۳ روز آتی با یائیر لاپید نخست‌وزیر کابینه موقت رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو رهبر اپوزیسیون کنست و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد و پس از آن با یک پرواز مستقیم از سرزمین‌های اشغالی راهی جده در عربستان سعودی خواهد شد تا علاوه بر ملک‌سلمان با ولیعهد، محمد بن‌سلمان  نیز دیدار کند. بایدن همچنین دیداری با سران کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس خواهد داشت. 
 
* تعارف‌های بایدن با سران صهیونیست
«اسحاق هرتزوگ» رئیس‌ رژیم صهیونیستی پس از ورود بایدن به سرزمین‌های اشغالی گفت: «سفر رئیس‌جمهور بایدن بازتاب‌دهنده عمق روابط دوجانبه است. رئیس‌جمهور بایدن همواره حامی اسرائیل بوده است. ما چالش‌های امنیتی ایجاد شده از سوی ایران که اسرائیل و همسایگانش را تهدید می‌کند، مورد بررسی قرار خواهیم داد. سفر بایدن، سفر صلحی است که از اسرائیل به عربستان سعودی خواهد رفت». «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی نیز گفت: «ما با بایدن درباره مسائل امنیت داخلی گفت‌وگو خواهیم کرد». لاپید در ادامه با ادعای اینکه این رژیم بسیار پیشرفت کرده است، افزود: «ما درباره ایجاد یک ساختار امنیتی و اقتصادی جدید در خاورمیانه بحث خواهیم کرد. سفر بایدن تاریخی است و ما تشکیل یک ائتلاف جدید که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، مورد بررسی قرار خواهیم داد». در مقابل، رئیس‌جمهور آمریکا بیان کرد: «باعث افتخار من است که در میان دوستانم به اسرائیل یهودی و مستقل سفر کنم. روابط ما با اسرائیل قوی‌تر و عمیق‌تر از سابق است. ما در کنار اسرائیل تلاش خواهیم کرد سامانه دفاعی آنها از جمله گنبد آهنین را تقویت کنیم». جو بایدن در ادامه مدعی شد: «ما حمایت مستمر خود از راهکار ۲ دولتی را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. ما به دنبال صلحیم و نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته تکرار شود. به اقدام مشترک خود برای مبارزه با یهودستیزی ادامه خواهیم داد». 
 
* ناامیدی فلسطینی‌ها  از سفر بایدن
فلسطینی‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌دانند و معتقدند بایدن و دولت آمریکا به وعده‌اش برای بازگرداندن قدس شرقی به آنها عمل نکرده و میانجی صادقی نبوده است. جبرئیل رجوب، یکی از رهبران جنبش فتح وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره گفت: «ما فقط حرف‌های پوچ می‌شنویم و هیچ نتیجه‌ای نداریم». خبرگزاری الجزیره در همین رابطه نوشت: «بایدن روز جمعه در شهر بیت لحم کرانه باختری اشغالی با عباس دیدار خواهد کرد اما هیچ انتظاری از اعلامیه‌های جسورانه برای یک روند جدید به نفع فلسطینی‌ها وجود ندارد، به این معنی که این دیدار ممکن است صرفا ناامیدی فلسطینیان را عمیق‌تر کند». در همین حال خالده جرار، رهبر سیاسی جامعه مدنی فلسطین به الجزیره گفت: «تشکیلات خودگردان به شرط‌بندی روی آمریکایی‌ها و این توهم ادامه می‌دهد که سفر بایدن چیزی به فلسطینی‌ها می‌دهد. اما این دیدار تضمین می‌کند که شکاف بزرگی بین مردم فلسطین و آرمان‌های آنها با اقدامات سران تشکیلات خودگردان وجود دارد». علاوه بر این روابط آمریکا و فلسطین اخیرا با شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره، در ماه مه، تیره شده است. این خبرنگار کهنه‌کار هنگام گزارش حملات اسرائیل در جنین مورد اصابت گلوله نیروهای اسرائیلی قرار گرفت. سازمان ملل به این نتیجه رسید که ابوعاقله بر اثر تیراندازی نیروهای اسرائیل کشته شده است. با این حال آمریکایی‌ها معتقدند این قتل عمدی نبوده است(!) خانواده ابوعاقله نسبت به «پاسخ مذبوحانه» دولت بایدن به قتل این خبرنگار ابراز «خشم» کرده و آمریکا را به مصونیت از مجازات برای اسرائیل متهم کرده‌اند. همچنین جان کربی، سخنگوی کاخ سفید دیروز اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا را که به خبرنگاران گفته بود ایالات متحده آرزوی ساخت کنسولگری فلسطین در بیت‌المقدس شرقی را دارد، اشتباه در بیان عنوان کرد. کربی گفت هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده درباره ساخت کنسولگری در غرب بیت‌المقدس وجود ندارد. 
 
* کمک به حفظ آپارتاید
بایدن آخرین بار سال 2016 به عنوان معاون رئیس‌جمهور از اسرائیل بازدید کرده بود؛ پیش از تغییرات بسیاری که در سیاست خارجی ایالات متحده توسط ترامپ اعمال شد و بشدت به فلسطینیان آسیب رساند. در دوران ترامپ، دولت آمریکا کل قدس - از جمله نیمه شرقی اشغالی- را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد. آنچه مسلم است اکثر فلسطینی‌ها معتقدند بایدن تفاوت چندانی با ترامپ ندارد. تفاوت این است که بایدن به جای سیاست ترامپ مبنی بر پذیرش غیرقانونی اسرائیل، همین کار را می‌کند و عملا چشم خود را می‌بندد. فادی کورآن، فعال سیاسی و اجتماعی ساکن رام‌الله، با این موضوع موافق است.  کورآن می‌گوید: «پرزیدنت بایدن برای تغییر واقعی اصرار نمی‌کند، او به حفظ وضعیت آپارتاید کمک می‌کند». کورآن با اشاره به سفر بایدن به عربستان سعودی و بیان تلاش‌های او برای فشار برای عادی‌سازی بین اسرائیل و جهان عرب در قالب مقاله‌ای که در واشنگتن‌پست نوشته بود به الجزیره گفت که معتقد است رئیس‌جمهور ایالات متحده صرفا «برای رهبران مستبد و جنایتکاران جنگی در سراسر جهان وقت می‌خرد».

Page Generated in 0/0063 sec