printlogo


کد خبر: 250805تاریخ: 1401/4/23 00:00
بایدن در حالی به تل‌آویو و ریاض سفر می‌کند که انتقادها به قتل خبرنگاران ادامه دارد
دیدار جو با «قاتلان خبرنگاران»!

گروه بین‌الملل: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی سفر می‌کند که هنوز خشم فلسطینی‌ها از ماجرای 2 ماه قبل که در آن «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی الجزیره با گلوله مستقیم نظامیان صهیونیست به شهادت رسید، فروکش نکرده و چه بسا به دلیل تصمیم اخیر وزارت خارجه آمریکا در غیرعمد(!) خواندن شلیک به این خبرنگار، شدت خشم از بایدن دوچندان شده است. در عین حال اسرائیل هر روز خانه‌های بیشتری از مردم فلسطین را تخریب می‌کند و افراد بیشتری را در قدس، کرانه باختری و غزه به شهادت می‌رساند. به گزارش «وطن‌امروز»، بایدن در نخستین سفر خود به غرب آسیا با حضور در سرزمین‌های اشغالی با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» رهبر جریان اپوزیسیون‌ کابینه دیدار می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا پس از این دیدار به بیت‌لحم خواهد رفت و با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد داشت؛ سفری که به اذعان عمده کارشناسان نشانه عبور این رئیس‌جمهور سالخورده از شعارهای انتخاباتی‌اش است. 
در همین رابطه روزنامه العربی الجدید، چاپ لندن در ابتدای گزارش خود به قلم «وائل قندیل» به مناسبت سفر بایدن به منطقه نوشت: «دونالد بایدن» به منطقه سفر خواهد کرد! یعنی اهداف و سیاست‌های بایدن در سفر به منطقه در امتداد همان فعالیت‌های ترامپ است. بایدن زمانی به اسرائیل و عربستان سفر می‌کند که نقطه مشترک هر دو رژیم این منطقه کشتار خبرنگاران است. بایدن که در مناظره‌های انتخاباتی 2019 عنوان کرد «اگر به کاخ سفید راه پیدا کنم، عاملان قتل جمال خاشقجی را مجازات خواهم کرد»، اکنون برای توافق و ائتلاف به ریاض می‌رود. این روزنامه‌نگار باسابقه مصری در ادامه نوشته است: «مساله‌ای که به وضوح نشان می‌دهد بایدن روش ترامپ را در پیش گرفته است، موضع‌گیری او در قبال پرونده قتل جمال خاشقجی است، یعنی درست همان‌جایی که نه‌ گفتن‌های سرسختانه بایدن به ولیعهد سعودی و دولت‌ آن فرو ریخت؛ به ‌گونه‌ای که هیچ تغییری رخ نداد و تنها خیابانی که سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در آن قرار داشت، خاشقجی نامگذاری شد». 
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری ریاض در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید. دولت آمریکا در گزارشی که پیش‌تر درباره این قتل منتشر کرده بود، اعلام کرد این ترور با دستور مستقیم محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی انجام شده است. از طرفی، سفر بایدن با اسرائیل آغاز می‌شود. هنوز خون شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار باسابقه فلسطینی که در اردوگاه جنین توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید خشک نشده است که بایدن - که همواره ژست دفاع از حقوق بشر دارد-  به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده تا با «قاتل خبرنگاران» دیدار کند. «آنتوان ابوعاقله» برادر شیرین، خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره که در حمله نیروهای اسرائیلی در شهر جنین به شهادت رسید، اعلام کرد خانواده وی به دلیل پاسخ تأسف‌بار دولت آمریکا به شرایط قتل ابوعاقله، احساس خیانت می‌کنند. همزمان با سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی، گروه بزرگی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف عربی در نوار غزه و کرانه باختری تجمع کردند و خواستار دیدار با جو بایدن و محکوم کردن ترور شهید شیرین ابوعاقله توسط آمریکا شدند. این روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای نوشتند آمریکا برای اهداف سیاسی و اقتصادی از کشتار خبرنگاران توسط اسرائیل کوتاه آمده‌ است. 
اگر چه دولت آمریکا اصرار دارد حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک برایش بسیار اهمیت دارد اما حقوق بشر به طور کلی جایگاه ویژه‌ای در سفر پیش روی جو بایدن به خاورمیانه ندارد. نه کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی-آمریکایی شبکه الجزیره، نه قتل فجیع جمال خاشقجی، انتظار نمی‌رود هیچ‌کدام از این مسائل به شکل جدی در مذاکرات جو بایدن و رهبرانی که با آنها دیدار می‌کند، مطرح شود.

Page Generated in 0/0057 sec