printlogo


کد خبر: 250806تاریخ: 1401/4/23 00:00
دور دنیا

اعتراف بولتون به طراحی کودتاها در کشورهای جهان
مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به طراحی کودتاهای زیادی در کشورهای جهان کمک کرده است. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش کرد «جان بولتون» سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد و مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید گفت به طراحی کودتا در کشورهای خارجی کمک کرده است. بولتون این اظهارات را پس از جلسه استماع کنگره درباره حمله 6 ژانویه 2021 طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت. قانون‌گذاران این هیات استماع کنگره روز سه‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را به تحریک خشونت در آخرین تلاش برای ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات 2020 متهم کردند. با این حال بولتون در گفت‌وگو با «جیک تاپر» مجری شبکه «سی‌ان‌ان» گفت ترامپ به اندازه کافی صلاحیت ندارد که «کودتای با دقت برنامه‌ریزی‌شده» را انجام دهد. بولتون در ادامه اضافه کرد: «به عنوان کسی که به برنامه‌ریزی کودتا کمک کرده است - نه در اینجا همان‌طور که می‌دانید در مکان‌های دیگر- این اقدام (کودتا) کار زیادی می‌طلبد و این کاری نیست که او (ترامپ) انجام داده باشد. 
***
چه کسی جانشین جانسون می‌شود؟
با کناره‌گیری بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار، رقابت برای تعیین جانشین او در داخل حزب آغاز شده است. با توجه به اینکه حزب محافظه‌کار دارای اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان است، پیروز انتخابات درون حزبی، نخست‌وزیر خواهد شد. این بدان معناست که انگلیس می‌تواند رهبر خود را بدون برگزاری انتخابات عمومی تغییر دهد. 
در واقع آخرین بار که انتخابات در تاریخ مقرر برگزار و منجر به تغییر نخست‌وزیر شد، سال ۲۰۱۰ بود. پس از آن «ترزا می» در انتخابات درون‌حزبی سال ۲۰۱۶، هنگامی که «دیوید کامرون» پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپایی، از مقام خود کناره‌گیری کرد، سکان دولت را به دست گرفت و سپس با برگزاری انتخابات زودهنگام عمومی در سال ۲۰۱۷ به اصطلاح با پشتوانه مردم نخست‌وزیر شد. همین فرآیند ۲ سال بعد تکرار شد و بوریس جانسون پس از پیروزی در انتخابات درون‌حزبی و چند ماه بعد برگزاری انتخابات عمومی، یک پیروزی خیره‌کننده ثبت کرد و سکان دولت را به دست گرفت. نامزدی که بتواند اکثریت مجلس عوام را در اختیار داشته باشد، از طرف الیزابت، ملکه انگلیس مامور تشکیل دولت خواهد شد. در حال حاضر محافظه‌کاران از اکثریت ۷۵ کرسی در مجلس برخوردارند، بنابراین هر کسی که رهبر حزب شود، کشور را نیز اداره می‌کند. 
***
معترضان سریلانکایی ساختمان نخست‌وزیری را هم تصرف کردند
معترضان سریلانکایی در اعتراض به انتصاب نخست‌وزیر این کشور به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» ساختمان نخست‌وزیری و تلویزیون دولتی را به تصرف خود درآوردند. به گزارش خبرگزاری «فرانس‌پرس»، معترضان سریلانکایی در ادامه اعتراضات خود، خواستار استعفای «ویکرمسینگ» نخست‌وزیر سابق این کشور شدند که دیروز از سوی پارلمان این کشور به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» منصوب شد. ویکرمسینگ در میان مردم سریلانکا محبوبیت ندارد و مردم معتقدند وی در تمام مسائل مربوط به خانواده گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور که دیروز به همراه خانواده‌اش به مالدیو فرار کرد، دخالت داشته و از این خانواده و تمام بی‌کفایتی‌های‌شان در ماه‌های اخیر در کشور حمایت می‌کرده است. معترضان سریلانکایی خواستار استعفای ویکرمسینگ شده و گفتند در صورتی که وی به عنوان رئیس‌جمهوری آینده انتخاب شود، شرایط کنونی هیچ‌گونه تغییری نخواهد کرد و تمام این اعتراضات بیهوده و بی‌فایده بوده است. این کشور ۲۲ میلیون نفری در ماه‌های اخیر با بدترین بحران اقتصادی در ۷۰ سال گذشته مواجه شده است که به اعتراضات گسترده مردمی تبدیل شد. 
***
مسکو: 350 نظامی اوکراینی در حملات ارتش روسیه کشته شدند
وزارت دفاع روسیه دیروز با ارائه گزارشی میدانی از وضعیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین، اعلام کرد جنگنده‌های روس، ۳ جنگنده اوکراینی سوخو-24، سوخو-25 و میگ‌-29 را ساقط کردند و سامانه پدافند هوایی روسیه نیز یک جنگنده دیگر سوخو-25 را منهدم کرد. شبکه روسی راشاتودی گزارش کرد «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه تصریح کرد در حالی ‌که نیروهای اوکراینی از تمام جهات متحمل خسارات شدید شده‌اند، نیروهای مسلح روسیه همچنان به عملیات نظامی ویژه خود ادامه می‌دهند. وی همچنین تصریح کرد بیش از 350 نظامی مسلح اوکراین در حملات موشکی ارتش روسیه در قلمرو «نیکولایف» کشته شدند و 20 واحد تجهیزات نظامی از گروه ذخیره عملیاتی و تاکتیکی کاخوفکا منهدم شد.

Page Generated in 0/0055 sec