printlogo


کد خبر: 250809تاریخ: 1401/4/23 00:00
جو بایدن در حالی برای اولین بار به منطقه غرب آسیا آمد که منابع آمریکایی اذعان کردند رئیس‌جمهور آمریکا برای پیشبرد دستور کار علیه برنامه هسته‌ای ایران اهرم‌های کمتری نسبت به گذشته در اختیار دارد
دیدار درماندگان
سفر رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و پدافندی رژیم صهیونیستی روی جو شرط نبندید!

گروه سیاسی: تقریبا اکثر رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سفر جو بایدن به غرب آسیا را سفر یک «رئیس‌جمهور درمانده» که کشورش دیگر موقعیت رشک‌برانگیز گذشته را ندارد ارزیابی کرده‌اند. شاید این جمله تحلیلگر عرب که در المیادین نوشته: «کشورهای ما دیگر عادت کرده‌اند و پذیرفته‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا برای گرفتن می‌آید، نه برای اعطای چیزی»، گویای واقعیت نخستین سفر جو بایدن به خاورمیانه باشد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، موضوع هسته‌ای ایران و تشکیل یک ائتلاف نظامی در منطقه برای مقابله با ایران در این سفر عمده‌ترین محورهایی بوده است که طی روزهای گذشته به عنوان مهم‌ترین دستورکارهای رئیس‌جمهور آمریکا در تل‌آویو و ریاض درباره آن تحلیل‌های فراوانی منتشر شده است. 
درباره مذاکرات احیای برجام با وجود آنکه صحبت از اختلاف نظر میان واشنگتن و تل‌آویو می‌شود اما مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شدند سفر بایدن به فلسطین اشغالی با انتشار بیانیه‌ای مشترک با رژیم صهیونیستی همراه خواهد بود که در آن مواضع مشترک ۲ طرف در قبال برنامه هسته‌ای ایران مطرح خواهد شد. به گزارش رویترز، مقامات این رژیم مدعی شدند سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی با امضای بیانیه مشترکی موسوم به «بیانیه اورشلیم» در زمینه همکاری استراتژیک آمریکا- اسرائیل همراه خواهد بود که در برگیرنده موضوع ایران نیز هست. یک مقام رسمی مدعی شد که این بیانیه مشترک «موضعی بسیار صریح و متحد در قبال ایران، برنامه هسته‌ای آن و آنچه تجاوزات ایران در منطقه خوانده شده، اتخاذ می‌کند و ۲ طرف[آمریکا و رژیم صهیونیستی] را نسبت به به‌کارگیری تمام عناصر قدرت‌‌شان در قبال تهدید هسته‌ای ایران متعهد می‌کند». 
«جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران حین پرواز به سمت منطقه به همراه رئیس‌جمهور آمریکا در هواپیمای «اِیر فورس وان»، درباره مخالفت رژیم صهیونیستی با مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، گفت که بایدن درباره رسیدن به یک توافق هسته‌ای با تهران، موضع رُک و صریحی با اسرائیلی‌ها خواهد داشت. این مقام آمریکایی اظهار داشت که تل‌آویو دیدگاه متفاوتی نسبت به واشنگتن درباره توافق با ایران دارد اما دولت بایدن معتقد است دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. سالیوان بار دیگر با تکرار ادعاهای خود درباره آماده بودن توافق در مذاکرات وین، مدعی شد: «توافقی روی میز وجود دارد و رئیس‌جمهور معتقد است ایران باید آن را بپذیرد». 
دولت بایدن که تقریبا در حال برداشتن گام‌های نهایی در به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای است، به اذعان اکثر قریب به اتفاق تحلیلگران آمریکایی و غربی گزینه‌های فشار موثر بر تهران را از دست داده است و عنصر زمان را با توجه به پیشرفت روزانه برنامه غنی‌سازی ایران به ضرر خود می‌بیند، بنابراین نیاز مبرم به توافق با ایران دارد و چاره‌ای جز توافق ندارد. در سرزمین‌های اشغالی هم درباره احیای برجام یک جبهه دوقطبی مخالفان و موافقان توافق ایجاد شده و البته صدای موافقان احیای توافق هسته‌ای کمی بلندتر شده است. 
 روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز یکشنبه نوشت: مخالفان توافق باید در نظر داشته باشند که بدون توافق، غنی‌سازی ایران به سطح مورد نیاز برای بمب اتم خواهد رسید. هاآرتص در گزارش تحلیلی خود آورد: «این ادعا که بازگشت به توافق ایده خوبی نیست و بهتر است نیروهای نظامی اسرائیل با کمک تحریم‌ها مشکل را حل کنند، حداقل از چند هفته پیش کارایی خود را از دست داده است». این رسانه صهیونیستی می‌افزاید: «همین که اسرائیل به تأسیسات غنی‌سازی ایران حمله نکرده است، ثابت می‌کند که به تنهایی ابزار لازم برای انجام این کار را ندارد. این موارد نشان می‌دهد اسرائیل ضمن مخالفت با توافق هسته‌ای، خود را با تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای وفق داده است؛ اگر توافق هسته‌ای جدید امضا نشود، ایران قطعا به یک قدرت هسته‌ای تبدیل خواهد شد، زیرا اسرائیل ابزاری برای متوقف کردن آن ندارد». 
 
* توافق، بهترین راه!
در این راستا سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم در گفت‌وگو با الجزیره گفت: ما همچنان معتقدیم که توافق هسته‌ای بهترین راه برای تبدیل نشدن ایران به یک کشور هسته‌ای است و ایران باید این فرصت را غنیمت بشمارد! جان کربی ادعا کرد که اکنون تهدیدات متعددی وجود دارد و ایران همچنان به بلندپروازی‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد. وی گفت که ایران همچنان برای گسترش قدرت‌های هسته‌ای و بالستیکی خود تلاش می‌کند و فعالیت‌های آن امنیت منطقه را تهدید می‌کند. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که در عربستان به مساله روابط با ایران خواهیم پرداخت و برای تامین امنیت دفاعی شرکای خود با آنها همکاری خواهیم کرد.
 
* بایدن بی‌اهرم‌!
روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز چهارشنبه در یادداشتی تحلیلی به قلم «دیوید سنجر و پیتر بیکر» به بررسی سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا پرداخت و آن را سفری مملو از موضوعات پرمخاطره، از نفت و سلاح اتمی گرفته تا رستگاری ولیعهد سعودی، توصیف کرد. در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به آغاز سفر ۴ روزه بایدن به منطقه غرب آسیا از روز چهارشنبه، آمده است: «[بایدن] تلاش می‌کند تا سرعت روزافزون برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهد، جریان نفت به جایگاه‌های سوخت آمریکا را تسریع بخشد و روابط با عربستان سعودی را تغییر دهد، بدون اینکه به‌نظر برسد ولیعهدی را در آغوش می‌گیرد که سازمان سیا معتقد است در پس قتل یک مخالف برجسته ساکن ایالات متحده بوده است». نیویورک‌تایمز نوشت: «هر سه تلاش، مملو از خطرات سیاسی برای رئیس‌جمهوری است که منطقه را بخوبی می‌شناسد اما برای نخستین‌بار در 6 سال گذشته است که با اهرم‌هایی بسیار کمتر از آنچه برای شکل‌دهی به رویدادها نیاز دارد، به منطقه بازمی‌گردد». این روزنامه درباره تلاش‌های بایدن علیه برنامه هسته‌ای ایران در سفر به غرب آسیا، ادعا کرد: «مذاکرات ۱۸ ماهه او برای احیای توافق هسته‌ای ایران متوقف شده و تلاش دیپلماتیک برای مجبور کردن تهران به خارج کردن بیشتر سوخت اتمی که اکنون در حال غنی‌سازی به سطح تسلیحاتی است نیز قطع شده است». نیویورک‌تایمز با اشاره به اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اهداف سفر بایدن به تل‌آویو افزود: «اظهارات سالیوان همچنین به بایدن و یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت اسرائیل، نقطه توافق مشترکی درباره نحوه رویارویی با ایران، در بحبوحه تداوم درگیری‌های پشت پرده بر سر چگونگی مدیریت یک چرخش حیاتی در پرونده هسته‌ای ایران، می‌دهد. به ‌طور رسمی، اسرائیل با احیای توافق هسته‌ای ایران مخالف است، اگرچه به نظر می‌رسد این یک موضوع بحث‌برانگیز باشد. گفت‌وگوها برای ماه‌ها متوقف شده بود و بایدن خواست ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی واشنگتن را رد کرد». این یادداشت با ادعای اینکه توافق هسته‌ای ایران ممکن است هم‌اکنون غیرقابل احیا باشد، اضافه کرد: «در اوایل بهار، رابرت مالی و آنتونی بلینکن گفتند تنها چند هفته، شاید یک ماه یا بیشتر، برای دستیابی به یک توافق پیش از پیشرفت‌های ایران و دانش به‌دست‌آمده از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته برای تولید اورانیوم در سطح بالا باقی مانده است. اکنون، 4 ماه بعد، دستیاران آقای بایدن از توضیح اینکه چگونه اجازه داده‌اند این ضرب‌الاجل به پایان برسد خودداری می‌کنند و همچنان اصرار دارند احیای توافق ارزشمندتر از کنار گذاشتن آن است». 
 
* راهکار از قبل شکست خورده
 نشریه فارن افرز اخیرا در مطلبی درباره سناریوی ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران به عنوان یکی از دستورکارهای سفر بایدن نوشت: «احیای برجام بهترین راه برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران است اما حالا که دستیابی به این هدف با احتمال شکست روبه‌رو شده به نظر می‌رسد واشنگتن در حال نزدیک شدن به رویکردی است که اسرائیل در قبال ایران در پیش گرفته است. لازمه این رویکرد تنگ‌تر کردن حلقه محاصره اقتصادی علیه ایران با خروج این کشور از بازار نفت است». فارن افرز همچنین با اشاره به تشکیل ائتلاف رژیم صهیونیستی با اعراب علیه ایران با حمایت آمریکا می‌نویسد: «این اقدام دولت بایدن یعنی واگذاری امنیت منطقه به تل‌آویو رویکردی بسیار خطرناک است، چرا که پلیسی که آمریکا برای منطقه انتخاب کرده هیچ تلاشی برای اجتناب از درگیری صورت نمی‌دهد و برعکس به شکل واضح و آشکار برای افزایش تنش در منطقه فعالیت خواهد کرد. واشنگتن باید استراتژی متفاوتی در پیش گیرد که هدف آن حفظ امنیت منطقه از طریق تشویق برای شکل‌گیری روابط دیپلماتیک بین کشورهای عربی و ایران باشد». 
همچنین روز گذشته اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» در تحلیلی در زمینه سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی و طرح تشکیل پدافند مشترک بین رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی منطقه نوشت، پیمان نظامی بین اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، به همان سرنوشت طرح‌های شکست‌خورده دولت ترامپ دچار می‌شود. این اندیشکده اروپایی می‌نویسد: همه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس ایران را یک تهدید عینی نمی‌دانند. حتی آنهایی که این کار را انجام می‌دهند، مانند عربستان سعودی و امارات، اخیرا به دنبال کاهش تنش با ایران از طریق تعامل دیپلماتیک و درباره امارات، افزایش روابط اقتصادی بوده‌اند. اردن که سال 1994 یک معاهده صلح با اسرائیل امضا کرد، در درجه اول نگران پتانسیل توافق آبراهام برای تضعیف راه‌حل ۲ دولتی بین اسرائیل و فلسطین است. مصر نیز از حمایت از هرگونه اقدام امنیتی ضدایرانی خودداری و حتی درخواست عربستان برای حمایت از سعودی در یمن را رد کرده است. این اندیشکده با پرداختن به مذاکرات بین عربستان و ایران با میانجی‌گری عراق نوشت، گفت‌وگو با میانجیگری عراق بین عربستان سعودی و ایران تاکنون موفقیت محدودی داشته اما تنش‌های منطقه‌ای را به ‌طور قابل توجهی کاهش داده و به ایجاد یک آتش‌بس چند ماهه در یمن کمک کرده است. اگر این گفت‌وگو ادامه یابد، ایران و عربستان سعودی می‌توانند روی راه‌حلی دائمی‌تر برای مناقشه یمن به توافق برسند که چشم‌انداز کاهش تنش منطقه‌ای گسترده‌تر را افزایش می‌دهد. در خاتمه این گزارش آمده است، امارات عربی متحده مایل است از کشیده شدن به موج جدید تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه ایران اجتناب کند؛ هم به این دلیل که از تشدید تنش نظامی توسط تهران می‌ترسد و هم به این دلیل که در موقعیت ایده‌آلی برای تبدیل شدن به مرکز تجارت گسترده با این کشور قرار دارد. قطر به نوبه خود فعالانه از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرده و ممکن است آماده همکاری با تهران برای توسعه بیشتر میدان گازی مشترک خود باشد. 
***
واکنش رئیس‌جمهور به سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی
این  سفر‌ها برای صهیونیست‌ها امنیت‌ساز نخواهد بود
به کسانی که از سوی آمریکایی‌ها پیام آورده‌اند گفته‌ایم اگر کوچک‌ترین حرکتی علیه تمامیت ارضی ایران انجام شود، با عکس‌العمل قاطع ما مواجه خواهد شد
گروه سیاسی: حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته هیات دولت در واکنش به ادعاهای اخیر آمریکایی‌ها در ارتباط با برجام گفت: آمریکایی‌ها گفته‌اند ایران باید به برجام برگردد، در حالی که جمهوری اسلامی هرگز از برجام خارج نشده و این آمریکا بوده که نقض پیمان کرده است. رئیس‌جمهور افزود: امروز نه‌تنها برای اروپایی‌ها به عنوان متحد آمریکایی‌ها در مذاکرات، بلکه برای همه ملت‌های جهان سوال شده است که چرا آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند نماند و از آن خارج شد؟
رئیسی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، اظهار داشت: آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند فشاری که به ملت ایران تحمیل کردند بی‌سابقه و حداکثری بوده اما سخنگوی وزارت خارجه این کشور رسما اعلام کرد این فشارها به هیچ‌وجه کارساز نبوده و مفتضحانه شکست خورده است. 
رئیس‌جمهور افزود: آمریکایی‌ها باید در طول ۴۳ سال اخیر متوجه شده باشند که نمی‌شود با زبان زور با ملت ایران سخن گفت؛ این عجیب است که آنها باز هم می‌خواهند با همان ادبیاتی سخن بگویند که به طور حتم نتیجه‌ای برای آنها نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با ۱+۵ و ۱+۴ همواره عقلانی عمل کرده و خواسته‌های منطقی خود را مطرح کرده است. 
وی در ادامه افزود: امروز هم تیم مذاکره‌کننده خواسته‌ای خارج از چارچوب‌ها مطرح نکرده و در تداوم مسیری که تاکنون طی شده، بر اساس موازین عمل می‌کند. 
رئیسی در ادامه با اشاره به سفر مسؤولان آمریکایی به منطقه تأکید کرد: اگر رفت‌وآمدهای مقامات آمریکایی به کشورهای منطقه برای تحکیم موقعیت رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط این رژیم با برخی کشورهاست، تلاش‌های آنها به هیچ عنوان برای صهیونیست‌ها امنیت‌ساز نخواهد بود. 
رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود خطاب به آمریکایی‌ها گفت: اگر می‌خواهید بدانید که عملکرد و رفت‌‌وآمدهای شما در منطقه چه اثری داشته، با چشم باز موضع ملت‌ها را نگاه کنید که نفرت از صهیونیست‌ها و جنایات این رژیم در دل آنها افزایش یافته است. 
رئیسی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران تمام تحولات منطقه را به دقت زیر نظر دارد و از هیچ تحرکی غافل نیست، تصریح کرد: بارها به کسانی که از سوی آمریکایی‌ها پیام آورده‌اند گفته‌ایم اگر کوچک‌ترین حرکتی علیه تمامیت ارضی ایران انجام شود، با عکس‌العمل قاطع ما مواجه خواهد شد. 
***
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به دستورکار‌های رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به غرب آسیا:
امنیت نه خریدنی است و نه وارداتی
اسدالله اسدی آزاد می‌شود
گروه سیاسی: پس از گذشت 4 سال از دستگیری و زندانی کردن غیرقانونی دیپلمات ایرانی که با همکاری چند کشور اروپایی و با محوریت بلژیک انجام شد، به نظر می‌رسد اسدی نسبت به هر زمان دیگری به آزادی نزدیک‌تر شده است. 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، روز گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی جدید وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست هفتگی خود با خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک اظهار کرد: به طور قطع پیگیری آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات عزیز جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دستگیری غیرقانونی ایشان و دستگیری و بازداشت مغایرت‌آمیز ایشان با کنوانسیون وین، در دستور کار وزارت امور خارجه و تمام دوایر ذی‌ربط دولتی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و دارد. 
وی با بیان اینکه آزادی بی‌قید و شرط اسدی درخواست جدی و موکد جمهوری اسلامی ایران است، افزود: گفت‌وگوها و مشورت‌های سیاسی با مقامات بلژیک و ارتباط و مشورت‌های نزدیک در حوزه قضایی با دولت بلژیک برقرار است. کنعانی گفت: امیدواریم در بستر اقدامات انجام شده و پیگیری‌هایی که تاکنون شده و تلاش‌هایی که تا الان انجام داده‌ایم، بزودی شاهد آزادی این دیپلمات ارزنده جمهوری اسلامی ایران باشیم و گمان می‌کنیم دولت بلژیک هم باید به درخواست قانونی و به حق ایران توجه کند و تحت تاثیر جوسازی یک جریان روسیاه و کاملا شناخته شده که تصویر و کارنامه سیاهی در ارتباط با ملت ایران دارد،‌ قرار نگیرد و ان‌شاءالله بزودی شاهد آزادی این دیپلمات ایرانی باشیم. 
امنیت نه خریدنی است و نه وارداتی
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه که بنا به ادعای بایدن با هدف ایجاد صلح و امنیت انجام شده، اظهار کرد: ایجاد صلح و ثبات و آرامش در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتارهای مخرب دولت آمریکاست. ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه نامشروع و غیرقانونی است و طی 7 دهه، تاریخی تمام‌عیار از جرم و اشغالگری و نقض قانون داشته است. کنعانی افزود: آمریکا حامی تمام‌عیار و بدون قید و شرط این رژیم در منطقه است. سیاست مداخله‌جویانه آمریکا در کشورهای منطقه سیاستی غیرقانونی است. حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه غیرقانونی است. وی در ادامه اظهارات خود گفت: معتقدم دولت آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور که اعلام می‌کند با انگیزه ایجاد صلح و ثبات به منطقه سفر کرده، باید در سیاست خارجی منطقه‌ای خود بازنگری کرده و متناسب با واقعیات موجود رفتار خود را تغییر داده و سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی را کنار بگذارد. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وجود رژیم صهیونیستی در منطقه و حمایت تمام‌عیار آمریکا از این رژیم منشأ بخش حداکثری بی‌ثباتی و ناآرامی در منطقه است. اصلاح این رفتار، پرهیز از مداخله در امور داخلی کشورها، پرهیز از ایجاد ائتلاف‌های نمادین و احترام به حاکمیت و استقلال کشورها، بهترین رفتاری است که آمریکا می‌‌تواند اتخاذ کند تا هم ثبات به منطقه بازگردد و هم عکس‌العمل‌های مردم منطقه نسبت به نیروهای آمریکایی در منطقه کاهش یابد. وی تصریح کرد: امنیت نه خریدنی است و نه وارداتی؛ ایجاد ثبات و امنیت در منطقه، تنها در بستر همکاری کشورهای منطقه که صاحبان حقیقی منطقه هستند به دست خواهد آمد و ایران در این ارتباط بارها آمادگی خود را اعلام کرده و باز هم در این ارتباط دست دوستی خود را به سوی کشورهای منطقه دراز خواهد کرد.
******
جو بایدن دیروز در نخستین سفر خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه تحت تدابیر شدید امنیتی و پدافند هوایی رژیم صهیونیستی وارد تل‌آویو شد. رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای 13 تا 16 ژوئیه از سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری اشغالی و عربستان سعودی دیدار خواهد کرد. بایدن بعدازظهر دیروز در حالی از پله‌های هواپیمای ایرفورس وان در در فرودگاه «بن گوریون» تل‌آویو پایین آمد که فرودگاه و محیط اطراف آن در محاصره کامل سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی بود. نکته قابل توجه در این بین استعفای مدیر این فرودگاه ساعتی قبل از فرود هواپیمای بایدن بود. شبکه «روسیا الیوم» با اعلام این خبر نوشت مدیر فرودگاه بن گورین کناره‌گیری خود از این سمت را به بهانه هرج‌ومرج، بی‌نظمی و انباشت و گم شدن چمدان‌ها در این فرودگاه اعلام کرد اما همزمانی این استعفا با سفر بایدن ابهاماتی را پیرامون این اتفاق برانگیخت. تقریبا از 2 ماه قبل که تاریخ سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی مشخص شده بود، جو امنیتی در تل‌آویو و چند شهر دیگر تشدید شده بود. در همین راستا «میخائیل زینگرمن» سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در یک نشست خبری گفته بود: «۱۶هزار افسر پلیس در جریان بازدید بایدن از تل‌آویو در طول مسیر حضور خواهند داشت و این رقم نیروی امنیتی بی‌سابقه است». این تدابیر نشان‌دهنده وحشت صهیونیست‌ها از بروز عملیات موشکی یا پهپادی مقاومت در خاک فلسطین اشغالی است. 
بایدن که از دیروز (چهارشنبه) سفر خود را آغاز کرده طی ۳ روز آتی با یائیر لاپید نخست‌وزیر کابینه موقت رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو رهبر اپوزیسیون کنست و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد و پس از آن با یک پرواز مستقیم از سرزمین‌های اشغالی راهی جده در عربستان سعودی خواهد شد تا علاوه بر ملک‌سلمان با ولیعهد، محمد بن‌سلمان  نیز دیدار کند. بایدن همچنین دیداری با سران کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس خواهد داشت. 
 
* تعارف‌های بایدن با سران صهیونیست
«اسحاق هرتزوگ» رئیس‌ رژیم صهیونیستی پس از ورود بایدن به سرزمین‌های اشغالی گفت: «سفر رئیس‌جمهور بایدن بازتاب‌دهنده عمق روابط دوجانبه است. رئیس‌جمهور بایدن همواره حامی اسرائیل بوده است. ما چالش‌های امنیتی ایجاد شده از سوی ایران که اسرائیل و همسایگانش را تهدید می‌کند، مورد بررسی قرار خواهیم داد. سفر بایدن، سفر صلحی است که از اسرائیل به عربستان سعودی خواهد رفت». «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی نیز گفت: «ما با بایدن درباره مسائل امنیت داخلی گفت‌وگو خواهیم کرد». لاپید در ادامه با ادعای اینکه این رژیم بسیار پیشرفت کرده است، افزود: «ما درباره ایجاد یک ساختار امنیتی و اقتصادی جدید در خاورمیانه بحث خواهیم کرد. سفر بایدن تاریخی است و ما تشکیل یک ائتلاف جدید که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، مورد بررسی قرار خواهیم داد». در مقابل، رئیس‌جمهور آمریکا بیان کرد: «باعث افتخار من است که در میان دوستانم به اسرائیل یهودی و مستقل سفر کنم. روابط ما با اسرائیل قوی‌تر و عمیق‌تر از سابق است. ما در کنار اسرائیل تلاش خواهیم کرد سامانه دفاعی آنها از جمله گنبد آهنین را تقویت کنیم». جو بایدن در ادامه مدعی شد: «ما حمایت مستمر خود از راهکار ۲ دولتی را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. ما به دنبال صلحیم و نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته تکرار شود. به اقدام مشترک خود برای مبارزه با یهودستیزی ادامه خواهیم داد». 
 
* ناامیدی فلسطینی‌ها  از سفر بایدن
فلسطینی‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌دانند و معتقدند بایدن و دولت آمریکا به وعده‌اش برای بازگرداندن قدس شرقی به آنها عمل نکرده و میانجی صادقی نبوده است. جبرئیل رجوب، یکی از رهبران جنبش فتح وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره گفت: «ما فقط حرف‌های پوچ می‌شنویم و هیچ نتیجه‌ای نداریم». خبرگزاری الجزیره در همین رابطه نوشت: «بایدن روز جمعه در شهر بیت لحم کرانه باختری اشغالی با عباس دیدار خواهد کرد اما هیچ انتظاری از اعلامیه‌های جسورانه برای یک روند جدید به نفع فلسطینی‌ها وجود ندارد، به این معنی که این دیدار ممکن است صرفا ناامیدی فلسطینیان را عمیق‌تر کند». در همین حال خالده جرار، رهبر سیاسی جامعه مدنی فلسطین به الجزیره گفت: «تشکیلات خودگردان به شرط‌بندی روی آمریکایی‌ها و این توهم ادامه می‌دهد که سفر بایدن چیزی به فلسطینی‌ها می‌دهد. اما این دیدار تضمین می‌کند که شکاف بزرگی بین مردم فلسطین و آرمان‌های آنها با اقدامات سران تشکیلات خودگردان وجود دارد». علاوه بر این روابط آمریکا و فلسطین اخیرا با شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره، در ماه مه، تیره شده است. این خبرنگار کهنه‌کار هنگام گزارش حملات اسرائیل در جنین مورد اصابت گلوله نیروهای اسرائیلی قرار گرفت. سازمان ملل به این نتیجه رسید که ابوعاقله بر اثر تیراندازی نیروهای اسرائیل کشته شده است. با این حال آمریکایی‌ها معتقدند این قتل عمدی نبوده است(!) خانواده ابوعاقله نسبت به «پاسخ مذبوحانه» دولت بایدن به قتل این خبرنگار ابراز «خشم» کرده و آمریکا را به مصونیت از مجازات برای اسرائیل متهم کرده‌اند. همچنین جان کربی، سخنگوی کاخ سفید دیروز اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا را که به خبرنگاران گفته بود ایالات متحده آرزوی ساخت کنسولگری فلسطین در بیت‌المقدس شرقی را دارد، اشتباه در بیان عنوان کرد. کربی گفت هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده درباره ساخت کنسولگری در غرب بیت‌المقدس وجود ندارد. 
 
* کمک به حفظ آپارتاید
بایدن آخرین بار سال 2016 به عنوان معاون رئیس‌جمهور از اسرائیل بازدید کرده بود؛ پیش از تغییرات بسیاری که در سیاست خارجی ایالات متحده توسط ترامپ اعمال شد و بشدت به فلسطینیان آسیب رساند. در دوران ترامپ، دولت آمریکا کل قدس - از جمله نیمه شرقی اشغالی- را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد. آنچه مسلم است اکثر فلسطینی‌ها معتقدند بایدن تفاوت چندانی با ترامپ ندارد. تفاوت این است که بایدن به جای سیاست ترامپ مبنی بر پذیرش غیرقانونی اسرائیل، همین کار را می‌کند و عملا چشم خود را می‌بندد. فادی کورآن، فعال سیاسی و اجتماعی ساکن رام‌الله، با این موضوع موافق است.  کورآن می‌گوید: «پرزیدنت بایدن برای تغییر واقعی اصرار نمی‌کند، او به حفظ وضعیت آپارتاید کمک می‌کند». کورآن با اشاره به سفر بایدن به عربستان سعودی و بیان تلاش‌های او برای فشار برای عادی‌سازی بین اسرائیل و جهان عرب در قالب مقاله‌ای که در واشنگتن‌پست نوشته بود به الجزیره گفت که معتقد است رئیس‌جمهور ایالات متحده صرفا «برای رهبران مستبد و جنایتکاران جنگی در سراسر جهان وقت می‌خرد».

Page Generated in 0/0057 sec