printlogo


کد خبر: 250816تاریخ: 1401/4/23 00:00
ارزش یورو در برابر دلار به کمترین میزان از سال 2002 رسید
یورو در قعر 20 ساله!

علی آران: یورو برای نخستین‌بار از سال 2002 حالا تنها کسری بالاتر از یک دلار ارزش دارد و این خاطرات سال‌های سخت اولیه آن را زنده می‌کند؛ زمانی که معامله‌گران آن را «ارز توالت» نامیدند اما بانک‌های مرکزی بزرگ مداخله‌ای هماهنگ را برای القای ایمان به آن آغاز کردند. برابری یورو با دلار، شکاف بین چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده و منطقه یورو را برجسته می‌کند که بیشتر به واسطه پیامدهای جنگ در اوکراین است. 
«فایننشال‌تایمز» درباره این اتفاق نوشت: کاهش ارزش یورو که هزینه واردات را برای کشور‌های حوزه یورو افزایش داده است، سیاست‌گذارانی را که از قبل با تورم بی‌سابقه دست به گریبان بوده و هستند، نگران کرده است. «آلن راسکین» استراتژیست بین‌المللی دویچه بانک هم در این باره، گفت: «این احساس وجود دارد که اقتصاد منطقه یورو به اندازه کافی قوی نخواهد بود. سقوط سریع یورو از 1.19 دلار در سال گذشته به 1.003 دلار تا عصر روز گذشته، در بحبوحه نگرانی‌ها از احتمال قطع عرضه گاز طبیعی روسیه به اروپا، شدت یافته و ممکن است کشور‌های اروپایی مجبور به جیره‌بندی انرژی و ایجاد یک رکود دردناک در سراسر قاره سبز شوند. 
ارزش دلار آمریکا در برابر اکثر ارزها - نه تنها یورو - به دلیل افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش یافته اما بانک مرکزی اروپا همچنان نرخ‌ها را از سطح 0.5 درصدی خود افزایش نداده است، البته انتظار می‌رود هفته آینده با افزایش یک‌چهارم واحدی، این کار را انجام دهد. 
 
* آلمان واردات زغال‌سنگ روسیه را از ماه آینده متوقف می‌کند
معاون وزیر دارایی آلمان در یک کنفرانس در سیدنی اعلام کرد برلین از ابتدای ماه آگوست خرید زغال‌سنگ و از 31 دسامبر خرید نفت روسیه را به طور کامل قطع خواهد کرد. «یِرک کوکیس» گفت چالش اصلی پیش رو، پر کردن شکاف بزرگی خواهد بود که هنگام قطع دریافت گاز روسیه پیش می‌آید. وی در کنفرانس انرژی سیدنی که به میزبانی دولت استرالیا و آژانس بین‌المللی انرژی برگزار شد، افزود: «ما تا چند هفته دیگر زغال‌سنگ روسیه را کنار خواهیم گذاشت». وی همچنین توضیح داد روسیه قبلا 40 درصد زغال‌سنگ و 40 درصد نفت آلمان را تامین می‌کرد. آلمان به سرعت، پایانه واردات گاز طبیعی مایع (LNG) را توسعه می‌دهد تا شکاف تامین گاز را پر کند. در عین حال وی خاطرنشان کرد در حالی که آمریکا و قطر می‌توانند به همراه یکدیگر حدود 30 میلیارد مترمکعب گاز به شکل LNG به اروپا عرضه کنند اما همچنان شکاف عظیمی باقی می‌ماند. کوکیس افزود: «ما نمی‌توانیم این مشکل را از بین ببریم».
چندی پیش، «ینس اکهارد» کارشناس اقتصادی و بازارهای مالی در آلمان گفت این کشور باید هزینه‌‌های سنگینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خاطر تحریم‌‌های روسیه و جایگزین کردن گاز این کشور با گاز طبیعی مایع‌ شده بپردازد. وی طی مصاحبه‌‌ای با روزنامه هاندلز بلات آلمان توضیح داد: تغییر فاز گازی و رفتن به سمت «ال‌ان‌جی» و ایجاد تاسیسات آن یک تریلیون یورو برای آلمان هزینه خواهد داشت. 
یونیپر (Uniper) شرکت بزرگ انرژی در آلمان اعلام کرده است این شرکت از زمانی که روسیه عرضه گاز خود را به بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا کاهش داده است، روزانه میلیون‌ها یورو ضرر می‌کند. در حالی که پیش‌بینی می‌شود زیان این غول انرژی در سال جاری به ۱۰ میلیارد یورو برسد، یونیپر برای نجات از ورشکستگی از دولت برلین درخواست کمک کرده است. 
گازپروم روسیه هفته آخر خرداد جریان گاز به آلمان از طریق خط لوله نورداستریم را 60 درصد کاهش داد و دلیل آن را عدم بازگشت توربین‌های این شرکت توسط شرکت زیمنس اعلام کرد. بنا بر اعلام گازپروم، این توربین‌ها به علت تحریم‌ها علیه روسیه در مونترال کانادا مانده است. در نهایت برلین و اوتاوا در برابر خواسته مسکو تسلیم شدند و قرار است این توربین‌ها تحویل گازپروم شود. در هفته اخیر گازپروم اعلام کرد جریان گاز این خط لوله به مدت 10 روز برای انجام عملیات نگهداری و تعمیرات متوقف می‌شود. سال گذشته نیز بین روزهای 13 تا 23 جولای فعالیت این خط لوله متوقف شده بود. 
این قطعی سبب شده شرکت‌های انرژی فرانسه برای جلوگیری از اختلال ناشی از قطع برق، به جای استفاده از گاز، دوباره به نفت رو آورند. آنها معتقدند در حالی که احتمال کمبود گاز در اروپا محتمل است، نفت به عنوان یک جایگزین همچنان در دسترس خواهد بود. 
 
* نرخ تورم آمریکا قیمت نفت را 100 دلار کرد
قیمت نفت که روز سه‌شنبه 7 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در آستانه انتشار نرخ تورم آمریکا و نگرانی بازار از افزایش دوباره آن، روز گذشته به بالای 100 دلار در هر بشکه رسید. پس از اینکه قیمت نفت برای نخستین بار از ماه آوریل به کمتر از 100 دلار کاهش یافت، در معاملات روز گذشته افزایش یافت. روز گذشته هر بشکه نفت برنت با 97 سنت افزایش 100.46 دلار فروخته شد. همچنین هر بشکه نفت خام آمریکا با 90 سنت افزایش 96.74 دلار معامله شد. «وارن پترسون» تحلیلگر کالاهای اساسی در ING گفت: «نگرانی‌های طولانی مدت درباره رکود همچنان به بازار آسیب می‌زند، در حالی که تقویت دلار و افزایش موارد ابتلا به کرونا در بخش‌هایی از چین قطعا کمک‌کننده نیست».

Page Generated in 0/0038 sec