printlogo


کد خبر: 250834تاریخ: 1401/4/23 00:00
زیرسویه جدید ویروس کرونا طی یک شبانه روز ۵۰۰۰ نفر را مبتلا کرد شیب بیماری «کووید» در سراسر کشور تند شد
اُمیکرون مکار
برقراری جریمه یک میلیونی تردد برای واکسن نزده‌ها

کرونا با زیرسویه جدید اُمیکرون این روزها با شتاب تندوتیزتری در حال همه‌گیری است؛ ویروس مرموز و مکاری که نه‌تنها از سرایت‌پذیری بالایی برخوردار است، بلکه برای واکسن‌نزده‌ها یا افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه‌ هستند نیز نقشه دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، این روزها دوباره مراکز درمانی و بیمارستانی به دلیل مراجعه افراد مشکوک با علائم کرونا شلوغ شده و همچنین مراجعه افراد برای تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور نیز افزایش یافته است، چرا که کارشناسان بهداشت تنها راه گریز از این بیماری را خودمراقبتی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در کنار تکمیل واکسیناسیون عنوان می‌کنند. از آنجا که قدرت مقاومت واکسن‌ها پس از گذشت زمان 4 ماه تا حدودی ضعیف می‌شود، بنابراین تاکید و توصیه کارشناسان بهداشت به مردم این است که در نخستین فرصت واکسیناسیون خود را تکمیل کنند. 
اگر چه بیماری «کووید-19» با سویه اُمیکرون چند ماهی  تب و تاب چندانی نداشت و این موضوع موجب شد آمار مبتلایان و مرگ و میر بشدت کاهش یابد و از طرفی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کم شود اما طی 2 هفته اخیر این ویروس مرموز با زیرسویه جدید جان تازه‌ای گرفته و در حال شیوع سراسری است. 
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۵۰۰۰ بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شدند که ۵۴۱ نفر از آنها در مراکز درمانی بستری شدند. همچنین طی این مدت ۵ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۱ هزار و ۴۵۶ نفر برسد. البته تاکنون ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۹۸۹ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستا‌ن‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. همچنین بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۲۸ میلیون و ۹۹ هزار نفر در کشور ۳ دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. ۶۴ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۸۴۸ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۹ هزار و ۵۹۸ نفر دوز دوم و ۲۸ میلیون و ۹۹ هزار و ۴۰۹ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. این در حالی است که مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۵۰ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۵۵ دوز رسیده است. در شبانه‌روز یادشده ۹۷ هزار و ۲۸۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.  
 
* افراد مسن و واکسن‌نزده‌ها در تیر‌رس ویروس جدید
با شیوع گسترده زیرسویه اُمیکرون در کشور، میزان مراجعه به مراکز درمانی بشدت افزایش یافته است. رئیس اورژانس بیمارستان سینای تهران با بیان اینکه افزایش تعداد فوتی‌ها، قاعدتا به دلیل افزایش تعداد مراجعان است و متاسفانه تاکنون آنطور که دیده‌ایم، اکثر مراجعه‌کنندگان هم افراد مسن یا کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند، در عین حال درباره علائم این بیماری توضیح داد. دکتر حسین کرمانپور درباره وضعیت کرونا در بیمارستان‌های کشور گفت: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با توجه به اینکه سطح ایمنی مردم بعد از آخرین دوز واکسنی که تزریق کرده‌اند کاهش یافته، میزان مراجعه اعم از سرپایی و بستری با یک شیب ملایم در حال افزایش است. البته در برخی استان‌ها شیب تندتر و در برخی استان‌ها شیب ملایم‌تر است. میزان تندی و ملایمی شیب افزایش بیماری، به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، تزریق دوز یادآور واکسن و کم یا زیاد بودن تجمعات در هر استان و... بستگی دارد. وی افزود: به عنوان مثال در تهران که یک شهر محل رجوع از سراسر کشور است، طبیعتا این موج تندتر است و در استان‌هایی که مسافر کمتری دارند، شیب ملایم‌تر و کندتر است. البته آنچه مشاهده می‌شود، این است که شیب کرونا به صورت معنا‌داری در حال افزایش است. 
کرمانپور افزود: علائم عمده افراد در مراجعات سرپایی، علائم معمول سرماخوردگی است؛ یعنی افراد با یک بدن‌درد، تب مختصر و آبریزش بینی، گلودرد، کاهش حس بویایی یا چشایی و سرفه‌ کمی با خلط، گاهی با علائم گوارشی و گاهی هم بدون علائم گوارشی و... مراجعه می‌کنند. البته باید توجه کرد که این علائم لزوما در همه افراد به صورت یکسان نیست. افرادی هستند که با کمترین علائم اعم از آبریزش بینی و تب مختصر مراجعه می‌کنند و برخی هم تمام علائم را با شدت زیاد دارند که منجر به بستری‌ شدن آنها می‌شود. تقریبا می‌توان گفت ۷۰ درصد افراد اصلا نیاز به بستری ندارند و با یک داروی معمول سرماخوردگی، شربت و مایعات بیماری‌شان در خانه قابل کنترل است و نیازی به بستری و حتی مراجعه به پزشک ندارند. بنابراین اگر کسانی این علائم را در خود دیدند باید خودشان را به مدت 7 تا 8 روز در خانه قرنطینه کنند و از دیگران جدا باشند تا سایر افراد مبتلا نشوند و بعد درمان‌های خانگی را شروع کنند. 
 
* قدرت بالای همه‌گیری در سویه جدید اُمیکرون
 وی ادامه داد: متاسفانه سویه جدیدی که آمده، قدرت سرایتش نسبت به سویه‌های قبلی چند برابر است، بنابراین بعید می‌دانم اگر در خانه یک نفر مبتلا شود، سایرین مبتلا نشوند. البته خوشبختانه تا این لحظه ثابت نشده که شدت بیماری‌زایی این سویه جدید زیاد است. بیشتر به نظر می‌رسد که شدت بیماری‌زایی سویه جدید مانند اُمیکرون قبلی است و شدت زیادی نداشته و کاملا قابل کنترل است. کرمانپور گفت: به عنوان یک پزشک می‌گویم فقط زمانی نیاز است افراد به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند که این علائم خطر را ببینند؛ یک، تبی داشته باشند که با دارو کنترل نشود. دو، سرفه‌های پیش‌رونده و افزایش بی‌حالی و بی‌رمقی به صورت روزافزون باشد. سه، اگر این علائم خطر را دیدند، ‌برای اینکه دیر نشود به مراکز درمانی مراجعه کنند. چهار، اگر شرایط‌شان شرایط ویژه‌ای شد و داشتند بدتر می‌شدند، لازم است به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند تا کادر درمان مانند همیشه در خدمت مردم باشند تا این موج کرونا را هم با کمترین میزان صدمات و مرگ‌ومیر پشت سر بگذاریم. 
 
* علت افزایش فوتی‌ها
کرمانپور با اشاره به افزایش فوتی‌های کرونا، گفت: این افزایش در فوتی‌ها، قاعدتا به دلیل افزایش تعداد مراجعان است و متاسفانه اکثر مراجعه‌کنندگان هم افراد مسن یا کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند و من حقیقتا هنوز جوانی را ندیده‌ام که جانش را از دست بدهد. انسان طبیعتا با افزایش سن مقاومتش در مقابل بیماری‌ها کمتر می‌شود، لذا افراد مسن در خطرند. باید توجه کرد که این موج یک هشدار واقعی برای افراد مسن، افرادی که در مراکز نگهداری تجمعی هستند و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و... دارند، است؛ این افراد در معرض خطر بیشتر هستند و باید مراقبت کنند.
***
    برقراری جریمه یک میلیونی تردد برای واکسن نزده‌ها 
جانشین پلیس راهور انتظامی کشور از اعمال جریمه یک میلیون تومانی تردد برای مالکان خودروهایی خبر داد که 2 دوز واکسن کرونا را تزریق نکرده باشند. سردار سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهور انتظامی کشور درباره چگونگی تردد در جاده‌های کشور با توجه به بازگشت رنگ‌بندی کرونایی به نقشه کشور، اظهار داشت: در حال حاضر تردد در جاده‌ها بنا بر مصوبه قبلی ستاد مقابله با کرونا که در ایام نوروز ابلاغ شده انجام‌پذیر است؛ بدین صورت که تردد در جاده‌ها برای افرادی که ۲ دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند بلامانع است. جانشین پلیس راهور انتظامی کشور تصریح کرد: افرادی که ۲ دوز واکسن را تزریق نکرده باشند محدودیت تردد داشته و در صورت سفر در جاده‌های بین‌شهری به میزان یک میلیون تومان جریمه خواهند شد. سردار حسینی اظهار امیدواری کرد شهروندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی، از شیوع دوباره کرونا جلوگیری کنند. وی گفت: تردد خودروها از طریق دوربین‌های هوشمند رصد شده و برای مالکان خودروهایی که واکسن تزریق نکرده باشند پیامک جریمه ارسال خواهد شد. سردار حسینی در پاسخ به پرسش فارس که آیا با بازگشت رنگ‌بندی کرونایی در استان‌ها  محدودیت تردد اعمال می‌شود یا خیر، اظهار داشت: هنوز درباره محدودیت تردد با توجه به رنگ‌بندی کرونایی، ابلاغی به پلیس نشده و محدودیت تردد در شهرها و استان‌ها نداریم. 

***

تزریق دوز یادآور شرط اعزام به راهپیمایی اربعین حسینی
ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) موارد ممنوعیت و محدودیت اعزام زوار جهت شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱ را اعلام کرد. به منظور رعایت مسائل بهداشتی، ملاحظات و الزامات و توصیه‌های پزشکی کمیته بهداشت و درمان اربعین در تمهید سفر ایمن و کم‌خطر برای زائران اربعین حسینی(ع)، موارد ممنوعیت و محدودیت اعزام زوار جهت شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱ جهت مدنظر قرار گرفتن توسط متقاضیان سفر اربعین حسینی(ع) بدین شرح اعلام شد: 
- صرفا کسانی می‌توانند عازم سفر اربعین سال جاری شوند که طی ماه‌های پیش رو تا ایام اربعین، حداقل یک دوز واکسن یادآور کرونا را تزریق کرده باشند. 
- شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین سال جاری صرفا با ثبت‌نام در سامانه سماح و رعایت سایر شرایط ثبت‌نامی اعم از الزامات به بیمه و... مندرج در آدرس Samah.haj.ir امکانپذیر خواهد بود. 
- نحوه و چگونگی پیش‌ثبت‌نام متعاقبا و به موقع از طریق کمیته اعزام اربعین (سازمان حج و زیارت) اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
- توصیه‌های بهداشتی و پزشکی مدنظر کمیته بهداشت و درمان اربعین و همچنین ملاحظات امنیتی و قضایی نیز در این پیش‌ثبت‌نام ملاک نظر قرار خواهد گرفت که از طریق سامانه سماح اطلاع‌رسانی و بارگذاری خواهد شد. 
- با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه‌های «وزارت بهداشت، ایران من و... موضوع احراز واکسیناسیون و سایر شرایط ملاحظات بهداشتی و... مورد بررسی و راستی‌آزمایی قرار خواهد گرفت و افراد غیرواجد شرایط از فهرست نهایی زائران حذف خواهند شد. 
- پیش‌ثبت‌نام موصوف به هیچ وجه، ثبت‌نام قطعی زوار اربعین تلقی نخواهد شد.

 


Page Generated in 0/0058 sec