printlogo


کد خبر: 250906تاریخ: 1401/4/26 00:00
تورم و مشکلات اقتصادی باعث برگزاری اعتراضات خیابانی در ایتالیا شد
جنگ در اوکراین، انفجار سیاسی در ایتالیا

گروه بین‌الملل: سرجو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا پنجشنبه هفته گذشته در حالی استعفای ماریو دراگی، نخست‌وزیر این کشور را رد کرد که موج اعتراض‌ها در بسیاری از شهرهای این کشور علیه دولت دراگی ادامه دارد و مردم خواستار برکناری و استعفای دولت هستند. 
کناره‌گیری ماریو دراگی به دنبال از دست دادن حمایت جنبش ۵ ستاره و با وجود تصویب لایحه کمک ۲۳ میلیارد یورویی برای مقابله با تورم در مجلس سنا روی داد. سرجو ماتارلا که پیش از این نیز در بزنگاه‌های حساس سیاسی نقش پررنگی را ایفا کرده بود با استناد به تصویب این لایحه و حمایت اکثریت اعضای پارلمان حاضر به پذیرش استعفای ماریو دراگی نشد. 
جنبش 5 ستاره ایتالیا چند سال قبل در اوج بی‌اعتمادی مردم به سیاستمداران سنتی این کشور سر برآورد. جنبش ۵ ستاره به دنبال درخواست دولت از پارلمان برای کسب رای اعتماد حاضر به شرکت در این رای‌گیری نشده بود. رئیس‌جمهور ایتالیا که یک سال و ۵ ماه پیش با معرفی ماریو دراگی به عنوان نخست‌وزیر زمینه تشکیل دولت وحدت ملی پس از بحران شیوع ویروس کرونا را فراهم کرده بود اکنون از وی خواسته است ضمن رایزنی با احزاب حاضر در پارلمان شرایط سیاسی را برای ادامه کار دولتش بررسی کند. 
از شکاف در جنبش ۵ ستاره می‌توان به عنوان ریشه اصلی بحران سیاسی کنونی یاد کرد. سیاستمدارانی مانند جوزپه کونته، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا و رهبر کنونی جنبش ۵ ستاره از خط سیاسی اولیه این حزب حمایت می‌کنند. جنبش ۵ ستاره بیش از یک دهه پیش با معرفی خود به عنوان جریانی ضدسیستم توانست نظر رای‌دهندگان را جلب کند. 
جوزپه کونته از مخالفان تحویل سلاح به اوکراین است و از دولت ماریو دراگی به دلیل عدم کمک به اقشار کم‌درآمد برای جایگزینی انرژی‌های کربنی با انرژی‌های تجدیدپذیر انتقاد می‌کند. اختلاف‌ها و شکاف‌های درونی جنبش ۵ ستاره را می‌توان بازتاب بیرونی کاهش محبوبیت این حزب دانست. ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد حوزه یورو طی ماه‌های اخیر به دنبال افزایش نرخ بهره با رشد هزینه بدهی‌های دولتی روبه‌رو شده است. کل بدهی‌های دولتی ایتالیا به 2.5 هزار میلیارد یورو می‌رسد؛ رقمی که طی ماه‌های اخیر همزمان با افزایش هزینه‌ بدهی‌های دولتی نگرانی‌هایی را بابت بحران مالی در ایتالیا و تاثیر آن بر حوزه یورو پدید آورد. 
به نوشته روزنامه مورنینگ استار، هزاران نفر دیروز در شهر «رم» پایتخت ایتالیا در تظاهراتی به دعوت اتحادیه‌های کارگری تجمع کردند در حالی که تظاهرات ضد دولتی دیگری در شهرهای «جنوا»، «تریست» و «کالیاری» برگزار شد. 
 بر اساس این گزارش، کارگران ایتالیایی از ارسال تسلیحات به اوکراین و تحریم‌های روسیه که به گفته آنها به کشور آسیب می‌زند، خشمگین هستند. ماه گذشته، یک اعتصاب سراسری با شعار «اسلحه‌های‌تان را کم کنید، دستمزدهای ما را افزایش دهید» در ایتالیا برگزار شد. این در حالی است که اقتصاددانان هشدار دادند رکود جدی اقتصادی می‌تواند به سقوط دولت این کشور منجر شود. نتیجه یک گزارش تحقیقی از ساکنان 5 کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس نیز نشان می‌دهد اروپایی‌ها به دلیل افزایش تورم به غذاهای ارزان‌‎قیمت روی آورده‌اند. به نظر می‌رسد جنگ اوکراین نخستین قربانی سیاسی و اجتماعی اروپا را گرفته است.

Page Generated in 0/0089 sec