printlogo


کد خبر: 250907تاریخ: 1401/4/26 00:00
دور دنیا

الحوثی: جز به پایان جنگ و رفع محاصره راضی نمی‌شویم
محمدعلی الحوثی، عضو ارشد شورای سیاسی و رهبر کمیته عالی انقلاب یمن، در واکنش به سخنان «جو بایدن» در شهر جده عربستان، گفت صنعا جز پایان تجاوز و محاصره «آمریکایی، انگلیسی، سعودی و اماراتی» علیه یمن را نمی‌پذیرد. 
به نوشته الخبر الیمنی، جو بایدن روز گذشته در جده گفت عربستان سعودی با تمدید آتش‌بس در یمن موافقت کرده است. الحوثی در این باره در صفحه توئیتر خود نوشت: «درباره هر چه می‌خواهید تصمیم بگیرید، امور ما به دست خودمان است و شما این را می‌دانید». در این راستا «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که بدون ثبات در یمن، ثبات در منطقه برقرار نخواهد شد. عبدالسلام تصریح کرد صلح در یمن تنها با توقف فراگیر تجاوزگری، خروج نیروهای بیگانه، رفع فراگیر محاصره و آزادسازی اسرا محقق می‌شود. او تأکید کرد که صلح در یمن باید رفع فراگیر پیامدهای تجاوزات اعم از پرداخت خسارت‌ها و غیره را شامل شود. او نوشت هر گونه اقدامی که به سطح صلح واقعی نرسد، بی‌ارزش است. 
 
***
شلیک ۲ راکت از نوار غزه به شهرک صهیونیستی عسقلان
ارتش رژیم موقت صهیونیستی بامداد شنبه از به ‌صدا درآمدن آژیرهای هشدار حمله موشکی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین هم‌مرز با نوار غزه خبر داد. برخی رسانه‌های عربی هم گفتند چند فروند راکت به سمت شهرک‌های «اشدود» و «عسقلان» در جنوب فلسطین اشغالی شلیک شده است. همزمان روزنامه «یدیعوت آحارانوت» هم گزارش داد سامانه‌های پدافندی گنبد آهنین فعال شده و صدای چند انفجار در آسمان شهرک‌های نزدیک غزه به‌ گوش رسیده است. یدیعوت آحارانوت در ادامه تایید کرد که یک فروند راکت از نوار غزه به سمت شهرک عسقلان شلیک شده اما مدعی شد که گنبد آهنین، آن را رهگیری کرده است. این رسانه عبری همچنین خبر داد ۲ شهرک‌نشین صهیونیست حین فرار به سمت پناهگاه‌ها از ترس حمله موشکی به شهرک عسقلان، دچار جراحت شده و به بیمارستان منتقل شدند. ارتش رژیم موقت صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای گفت در مجموع ۲ فروند راکت از نوار غزه شلیک شده که یکی از آنها توسط گنبد آهنین رهگیری شده و دیگری به زمین در عسقلان برخورد کرده است. 
 
***
عفو  بین‌الملل: 
انگلیس تمایلی برای بررسی جنایات نظامیانش در افغانستان ندارد
عفو بین‌الملل در واکنش به جنایات جنگی نظامیان انگلیس در افغانستان بیانیه‌ای را صادر کرد. عفو بین‌الملل ضمن تاکید بر لزوم تحقیقات شفاف جنایت جنگی نظامیان انگلیس در افغانستان، افشای ابعاد جدید از جنایات نظامیان انگلیسی در افغانستان را «وحشتناک» خواند و گفت که تحقیقات بی‌بی‌سی درباره کشتار غیرنظامیان نشان‌دهنده اطمینان خاطر خاطیان این جنایت از عدم مجازات و پاسخگویی است. 
این سازمان در ادامه با بیان اینکه مقامات ارشد انگلیس بر جنایت نظامیان خود در افغانستان سرپوش گذاشتند، یادآور شد که کشتار غیرقانونی غیرنظامیان و زندانیان از موارد آشکار جنایت جنگی است و دولت انگلیس باید فورا محاکمه این افراد را آغاز کند. عفو بین‌الملل تاکید کرده است در صورت عدم تمایل دولت انگلیس برای بررسی جنایت جنگی نظامیان خود در افغانستان، همان‌طور که در رابطه با جنایات جنگی مرتکب شده توسط نیروهای خود در عراق به طرز شرم‌آوری نشان داده است، دیوان کیفری بین‌المللی باید این کار را انجام دهد. این سازمان همچنین افشای جنایت جنگی نظامیان انگلیس در افغانستان را نمونه خسارت‌بار از اعطای مصونیت قضایی به سربازان در جنگ‌های خارجی دانسته و از انگلیس خواسته است عوامل این جنایت را محاکمه کند. 
 
***
چین جواب بایدن را داد
سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود گفت: مردم خاورمیانه صاحبان آن منطقه هستند و آن منطقه حیاط خلوت کسی نیست و باید این منطقه را به حال خود واگذاشت. وانگ ون‌بین این اظهارات را در پاسخ به اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره خاورمیانه مطرح کرد. بایدن گفته بود آمریکا باید با ادامه رهبری خود در این منطقه، اجازه ندهد تا یک خلأ برای حضور چین یا روسیه ایجاد شود. وانگ با اشاره به اینکه در حال حاضر خاورمیانه تا دستیابی کامل به صلح فاصله دارد، افزود: همه‌گیری «کووید-۱۹» سبب متوقف شدن روند توسعه در منطقه شده است. همچنین بحران اوکراین بر امنیت منطقه تأثیر گذاشته است. سخنگوی وزارت خارجه چین بیان کرد: آنچه مردم خاورمیانه بیش از همه آرزو دارند، توسعه است. آنها همچنین خواستار برقراری امنیت در منطقه هستند. وانگ از جامعه بین‌الملل بویژه قدرت‌های بزرگ خواست به نیازهای فوری مردم خاورمیانه پاسخ دهند و به کشورها و مردم منطقه کمک کنند تا ۲ موضوع مهم توسعه و امنیت را حل کنند و کمک‌های سازنده‌ای در این باره ارائه کنند. 
این سخنگو گفت: چین همواره از مردم خاورمیانه و همچنین کشورهای منطقه در حل مسائل امنیتی از طریق همبستگی و هماهنگی حمایت کرده است.

Page Generated in 0/0069 sec