printlogo


کد خبر: 250924تاریخ: 1401/4/26 00:00
اخبار

وزیر اطلاعات:
حذف ارز ترجیحی  اقدامی شجاعانه بود
وزیر اطلاعات از حذف ارز ترجیحی از سوی دولت به عنوان اقدامی شجاعانه و ستودنی یاد کرد و گفت: اقدامات وزارت اطلاعات در کنترل بازار ارز رضایت مسؤولان کشوری را به همراه داشته است.  حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب در همایش معاونت امنیت اقتصادی و مبارزه با فساد وزارت اطلاعات اظهار کرد: دولت مردمی و انقلابی تمام هم و غم خود را گذاشته که با اقدامات مؤثر اقتصادی، رضایت مردم و منافع ملی را تأمین کند و اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها به همین منظور در دستور کار قرار گرفته است.  وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌) تاکید کرد: باید یک نگاه تحول‌گرایانه و اقدامات جهشی در دستور کار قرار گیرد و راهبرد کلان وزارت اطلاعات خشکاندن ریشه فساد است و این حرکت نیازمند اقدامات انقلابی، جهادی و شجاعانه است که مبارزه هوشمندانه با گلوگاه‌های فساد از تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور مردمی دولت انقلابی است که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. 
وزیر اطلاعات با اشاره به اقدامات وزارت اطلاعات درباره کنترل بازار ارز افزود: اقدامات وزارت اطلاعات در کنترل بازار ارز رضایت مسؤولان کشوری را به همراه داشته و بر استمرار این اقدامات تأکید کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب با اشاره به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه ملت ایران ادامه داد: با اقدامات دولت مردمی و با هماهنگی‌های به عمل آمده با دیگر قوای کشور، اثرات تحریم بر کشور کاهش یافته و موفقیت‌های خوبی را به دست آورده‌ایم.  وی با تأکید بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: با حضور فعال رئیس‌جمهور محترم و پیگیری‌های مستمر معاون اول رئیس‌جمهور، دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا برای همیشه مساله ارز ترجیهی را حل کند و با استفاده از سامانه‌ها و شفاف‌سازی هوشمندانه اقدامات مؤثری را انجام دهد.  وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد باید مقوم تولید و اشتغال در کشور باشد و نباید هیچ واحد تولیدی به سمت تعطیلی پیش رود و با استفاده از همه ظرفیت‌ها باید به دنبال ایجاد اشتغال پایدار حرکت کرد و وزارت اطلاعات از همه طرح‌ها و اموری که به معیشت مردم کمک کند، حمایت می‌کند و کمک به تولید و ایجاد اشتغال از مهم‌ترین برنامه‌های دولت مردمی است.
 
***
سود بین‌بانکی از ۲۱ درصد گذشت
جدول تغییرات نرخ سود بین‌بانکی نشان می‌دهد نرخ سود در این بازار از 20.36 درصد در ابتدای سال جاری به 21.14 درصد در اواسط تیرماه رسیده است.
کارشناسان افزایش سود بین‌بانکی را عامل مهمی برای مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی می‌دانند اما شرط آن را تداوم افزایش‌های چشمگیر نرخ سود در بازار بین‌بانکی بیان می‌کنند که این موضوع به سیاست‌های بانک مرکزی وابسته است، زیرا به اعتقاد آنها سیاست انبساطی بانک مرکزی مانع از روند صعودی نرخ سود در بازار بین‌بانکی می‌شود و در پی آن نیز تاثیری در کاهش یا مهار تورم نخواهد داشت. در این بین، بررسی روند سود بین‌بانکی از ابتدای سال جاری تا بیست‌و‌سوم تیرماه نشان می‌دهد نرخ این سود از 20.36 به 21.14 درصد رسیده است.
تغییرات جدول نرخ بازار بین‌بانکی بیانگر این است که این نرخ در نخستین ماه سال جاری معادل 20.36 درصد بوده و در انتهای فروردین‌ماه به 20.29 درصد رسیده است.
در دومین ماه سال جاری سود بین‌بانکی 20.36 درصد بود و آخرین رقمی که از این نرخ در انتهای اردیبهشت‌ماه به ثبت رسیده، 20.57 درصد است.
 
***
تیبا تا پایان تیرماه از خط تولید خارج می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که تا پایان تیرماه امسال خودروی تیبا و بتدریج خودروهای سمند، پژو ۴۰۵ و ساینا از خط تولید خارج خواهند شد.
سیدرضا فاطمی‌امین ادامه ‌داد: وزارت صمت از قبل نیز اعلام کرده بود چند خودرو از جمله پژو ۴۰۵، سمند و تیبا که پلتفرم‌های قدیمی دارند و نمی‌توان روی کیفیت این خودروها مانور داد باید با توقف تولید مواجه شوند.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: در این زمینه ضمن توافق با سازمان ملی استاندارد ایران، خودروهایی که از قبل برای‌شان سفارش و تقاضا وجود داشته به تعداد مشخصی تولید خواهند شد و بعد از آن دچار توقف می‌شوند؛ به طور مثال تیبا از اواخر تیرماه با توقف تولید مواجه می‌شود. وی تاکید کرد: ما در وزارت صنعت نیز مشوق‌های ویژه‌ای برای واردات خودروهای اقتصادی پیش‌بینی کرده‌ایم و همچنین از خودروسازان برای تولید این خودروها برنامه خواسته‌ایم. وزیر صمت همچنین خاطرنشان کرد: آیین‌نامه واردات خودرو در دستور کار دولت است.
 
***
برنج درجه یک، ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم برنج در شمال و تهران خبر داد و گفت: اکنون قیمت برنج شمال از پرمحصول تا درجه یک در بازار بین ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است.
قاسمعلی حسنی گفت: طی روز‌های گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج با کیفیت درجه یک در شمال کشور 120 هزار تومان بود که در روز‌های اخیر کاهش 10 هزار تومانی داشت و به نظر می‌رسد شاهد تداوم کاهش قیمت‌ها باشیم. حسنی علت کاهش قیمت برنج ایرانی در روز‌های اخیر را نزدیک شدن به زمان برداشت انبوه این محصول در شمال کشور، کاهش تقاضا و رکود بازار دانست و افزود: خرید جدید برنج با کاهش قیمت روبه‌رو است. دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی برحسب کیفیت در بازار 24 تا 38 هزار تومان است، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج هندی 26 تا 36 هزار تومان و برنج پاکستانی 24 تا 38 هزار تومان است.  حسنی با بیان اینکه سود عمده‌فروشی روی هر کیلوگرم برنج 3 درصد و برای خرده‌فروشی‌ها در نهایت 12 درصد است، گفت: در بخش عمده‌فروشی برنج درجه یک شمال کشور (ایرانی) با قیمت 113 هزار تومان به فروش می‌رسد.

Page Generated in 0/0054 sec