printlogo


کد خبر: 250937تاریخ: 1401/4/26 00:00
مدیرعامل شرکت نفتی شل: انرژی در اروپا احتمالا جیره‌بندی می‌شود
برق و گاز در اروپا کوپنی می‌شود؟!

گروه اقتصادی: بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های تجدیدنظرشده، تورم در منطقه یورو در سال جاری به 7.6 درصد و در کل اروپا به 8.3 درصد خواهد رسید که 1.5 درصد بیشتر از پیش‌بینی‌‌های قبلی است.
به گزارش «وطن‌‌امروز» به نقل از «آر تی»، در ماه گذشته میلادی بازوی اجرایی اتحادیه اروپایی پیش‌بینی کرد تورم منطقه یورو در سال جاری به 6.1 درصد برسد اما اکنون این پیش‌بینی به 7.6 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین پیش‌بینی‌ها برای کل اروپا از 6.8 درصد در سال 2022 و 3.2 درصد در سال 2023 به 8.3 درصد و 4.6 درصد افزایش یافته است.
«پائولو جنتیلونی» کمیسیونر اقتصادی اتحادیه اروپایی گفت: «اکنون انتظار می‌رود تورم بی‌سابقه در اواخر سال جاری به اوج خود برسد و به تدریج در سال 2023 کاهش یابد. با ناشناخته بودن روند جنگ و عدم اطمینان نسبت به عرضه گاز، این پیش‌بینی در معرض عدم قطعیت بالا قرار دارد». وی افزود: «اقدامات مسکو باعث اختلال در عرضه انرژی و غلات، افزایش قیمت‌ها و تضعیف اعتماد متقابل می‌شود».
هفته پیش گازپروم روسیه، جریان گاز طبیعی به اتحادیه اروپایی از طریق خط لوله کلیدی «نورد استریم 1» را به دلیل تعمیرات برنامه‌ریزی شده متوقف کرد. همین اتفاق و احتمال ادامه یافتن تعمیرات و تمدید تعلیق این خط لوله، نگرانی‌ها را در اروپا برانگیخته است. اتحادیه اروپایی قصد دارد تا ماه نوامبر ۸۰ درصد ظرفیت ذخیره‌سازی خود را پر کند اما بدون بازگشایی خط لوله، چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد. ذخایر گاز اروپا در حال حاضر 62.6 درصد است.
پیش از این «کلمنت اونوره» معاون نخست‌وزیر رومانی پیش‌بینی کرد اروپا به دلیل تلاش برای تحریم گاز روسیه، امسال با زمستان سختی روبه‌رو خواهد شد که سخت‌ترین زمستان در ۶۰ سال اخیر است. به گفته وی، اروپا باید بهای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را بپردازد.
این در حالی است که «بن ون بوردون» مدیرعامل شرکت نفتی شل در اظهاراتی ضمن هشدار نسبت به کمبود گاز در زمستان پیش رو تاکید کرد با روند کنونی احتمالا اروپا مجبور به جیره‌بندی مصرف انرژی می‌شود.
 
* تحریم‌ها علیه روسیه، اقتصاد اروپا را نابود می‌کند
نخست‌وزیر مجارستان نیز در این باره گفت: اقدامات اتحادیه اروپایی علیه مسکو اشتباه محاسباتی بوده و بشدت نتیجه معکوس داشته است.
«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان افزود: تحریم‌های اروپا علیه روسیه یک اشتباه محاسباتی است و می‌تواند اقتصاد اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نابود کند، مگر آنکه بروکسل موضع خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر دهد.
وی که یکی از منتقدان سیاست‌های اتحادیه اروپایی علیه روسیه است، در مصاحبه‌ای گفت: بروکسل باید تصمیم بگیرد، چرا که سران اروپایی اعتراف می‌کنند اشتباه محاسباتی داشته‌اند و سیاست تحریم‌ها بر اساس مفروضات غلط بوده و باید تغییر کند.
نخست‌وزیر مجارستان ادامه داد: اگرچه اوکراین به کمک نیاز دارد اما سران اروپایی باید راهبرد خود در قبال روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر دهند.
اوربان افزود: تحریم‌ها نتوانسته‌اند اقتصاد روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متزلزل کند و مسکو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم مجبور نکرده عملیات نظامی خود علیه اوکراین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کند.
وی تاکید کرد: به جای برآورده کردن این انتظارات، تحریم‌ها خسارت‌های گسترده‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اقتصاد خود اروپا وارد کرده است.
نخست‌وزیر مجارستان گفت:‌ تحریم‌ها به اوکراین کمک نمی‌کند و ضمنا برای اقتصاد اروپا بد بوده و اگر به همین منوال پیش برود، اقتصاد اتحادیه اروپایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نابود خواهد کرد. چیزی که ما هم‌اکنون می‌بینیم غیرقابل تحمل است.
 
* اروپا بزرگ‌ترین مشتری نفت آمریکا شد
بلومبرگ گزارش داد: طی ۵ ماه گذشته اروپا 213 میلیون بشکه نفت از آمریکا وارد کرده و با پشت سر گذاشتن آسیا، بزرگ‌ترین واردکننده نفت آمریکا شده است.
اطلاعات اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد در ۵ ماه گذشته کشورهای اروپایی 213.1 میلیون بشکه نفت از آمریکا وارد کرده‌اند و با پشت سر گذاشتن آسیا، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایالات متحده بوده‌اند. در همین مدت کشورهای آسیایی 191.1 میلیون بشکه از آمریکا نفت وارد کرده‌اند.
این نخستین ‌بار در 6 سال گذشته است که واردات نفت اروپا از آمریکا بیشتر از آسیا بوده است. علت این مساله البته تغییر جریان صادرات نفت از روسیه به خاطر درگیری نظامی با اوکراین و تحریم‌هایی است که اتحادیه اروپایی و آمریکا علیه مسکو به همین دلیل اعمال کرده‌اند.
البته احتمالا نفت آمریکا نتواند جای نفت روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای اتحادیه اروپایی در زمانی که تحریم‌های این اتحادیه علیه روسیه به طور کامل اجرایی می‌شود، بگیرد.
بر اساس گفته کارشناسان حوزه انرژی این بدان معناست که اگر اروپا بخواهد از اواخر امسال واردات نفت از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به طور کامل متوقف کرده یا کاهش دهد، باید واردات نفت خود از آسیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا ببرد.
«جاناتان لیچ» کارشناس موسسه «تورنر ماسون» معتقد است کمبود نفت اروپا از محل اعمال تحریم علیه مسکو بیش از 700 هزار بشکه در روز خواهد بود و اتحادیه اروپایی باید برای پر کردن این جای خالی به دنبال منابع نفتی جدید برود.
به گفته وی، چین و هند می‌توانند یکی از منابع تامین نفت اروپا باشند اما هر دوی این کشورها با هدف پایین آوردن قیمت نفت و سوخت در بازار داخل خود، بر صادرات این محصولات محدودیت اعمال کرده‌اند.
به گفته کارشناسان، نه آمریکا و نه کشورهای خاورمیانه عضو اوپک امکان افزایش سریع تولید و پر کردن این شکاف نفتی برای اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند.
مشکل اروپا و آسیا این است که آمریکا به اندازه کافی نمی‌تواند تولید نفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش و افزایش تقاضا در این دو منطقه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشش دهد. در کنار این مساله شبهات نسبت به توانایی اوپک برای بالا بردن تولید، این نگاه را تقویت می‌کند که قیمت نفت در جهان به احتمال زیاد همچنان بالا خواهد ماند.
 
* ابتکار روسیه برای خنثی‌سازی تحریم‌های غرب
همزمان با تلاش‌های غرب برای اعمال سقف روی قیمت نفت روسیه، مسکو قصد دارد قیمت پایه نفت ملی خود را ایجاد کند. سندی که توسط بلومبرگ نیوز مشاهده شده است، نشان می‌دهد روسیه قصد دارد در سال ۲۰۲۳ قیمت پایه نفت ملی خود را ایجاد کند تا از این طریق، از درآمد صادرات نفت خود حمایت کند.
تولیدکنندگان نفت روسیه، بانک مرکزی روسیه و وزرای مربوط، سرگرم کار برای راه‌اندازی یک پلتفرم معاملات برای نفت روسیه در اکتبر امسال هستند. هدف، جذب شرکای خارجی برای خرید نفت روسیه و تولید حجم کافی است تا قیمت نفت پایه در مقطعی بین مارس تا ژوئیه سال آینده ایجاد شود. تلاش‌های روسیه برای ایجاد قیمت پایه نفت ملی، با اقدامات کشورهای غربی برای تعیین سقفی برای قیمت نفت روسیه در بازار جهانی همزمان شده است. هدف از اعمال سقف قیمت، محدود کردن درآمدهای نفتی عظیم کرملین است. روسیه هم به نوبه خود به دنبال حمایت از درآمدهای نفتی بوده و یکی از راه‌های مورد نظرش، ایجاد یک قیمت پایه نفت ملی است.
پس از اجلاس آلمان، سران گروه ۷ که متشکل از بزرگ‌ترین اقتصادهای صنعتی جهان هستند، از کشورهای واردکننده خواستند تعیین سقف روی قیمت نفت روسیه را بررسی کنند اما معلوم نیست آیا این هدف بدون ایجاد اختلالات بیشتر در بازار و افزایش قیمت‌ها، تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر.
بر اساس گزارش اویل پرایس، «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در سفر دوره‌ای به آسیا که شامل توقف در ژاپن، کره‌جنوبی و اندونزی است، قصد دارد به هر کشوری که می‌رود از مقامات دولت آن بخواهد از پیشنهاد سقف قیمت روی نفت روسیه حمایت کنند.
حذف کامل نفت روسیه از بازار، از نظر اقتصادی و سیاسی برای دنیا که با رشد بی‌سابقه تورم روبه‌رو شده، خطرناک است. بر اساس تحلیل وزارت خزانه‌داری آمریکا، حذف 5 میلیون بشکه در روز عرضه روسیه از بازار، قیمت نفت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد و ممکن است تا مرز ۱۴۰ دلار در هر بشکه برساند. قیمت نفت که ژوئن به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود، اکنون ۱۰۱ دلار است.
در همین رابطه به گفته وزیر دارایی اندونزی، اعمال سقف قیمتی نفت روسیه، بحران انرژی را حل نمی‌کند و سقف قیمتی نفت روسیه می‌تواند شکاف بین عرضه و تقاضای نفت را افزایش دهد.
«سری مولیانی ایندراواتی» گفت: محدودیت‌های پیشنهادی آمریکا برای قیمت نفت روسیه می‌تواند بحران جهانی انرژی را تشدید کند و به حل مشکلات عرضه‌ که جهان با آن مواجه است کمکی نمی‌کند. به گفته این مقام، قیمت انرژی بالاست، زیرا تقاضا از عرضه پیشی گرفته که به دلیل حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های بعدی غرب که بخش انرژی این کشور را هدف قرار داده، مختل شده است.
 ایندراواتی در حاشیه جلسه وزرای مالی و روسای بانک مرکزی گروه ۲۰  در بالی اندونزی گفت: قرار دادن سقف برای قیمت نفت روسیه قطعا مشکلی را حل نمی‌کند، زیرا این محدودیت برای مقداری است که در مقایسه با تقاضای موجود، کافی نیست. این مقام مسؤول افزود: با نزدیک شدن به فصل گرما، شکاف عرضه و تقاضا در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد. اظهارات ایندراواتی در بحبوحه سفر وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به آسیا بیان شده که قصد دارد در آن از مکانیسم سقف قیمتی نفت حمایت کند. یلن روز چهارشنبه تعیین سقف قیمت را یکی از قدرتمندترین ابزارها برای مبارزه با تورم خواند.
 
***
    انرژی در اروپا احتمالا جیره‌بندی می‌شود     
 «بن ون بوردون» مدیرعامل شرکت نفتی شل در اظهاراتی ضمن هشدار نسبت به کمبود گاز در زمستان پیش رو تاکید کرد با روند کنونی احتمالا اروپا مجبور به جیره‌بندی مصرف انرژی می‌شود. بهای نفت خام در اروپا در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته به گونه‌ای که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 48.41 درصد رشد یافته است. بهای گاز طبیعی نیز از ژانویه سال جاری (دی ۱۴۰۰) تاکنون بیش از ۹۸ درصد افزایش یافته است. همزمان مدیرعامل هلندی شرکت نفتی شل هشدار داده است که زمستان سختی در انتظار اروپاست. بن ون بوردون با بیان اینکه بهای گاز همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد، می‌گوید: در بدترین حالت اروپا ممکن است مجبور به جیره‌بندی مصرف انرژی شود. وی در عین حال تاکید کرد: اگرچه ممکن است برخی کشورها نسبت به سایر اروپا عملکرد بهتری در این باره داشته باشند اما در نهایت همه ما با تشدید بسیار زیاد قیمت انرژی مواجه خواهیم بود. ون بوردون مقصر اصلی وضعیت کنونی را وخامت روابط با روسیه دانست. اروپا نزدیک به ۴۰ درصد انرژی خود را از روسیه وارد می‌کند و در مقابل انگلیس تنها ۴ درصد انرژی مورد نیاز خود را از مسکو می‌خرد. مقامات و رهبران اروپایی از هم اکنون به شهروندان خود اعلام کرده‌اند منتظر روزهای سخت باشند. «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی پنجشنبه گذشته خود در «روز باستیل» (جشن روز ملی فرانسه) خطاب به مردم گفت انتظار سهمیه‌بندی انرژی، از جمله خاموش کردن چراغ‌های خیابان در شب را داشته باشند. وی همچنین خواستار یک زمان برای «هشیاری انرژی» در کشور شد. در آلمان نیز «کلاوس مولر» رئیس بخش تنظیم‌کننده انرژی این کشور گفت انتظار دارد قبوض گرمایشی در سال آینده ۳ برابر شود. این در حالی است که هم‌اکنون نیز بهای گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر شده است. در انگلیس نیز در حال حاضر سقف قیمت انرژی افزایش یافته و انتظار می‌رود یک افزایش دیگر در ماه اکتبر نیز رخ دهد و قیمت‌ها تا ۶۵ درصد افزایش یابد.

 


Page Generated in 0/0054 sec