printlogo


کد خبر: 250946تاریخ: 1401/4/28 00:00
تهیه‌کننده نمایش «روشنای شب تار» در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح کرد
نمایش مشترکات شیعیان و اهل تسنن

نمایش میدانی «روشنای شب تار» که در بوستان ولایت تهران اجرا شد، به تناسب موضوع و روایت آن، اثری شاد و چشم‌نواز است با دکورهای عظیم که شهر مکه و مدینه را در صدر اسلام بازسازی کرده است. ساعت از مغرب که می‌گذرد، کم‌کم هوا رو به خنکی می‌رود و باد خنکی وزیدن می‌گیرد، باد خنکی که دیدن یک نمایش تاریخی با محتوایی درخور و شایسته، لذت وزیدنش را چند برابر می‌کند. جنوب غربی شهر، بوستان ولایت؛ مکانی که در دهه ولایت و امامت هر شب میزبان مخاطبان زیادی بود تا نمایش«روشنای شب تار» اجرا شود؛ تئاتری که در یک زمین به مساحت بیش از 20 هزار مترمربع و با حواشی آن نزدیک به 60 هزار مترمربع اجرا شد. «روشنای شب تار»، روایتی از نیروهای دوگانه متضاد تاریکی- روشنایی، عقل- جهل و خیر- شر در طول تاریخ بشر است. این روایت مبتنی بر فلسفه دوگانه‌انگار تاریخ و باور اسطوره‌ای ایرانیان است.
علی اسماعیلی، تهیه‌کننده این نمایش درباره قدمت آثار نمایشی میدانی در ایران به «وطن‌امروز» می‌گوید: قدمت نمایش‌های میدانی در ایران به ۱۷ سال می‌رسد و نمایش «شب آفتابی» به تهیه‌کنندگی احسان محمدحسنی و کارگردانی بهزاد بهزادپور نخستین نمایش میدانی بود که سال ۱۳۸۴ در تپه‌های شرقی تهران اجرا شد و مخاطبان نمایش‌های میدانی را شگفت‌زده کرد. بعد از آن به توصیه‌ مقام معظم رهبری مدظله العالی مبنی بر توسعه و گسترش این فرم از اجرا که کاملا بومی و ایرانی است، سازمان هنری- رسانه‌ای اوج این پرچم را به دست گرفت و طی غریب به ۱۰ سال بیش از ۲۰ نمایش میدانی در نقاط مختلف کشور و منطقه اجرا کرد. 
این نمایش که به گفته سازندگان آن کاملا مستند است، برای گردآوری موضوعات آن از منابع اهل تسنن و تشیع بهره گرفته شده است. در این نمایش باشکوه میدانی تلاش شده تا مشترکات بین شیعیان و اهل تسنن نشان داده شود. تهیه‌کننده «روشنای شب تار» در همین باره اظهار داشت: تیم ۵۰۰ نفره‌ گروه نمایشی موسسه هنری- رسانه‌ای سیمای ققنوس اعم از عوامل اجرایی، گروه‌های تخصصی، بازیگران و دست‌اندرکاران به صورت شبانه‌روزی تلاش کردند تا پیش‌تولید ۵ ماهه این نمایش را در کمتر از ۲ ماه به اتمام رسانده و یکی از فاخر‌ترین آثار نمایش‌ میدانی را برای مخاطبان و علاقه‌مندان به نمایش بگذارند. نمایش «روشنای شب تار» در باب حضرت علی(ع) و ماجرای خطبه غدیر است که در ایام عید غدیر اجرا می‌شود. نمایش «تنهاتر از مسیح» نیز محتوایی عاشورایی دارد که در ایام محرم و صفر اجرا خواهد شد. آنچه در هنر تئاتر اهمیت داشته، ایجاد پیوندهای معنایی و عاطفی در قالب فرم و محتوا نزد مخاطبان است، این پیوند تحت عنوان درام در آثار هنری خود را نشان می‌دهد. در تئاتر، مخاطب حضور مستقیم و بی‌واسطه دارد و رخدادها عیناً پیش چشمش رقم می‌خورد. وی بیان داشت: نمایش «زنان آسمانی» اما موضوعی متفاوت دارد و با توجه به فرمایشات حضرت آقا که فرمودند درباره بانوان آنطور که باید کار نکرده‌ایم، ما تصمیم گرفتیم تا «زنان آسمانی» را به صحنه نمایش ببریم. این نمایش بسیار وسیع است و صحنه‌های نمایشی زیادی دارد و قرار است برای ربیع‌الاول آن را به اجرا ببریم. 
در نمایش «روشنای شب تار» گویندگان و صداپیشگان مختلفی از جمله محمدحسین لطیفی به صداپیشگی شخصیت‌های نمایش پرداخته‌اند و تمام افکت‌ها و صداها از پیش طراحی شده است. عرفان حسن‌زاده طراح صدای این پروژه درباره سختی‌های این کار به «وطن‌امروز» می‌گوید: در این نمایش همه صداها به صورت پلی‌بک پخش می‌شوند. روند طراحی صدا به این صورت بود که کارگردان، متن نمایشنامه را به ما تحویل و یکسری اتفاقاتی که تجسمی هستند را به ما توضیح داد و به فراخور آن، ما ماکتی را آماده کردیم که شامل تعدادی ساند افکت و موسیقی است که به آن حال و هوا بستگی دارد. 
وی درباره چالش‌هایی که ممکن است حین اجرا پیش بیاید، ابراز داشت: برای اجرای بازیگران ما چالش‌های زیادی داشتیم؛ در واقع ما یکسری «کیو»های صوتی را طراحی کردیم که با شنیدن فلان صدا، اپراتور نور ما بداند که الان باید نور را تغییر دهد یا بچه‌های صحنه بدانند با شنیدن این صدا، آن سازه باید با ساند افکت وارد صحنه شود و بازیگران با صداهایی که برای‌شان طراحی کردیم، می‌دانند چه موقع وارد شوند؛ به نوعی گوش‌شان شرطی شده است. مثلا در نبردها، برای صدای شمشیرها «کیو»هایی قرار دادیم که بازیگران وقتی آن صدا را می‌شنوند متوجه می‌شوند که الان باید وارد نبرد شوند. ما تلاش کردیم تا جایی که ممکن است صداها را سینک درآوریم، مثلا صدای برخورد شمشیرها خیلی نزدیک به هم یا با فاصله نباشد. خدا را شکر تا به اینجا به مشکلی برنخورده‌ایم. 
نمایش«روشنای شب تار» که در بوستان ولایت تهران اجرا شد را می‌توان نمایشی دلنشین و در عین حال وسیع دانست. این نمایش میدانی که به تناسب موضوع و روایت آن، اثری شاد و چشم‌نواز است با دکورهای عظیم، شهر مکه و مدینه صدر اسلام را بازسازی کرده است. «روشنای شب تار» یک نمایش چندوجهی است که از ۳ پرده روبه‌رو، راست و چپ تشکیل شده و در حین اجرا مخاطبان را در دل نمایش غوطه‌ور می‌کند و باعث ایجاد یک حس جدید و کشفی نو در آثار نمایشی است. 

Page Generated in 0/0083 sec