printlogo


کد خبر: 250993تاریخ: 1401/4/29 00:00
مجموعه‌های مردمی در غدیری متفاوت میزبان مردم بودند
از مردم، برای مردم

گروه فرهنگ و هنر: برپایی جشن و سرور و پایکوبی و پذیرایی و اهدای نذورات از جمله اعمالی است که به طور معمول در اعیاد مختلف مذهبی انجام می‌شود اما تهران امسال عید غدیر متفاوتی را به خود دید. غدیر امسال، تهران میزبان یک تجمع چند میلیونی بود که این عید را از مابقی اعیادی که تاکنون برگزار شده، متمایز می‌کند و مصداق خوبی برای استفاده از ظرفیت ایمان مردم برای تولید عمل صالح است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در عید غدیر امسال شهر تهران از یک تجمع بزرگ و کم‌سابقه میزبانی ‌کرد؛ تجمعی که دوشنبه از ساعت 6 عصر تا 10 شب در فاصله چهارراه پارک‌وی تا چهارراه ولیعصر برپا شده بود و میهمانی 10 کیلومتری نام داشت. این میهمانی بزرگ که با اطعام و پذیرایی از مردم و همچنین اعطای هدایا به کودکان و نوجوانان همراه بود، حاصل همت مجموعه‌های مردمی، هیأت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی بود. توزیع بیش از ۲ میلیون غذا و میان‌وعده در این مراسم، گویای استقبال بالا و میلیونی‌ای است که از این میهمانی شد. 110 هزار اسباب‌بازی‌ای که بین کودکان و نوجوانان پخش شد و 40 شهربازی‌ای که بی‌وقفه در این ساعات در خدمت کودکان بود، حکایت از آن دارد که قشر کودک و نوجوان سهم گسترده‌ای از جمعیتی را داشتند که به این میهمانی آمده بودند. 
یکی از نکات جالب توجه دیگر درباره این میهمانی، حضور پررنگ خانواده‌ها بود؛ مادران و پدران دست فرزندان خود را گرفته و به این مراسم آمده بودند؛ از همان ساعات ابتدایی مراسم این خانواده‌ها بودند که بتدریج خیابان را پر کردند. این برنامه تا ساعت ۲۲ ادامه داشت و بسیاری از خانواده‌ها هم فرصت را از دست ندادند و به همراه کودکان خود تا تاریکی هوا به بازی و سرگرمی مشغول بودند و حتی تا ساعاتی پس از پایان مراسم هم میهمان‌ها در حوالی محل میهمانی حضور داشتند و به شادی و سرور همراه با کودکان‌شان می‌پرداختند. 
نکته‌ای که در این جشن بیش از همه خودنمایی کرد، این بود که آبشخوری که این میهمانی از آن جان می‌گرفت تا به این موج عظیم و چند میلیونی تبدیل شود، تنها مجموعه‌های مردمی بودند. هر چه در این جشن می‌دیدیم از مردم بود. یعنی یک میهمانی از مردم، برای مردم!
این نخستین‌بار نیست که نیروی مردم اندک اندک جمع می‌شود تا وانگهی دریای عظیمی از خیر شود و رویدادی زیبا خلق کند. البته که قرار نیست همه این اقدامات مردمی به تجمع چندمیلیونی منجر ‌شود، بلکه اشکال گوناگونی به خود می‌گیرد. گاهی سیلاب، مردم را بر آن داشته تا دست به دست هم دهند و رویدادی زیبا تحت عنوان «کمک‌های مردمی» بیافریند. مانند سال 98 که در جریان سیل پلدختر، کمک‌های مردمی نقش خود را در کاستن رنج‌های مردم خسارت‌دیده بخوبی ایفا کرد؛ به‌گونه‌ای که استاندار وقت لرستان حجم کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان را ستودنی نامید و از رسانه‌ها و خبرنگاران بابت پوشش و اطلاع‌رسانی مناسب و جلب مشارکت‌های مردمی تجلیل کرد. 
مردم در بزنگاه‌های دیگری هم از این دست کارهای ستودنی داشته‌اند. بحران کرونا و نیاز کادر درمان به یاری نیروهای مردمی و لبیکی که مردم به این نیاز گفتند، نمونه دیگری از این کارهاست که اگر نمی‌بود، شاید امروز شاهد کنترل نسبی شیوع این بیماری نبودیم. البته این اقدامات، اقدامات مردمی‌ای است که در تقویم سال‌های اخیر بیشتر از همه به چشم می‌آید؛ وگرنه همت نیروهای مردمی همواره ساری و جاری بوده است و مردمی که در سال 1400، بیش از 9 هزار میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردند، بارها ثابت کرده‌اند که در سختی و آسانی، کمک به همنوعان خود را فراموش نمی‌کنند.
مشارکت و استقبال بالای جوانان از اردوهای جهادی نیز بخوبی بیانگر این نکته است که مردم ما همیشه برای جهاد و حماسه‌آفرینی در رفع محرومیت و یاری «کمتر برخورداران» آماده‌اند. 
در کارنامه مردم ایران، از این دست کارهای ستودنی و خلق رویدادهای زیبا کم نیست. بارها ایمان نیروهای مردمی ما به تولید عمل صالح منجر شده و این همان امر مبارکی است که مقام معظم رهبری در سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) بر آن تاکید کردند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای 14 خرداد امسال در این باره فرمودند: از سرمایه‌ ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید. مردم مؤمنند، مردم ایمان دارند؛ این ایمان می‌تواند عمل صالح تولید کند؛ این کار را شما می‌توانید بکنید؛ که امام خمینی(ره) استاد بی‌نظیر این کار بود. 
مردمی بودن میهمانی بزرگی که غدیر امسال برپا شد، نشان داد این فرمان رهبر انقلاب شنیده شده است. میهمانی 10 کیلومتری نشان داد بهره‌گیری از ایمان مردم برای تولید عمل صالح که مورد تاکید رهبری است، در ریل خوبی قرار دارد که باید حفظ و تقویت شود. مجموعه‌های مردمی در طول تاریخ 43 ساله انقلاب اسلامی در راستای تولید اعمال صالح گام‌های بزرگی برداشته‌اند و در مواردی تغییرات سرنوشت‌سازی را رقم زده‌اند. میهمانی «پرشور» 10 کیلومتری بار دیگر یادآور شد که این راه ادامه دارد. 

Page Generated in 0/0061 sec