printlogo


کد خبر: 251000تاریخ: 1401/4/29 00:00
«سی‌ان‌ان»: تورم بالا چیزی است که باعث می‌شود بایدن نتواند ریاست‌جمهوری‌اش را حفظ کند
«جو»ی شکسته!
استاد دانشگاه آمریکایی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: پیشروها به دنبال انهدام نظام سرمایه‌داری هستند ولی ۲ حزب جمهوری‌خواه و دمو‌کرات نمی‌گذارند

گروه بین‌الملل: یک هفته پس از آنکه روزنامه جمهوری‌خواه واشنگتن‌تایمز با استناد به نظرسنجی انجام شده از سوی روزنامه دموکرات نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا که در آن اعلام شده بود «تقریبا دوسوم دموکرات‌ها می‌خواهند شخص دیگری جز جو بایدن در سال 2024 نامزد این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد»، نوشت «ریاست‌جمهوری بایدن در میان تصمیمات تاسف‌بار، مشکلات اقتصادی و اشتباهات رو به رشد به پایان زودرس خود نزدیک می‌شود»، دیروز تارنمای شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی با تایید تلویحی وضعیت آشفته بایدن نوشت: تورم بالا چیزی است که باعث می‌شود جو بایدن نتواند ریاست‌جمهوری خود را حفظ کند. 
در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: نظرسنجی جدید «سی‌ان‌ان» که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد ۷۵ درصد آمریکایی‌ها تورم را بالاترین دغدغه اقتصادی خود می‌دانند و فقط ۲۵درصد آنها تلاش‌های بایدن برای کنترل تورم را تایید می‌کنند. «سی‌ان‌ان» در ادامه نوشت: تا وقتی بایدن نتواند مردم را درباره کنترل تورم متقاعد کند، سرنوشت سیاسی او بعید است پیشرفتی داشته باشد. نظرسنجی «مورنینگ کانسالت» هم که دوشنبه این هفته منتشر شد نشان می‌دهد محبوبیت بایدن در ۳ ماه دوم سال ۲۰۲۲ باز هم کاهش یافت به گونه‌ای که این نظرسنجی نشان داد رای‌دهندگان در ۴۴ ایالت آمریکا احتمالا دیدگاهی منفی نسبت به عملکرد وی دارند. این نشان‌دهنده افزوده شدن 4 ایالت به فهرست ایالت‌های ناراضی از عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به 3 ماه اول سال جاری و همچنین وضعیت کلی بدتر وی در مقایسه با وضعیت محبوبیت دونالد ترامپ در میانه سال ۲۰۱۸ است. در همین حال روزنامه فایننشال‌تایمز نوشت: دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر آمریکا، ابزارهای لازم برای مبارزه با تورم را ندارند. فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت: در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر، میزان رشد تورم بیش از رشد دستمزدها بوده است که به معنای پایین‌آمدن کیفیت زندگی شهروندان آمریکایی است. این روزنامه چاپ لندن، بایدن و حزب دموکرات را ناتوان از حل مشکل تورم در آمریکا ارزیابی‌کرد. این وضعیت در حالی رقم خورده است که جایگاه جمهوری‌خواهان و شخص ترامپ هم در نظرسنجی‌ها چندان مطلوب نیست و قبلا اعلام شده بود آمریکایی‌ها نه بایدن و نه ترامپ را نمی‌خواهند. در این میان جریان سوم که به عنوان گروه‌های ترقی‌خواه در عرصه سیاست آمریکا خودنمایی کرده‌اند نیز اگرچه وزنه مهمی در برابر جریان سنتی حزبی بویژه دموکرات‌ها هستند اما در برابر لابی قدرتمند ساختار سیاسی حاکم اجازه عرض اندام نخواهند داشت.
 
* دموکرات‌ها بایدن را نمی‌خواهند
 بر اساس نظرسنجی نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا که دوشنبه هفته گذشته منتشر شد، اکثر دموکرات‌های آمریکا نمی‌خواهند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مجددا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ نامزد شود.  بر اساس این نظرسنجی، مجموعا ۶۴ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی که خود را طرفدار حزب دموکرات می‌دانند، اعلام کرده‌اند خواهان یک نامزد جدید در مبارزات انتخاباتی آتی ریاست‌جمهوری هستند. 
بر اساس این نظرسنجی، تنها ۱۳ درصد رای‌دهندگان آمریکایی معتقدند این کشور در مسیر درستی قرار دارد. پولیتیکو هم نوشت در حالی که تا انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تنها چند ماه زمان باقی است، منابع دموکرات در داخل و خارج از کاخ سفید اذعان دارند یک راه ساده و جادویی برای حل انبوهی از مشکلات سیاسی از جمله موارد مرتبط با تورم بی‌سابقه، افزایش بهای بنزین و حکم اخیر دادگاه عالی آمریکا در ارتباط با حق سقط جنین وجود ندارد. 
همچنین پایگاه خبری «نیوزویک» آمریکا در گزارشی نوشت بر اساس ادعای تحلیلگران سیاسی و همچنین قانونگذاران جمهوری‌خواه، پیش از این به نظر می‌رسید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنان نیروی محرکه غالب در حزب جمهوری‌خواه باشد اما یک نظرسنجی جدید که روز یکشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد اقلیت قابل توجهی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه روسای جدید را به جای ترامپ ترجیح می‌دهند. این نظرسنجی نشان داد یک‌سوم (۳۳ درصد) رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در مرحله مقدماتی انتخابات معتقدند ترامپ رئیس‌جمهور خوبی بود اما زمان آن فرا رسیده است که سران جدیدی روی کار بیایند. 
طبق این افکارسنجی، ۱۰ درصد دیگر نیز گفتند ترامپ رئیس‌جمهور بدی است و اکنون زمان آن فرا رسیده است که حزب جمهوری‌خواه بدون او به کار خود ادامه دهد. در مجموع، این نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۳ درصد رای‌دهندگانی که قصد دارند در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان امسال رای دهند، ترجیح می‌دهند حزب‌شان روسای جدیدی داشته باشد یا از کنترل رئیس‌جمهور سابق خارج شود. در عین حال، اکثریت نسبتا محدود (۵۵ درصد) گفتند حزب جمهوری‌خواه باید به رهبری ترامپ ادامه دهد. این نظرسنجی که در بازه‌های پنجم تا هفتم مه ‌و نهم تا دهم مه ‌انجام شد، شامل مصاحبه با ۱۰۰۰ بزرگسال آمریکایی بود.  روز دوشنبه انتشار نتایج نظرسنجی صورت‌گرفته از سوی نیویورک‌تایمز (روزنامه محبوب دموکرات‌ها) نشان داد تقریبا دوسوم دموکرات‌ها می‌خواهند شخص دیگری جز جو بایدن در سال 2024 نامزد این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. واشنگتن‌تایمز در این رابطه نوشته است: این نظرسنجی توسط یک گروه محافظه‌کار مانند «Breitbart» صورت نگرفته، بلکه یکی از لیبرال‌ترین رسانه‌های خبری در ایالات‌متحده، این 64 درصد نارضایتی از بایدن را منتشر کرده است.  از طرف دیگر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دمو‌کرات‌ در سال‌های اخیر با افول زیادی در بین مردم آمریکا روبه‌رو بودند و طبقه جدیدی که مترقی‌خواه نامیده می‌شوند و طیف جوان آمریکا هم هستند رشد و ظهور و بروز زیادی پیدا کردند. 
 
* احیای نسل ضدسرمایه‌داری در آمریکا
برنارد تامس، تحلیلگر سیاسی و نویسنده کتاب «مرگ و تولد دوباره احزاب سوم آمریکا» می‌گوید به دلیل قطبی شدن سیاست‌ آمریکایی، زمان به میدان آمدن حزب سوم در این کشور فرا رسیده است. ایلهان عمر، رشیده طلیب، الکساندر اوسکاریا کورتز، کوری بوش، تولسی گابارد، جمال بومن و رهبری به نام برنی سندرز! همه این افراد به نوعی اعضای جریان ترقی‌خواه یا پراگرسیو در ایالات متحده هستند. جریانی که هر چند رشد و نمو خود را از درون حزب دموکرات آغاز کرده اما آرمان‌ها و عقایدش همواره با هسته مرکزی حزب دموکرات و افراد شاخص آن در تضاد شدید بوده است. جریانی که سال‌ها قبل فقط در اشخاصی چون سناتور سندرز خلاصه می‌شد ولی حالا نمایندگان آن، یکی پس از دیگری در حال تصاحب بسیاری از کرسی‌های کنگره و مجالس ایالتی هستند؛ از انتخابات کنگره در سال 2018 میلادی که زنان مسلمانی چون ایلهان عمر، رشیده طلیب و همچنین ترقی‌خواهان جوانی چون اوسکاریا کورتز موفق به راهیابی به مجلس نمایندگان آمریکا شدند تا همین ماه‌های گذشته که دیگر اشخاصی چون کوری بوش و جمال بومن با حمایت سندرز و همفکرانش در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای تصاحب کرسی‌های کنگره، موفق به شکست رقبای خود شدند. جالب اینجاست که عمده این افراد را مهاجران، جوانان و افرادی از طبقه ضعیف جامعه تشکیل داده‌اند که هرگز از حمایت هیچ‌گونه لابی یا سوپرپکی در ایالات متحده برخوردار نبوده‌اند. 
 
* دیکتاتوری دوحزبی!
 چارلز اورتل، استاد دانشگاه و نویسنده آمریکایی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، با اشاره به اینکه دولت بایدن در عرصه سیاست ‌خارجی بسیار ضعیف عمل کرده است و هزینه‌های زیادی مانند فرار از افغانستان نمونه آن هستند، گفت: تورم بسیار زیاد و کمبود برق در آمریکا هم‌اکنون از نشانه‌های سیاست داخلی این کشور است که بایدن با آن روبه‌رو شده و بسیاری از جوانانی که در انتخابات به دلیل حمایت‌های سندرز از بایدن به او رای دادند را ناامید کرده است. 
وی با بیان اینکه قطعا در انتخابات نوامبر 2022 کنگره جمهوری‌خواهان پیروز خواهند شد، ادامه داد: گروهی در آمریکا رشد کرده‌اند که به «پیشروها» معروف شده‌اند، آنها به دنبال انهدام نظام سرمایه‌داری هستند ولی ۲ حزب جمهوری‌خواه و دمو‌کرات حاکم نمی‌گذارند آنها این کار را انجام دهند و کارشان را به شکست منجر می‌کنند.
اورتل با اشاره به اینکه سیاست‌های بوش، اوباما و بایدن همواره شکست‌خورده بود، عنوان کرد: تغییرات جدی در جامعه آمریکا در حال وقوع است و اقتصاد این کشور شاهد آشفتگی زیادی است که انقباضی بسته می‌شود. 
وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی آینده آمریکا شاید از وضعیت اقتصادی سال 2008 هم بدتر باشد و ژاپن و اروپا هم درگیر خواهند شد، بیان کرد: این موارد را باید در کنار وضعیت اجتماعی داخلی هم گذاشت که طبقه مترقی یا پیشرو آمریکا در زمینه‌های آموزشی، اقتصادی و سیاسی این کشور را دچار چالش کرده‌اند اما این ۲ طیف نمی‌گذارند سیاست‌های آنها پیشرفت کند.

Page Generated in 0/0089 sec