printlogo


کد خبر: 251001تاریخ: 1401/4/29 00:00
دور دنیا

فرانسه و امارات توافقنامه مشارکت استراتژیک انرژی امضا کردند
روز دوشنبه فرانسه و امارات عربی متحده «توافقنامه مشارکت استراتژیک جهانی در زمینه همکاری‌های انرژی» امضا کردند. طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت امارات (وام)، شیخ «محمد بن زاید آل‌نهیان» رئیس دولت امارات روز گذشته در نخستین سفر خود به خارج از کشور از زمان تصدی جایگاه ریاست دولت، وارد پاریس شد. بر اساس آنچه توسط شبکه تلویزیونی «فرانس۲۴» منتشر شده است، بن‌زاید بعد از رسیدن به پاریس و دیدار و گفت‌وگو با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، شاهد امضای توافقنامه مشارکت استراتژیک در حوزه انرژی بود. این قرارداد توسط «برونو لو‌مر» وزیر دارایی فرانسه و «آگنس پانیر رونچر» وزیر اقتصاد این کشور با مشارکت «سلطان الجابر» وزیر صنعت و فناوری‌های پیشرفته امارات عربی متحده به امضا رسید. دولت فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هدف از این مشارکت شناسایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در فرانسه، امارات عربی متحده یا هر جای دیگر در جهان در زمینه‌های هیدروژن، انرژی‌های تجدیدپذیر و حتی انرژی هسته‌ای است». این توافق در زمانی حاصل شد که کشورهای اروپایی به دنبال راه‌هایی برای جایگزینی گاز روسیه، نظیر گسترش سرمایه‌گذاری در انرژی‌‌های پاک هستند؛ آنها تلاش می‌کنند وابستگی به انرژی روسیه را که آثار آن در پس‌زمینه جنگ مسکو علیه کی‌یف خود را نشان داد، کاهش دهند. رئیس امارات روز دوشنبه به پاریس سفر کرد و با رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد. خبرگزاری رسمی دولت امارات گزارش کرد که بن‌زاید و مکرون طی گفت‌وگوی خود، فرصت‌های توسعه همکاری در زمینه‌های مختلف و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کرده‌اند. 
***
سفر رئیس اطلاعات روسیه به ارمنستان ۳ روز پس از حضور رئیس «سیا»
دولت ارمنستان از دیدار «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه با «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در ایروان خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، دیدار ناریشکین با پاشینیان ۳ روز بعد از دیدار «ویلیام برنز» رئیس سیا با نخست‌وزیر ارمنستان در ایروان انجام شده است. دولت ارمنستان تصاویر دیدار نخست‌وزیر این کشور با رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه را منتشر کرد. رویترز با تاکید بر اینکه «بیانیه‌های ارمنستان درباره این ۲ دیدار شبیه به هم هستند»، گزارش داد که طبق این بیانیه‌ها پاشینیان با ویلیام برنز و سرگئی ناریشکین درباره روابط دوجانبه، مسائل بین‌المللی و امنیت منطقه‌ای شامل امنیت در قفقاز جنوبی صحبت کرده است. بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه درباره سفرش به ارمنستان گفت: «سفر من به ایروان قطعا با ورود همکار آمریکایی‌ام مرتبط نیست اما من بعید نمی‌دانم که دیدار او (رئیس سیا) با دیدار من مرتبط باشد». 
***
تلفات درگیری‌های سودان به ۷۹ کشته افزایش یافت
وزارت بهداشت سودان اعلام کرد آمار درگیری خشونت‌آمیز قبیله‌ای در ایالت «نیل آبی» در جنوب شرق این کشور به ۷۹ کشته و ۱۹۹ زخمی افزایش یافت. شبکه تلویزیونی الجزیره با اعلام این خبر افزود تنش‌های قبیله‌ای به سایر مناطق سودان نیز سرایت کرده است و در ۲ شهر ایالت نیل آبی ممنوعیت آمد و شد اعلام شده و نیروهای امنیتی به دنبال شعله‌ور شدن جنگ میان ۲ قبیله «هوسا» و «فونج» طی چند روز اخیر مستقر شده‌اند. شماری از خانه‌ها در شهر «روصیرص» ایالت نیل آبی به آتش کشیده شده است. شاهدان عینی می‌گویند شمار بسیاری از افراد با خودرو یا پای پیاده رهسپار ایالت همجوار «سنار» شده‌اند. بر اساس این گزارش، آتش‌سوزی در بازار اصلی و برخی محله‌های شهر نیز رخ داده است و اقدامات خشونت‌آمیز صدها تن از ساکنان این شهر را وادار به فرار کرده است. احمد العمده بادی، استاندار ایالت نیل آبی گفت: انتشار مطالب تحریک‌آمیز و تنفربرانگیز در این ایالت یکی از عوامل اصلی بحران به شمار می‌رود. 
***
حزب صدر اعظم آلمان پایین‌ترین میزان رضایتمندی از زمان انتخابات را دارد
نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد حزب سوسیال- دموکرات آلمان در دولت ائتلافی با کسب 18.5 درصد آرای شهروندان ضعیف‌ترین نتیجه از زمان انتخابات فدرال دور قبل را به دست آورد. به گزارش روزنامه پاسایر نویه پرسه، نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد احزاب دولتی سوسیال- دموکرات اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان و لیبرال- دموکرات در دولت ائتلافی همچنان محبوبیت خود در بین شهروندان آلمانی را از دست می‌دهند. این نظرسنجی که به سفارش نشریه بیلد و توسط موسسه اینسا انجام شده است نشان می‌دهد اگر انتخابات فدرال آلمان در روز یکشنبه برگزار می‌شد، حزب صدر اعظم آلمان تنها 18.5 درصد آرا را به دست می‌آورد که 1.5 درصد کمتر از هفته قبل بود و ضعیف‌ترین نتیجه برای این حزب از 9 آگوست 2021 یعنی قبل از انتخابات فدرال دور قبل است. بر این اساس، حزب لیبرال- دموکرات هم با نیم درصد سقوط 8 درصد آرای شهروندان را به دست آورد. نتایج این نظرسنجی نشان داد تنها حزب سبز در ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی در آلمان توانست وضعیت خود را بهبود بخشد و با یک درصد صعود به 22 درصد برسد. نتایج این نظرسنجی نشان داد که احزاب متحد مسیحی هم با نیم درصد سقوط 26.5 درصد آرا را به دست آوردند.  
حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم 12 درصد آرا را در این نظرسنجی کسب کرد. این نظرسنجی در فاصله زمانی 15 تا 18 جولای از بین 2062 نفر از واجدان شرایط رای دادن در بین شهروندان آلمانی انجام شده است.

Page Generated in 0/0077 sec