printlogo


کد خبر: 251003تاریخ: 1401/4/29 00:00
در سایه اختلاف‌های شدید مالکی و صدر در پی انتشار یک فایل صوتی
توافق کردهای عراق برای رسیدن به «کاخ ریاست‌جمهوری»

گروه بین‌الملل: نشست اتحادیه میهنی کردستان با حزب دموکرات کردستان عراق دیروز با توافق درباره ریاست‌جمهوری برهم صالح در ازای کسب تمام پست‌های وزارتی توسط حزب بارزانی به پایان رسید؛ با این توافق راه برای انتخاب مجدد رئیس‌جمهور باز خواهد شد.
محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق پس از نشست با رؤسای فراکسیون‌های پارلمان عراق اعلام کرد جلسه انتخاب رئیس‌جمهور عراق هفته بعد برگزار می‌شود. پیش از این پایگاه خبری «العربی الجدید» اعلام کرده بود هدف اصلی این نشست، تعیین موعد برگزاری جلسه انتخاب رئیس‌جمهوری عراق است. پارلمان عراق ۳ بار برای تشکیل جلسه انتخاب رئیس‌جمهوری تلاش کرد که هر ۳ بار جلسه به حد نصاب دو‌سوم اعضای مجلس نرسید. 
از سوی دیگر «بغداد الیوم» در گزارشی خبری اعلام کرد «بافل طالبانی» با مسعود بارزانی در اربیل گفت‌وگو کردند و در ازای دریافت تمام وزارتخانه‌های سهم کردستان عراق از سوی بارزانی، او هم پذیرفت کرسی ریاست‌جمهوری در اختیار برهم صالح از اتحاد میهنی کردستان عراق قرار گیرد. 
همزمان با توافق کردها بر سر ریاست‌جمهوری، انتشار یک فایل صوتی منتسب به نوری مالکی، رهبر حزب الدعوه و نخست‌وزیر اسبق عراق که در آن از مقتدا صدر بشدت انتقاد می‌کند، باعث ایجاد جنجال در عراق شده است. البته دفتر نوری مالکی اعلام کرد این فایل صوتی دستکاری شده است. 
ماجرا از این قرار است که انتشار یک فایل صوتی علیه مقتدا صدر در فضای مجازی که ادعا می‌شود صدای نوری مالکی است، فضای سیاسی عراق را متشنج‌تر از پیش کرده است. صحت این فایل صوتی بارها از سوی دفتر مالکی و شخص وی تکذیب شد اما این مسأله نتوانست از خشم رهبر جریان صدر بکاهد. 
بیانیه شدیداللحن و تقریبا بی‌سابقه علیه مالکی در حالی است که او در نخستین واکنش خود نسبت به انتشار چند فایل صوتی در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «این کلیپ‌های ساختگی و امثال اینها فتنه‌ای است که هدفش ایجاد اختلاف و ایجاد ناآرامی است. اظهارات منتسب به خود را در شبکه‌های اجتماعی درباره اهانت به جناب مقتدا صدر تکذیب و تأکید می‌کنم همچنان به روابط حسنه با برادران در جریان صدر و سایر شرکای سیاسی تمایل دارم و امیدوارم چنین ویدئوهایی را تصدیق نکنند، چرا که این اقدامات برای فتنه‌انگیزی و ایجاد شکاف و اختلاف انجام می‌شود». 
مقتدا صدر ولی در توئیتی نوشت: احزاب متحد او و طایفه‌اش برای خاموش کردن فتنه، باید به صورت مشترک مالکی را محکوم کنند.  محکومیت او نباید فقط درباره متهم کردن من به مزدور اسرائیل بودن یا اتهام قتل عراقی‌ها خلاصه شود با وجودی که من از ریختن خون آنها از جمله مالکی جلوگیری کردم (سال 2008) بلکه مهم‌تر از آن، مالکی به نیروهای امنیتی تجاوز کرده و حشدالشعبی را متهم به ترسو بودن کرد و آنها را به فتنه و جنگ شیعی-شیعی تحریک کرد. با این افکار مخرب، او حق ندارد عراق را به هیچ‌وجه رهبری کند، چرا که رهبری او برای عراق و مردم آن ویرانگر خواهد بود. 
شیخ عبدالسلام محسن ارمش المالکی، شیخ کل قبیله بنی‌مالک در پاسخ به درخواست مقتدا صدر برای اعلام محکوم کردن صحبت‌های منسوب به نوری مالکی، بر لزوم ورود نکردن طوایف در بحث‌های سیاسی به شکلی که فراتر از نقش آنهاست تاکید کرد. فیصل العیساوی، عضو ائتلاف تقدم اهل سنت عراق هم درباره این فایل گفت: از درز فایل صوتی (مالکی) علیه مالکی استفاده سیاسی و انتخاباتی شد.

Page Generated in 0/0075 sec